Bu çalışmanın amacı, 47. TÜBİTAK Ortaöğretim
Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması Türkiye finaline katılmaya hak
kazanan öğrencilerin proje geliştirme sürecinde edindikleri kazanımları öğrenci
ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirmektir. Bu nitel çalışma, yarışmaya
yönelik araştırma projesi geliştiren 91 lise öğrencisi ve bu projelere
danışmanlık yapan 34 danışman öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın
verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu öğrenci ve öğretmen
soru formları kullanılarak toplanmıştır. Toplanan nitel veriler kodlanarak
araştırma soruları çerçevesinde belirlenen temalar altına yerleştirilmiştir.
Verilerin analizi sonucunda araştırma projesi yarışması çerçevesinde proje
geliştirme sürecinin öğrencilerin, bilime bakışlarını olumlu yönde etkilediği, bilimsel araştırmacı kimliği geliştirmelerine
zemin hazırladığı, danışman öğretmenler ile aralarındaki ilişkiyi güçlendirdiği
ve öğrencilerin araştırma becerileri, merak duygusu, özgüven, iletişim
becerileri gibi çeşitli özelliklerini geliştirdiği bulunmuştur. Öğrencilerin ve
öğretmenlerin bu yarışma ile sağlanan süreçlerden memnun olduğu ortaya
çıkmıştır. Ayrıca, bu süreçte zaman darlığı, kurumlar arası destek eksikliği, araştırma
projesi geliştirme konusunda yeterli bilgiye deneyime sahip olmama öne çıkan
sınırlılıklar olarak belirlenmiştir. Bu zorlukların önüne geçmek için proje
geliştirme konusunda hizmet öncesi ve hizmet içi öğretmen eğitimine, MEB desteği
ve kurumlar arası işbirliğine ihtiyaç duyulduğu değerlendirilmiştir.
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 11 |