Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞ SİTELERİNİ KULLANIM DURUMLARINA GÖRE SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 13, 1 - 17, 15.05.2018

Öz

Bu
çalışma öğretmen adaylarının sosyal ağ sitelerini kullanım durumlarına göre
sosyal beceri düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaca uygun olarak
araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Dicle
Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 701 öğretmen adayı
oluşturmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretmen adaylarının sosyal beceri
düzeylerinin; sosyal ağ sitelerine üye olma durumlarına, sosyal ağ sitelerine
üye oldukları süreye, aktif olarak kullandıkları sosyal ağ sayısına, sosyal ağ
sitelerinde bir günde ortalama geçirdikleri süreye, sosyal ağ sitelerinde yer
alan içeriklere yorum yazma durumlarına ve sosyal ağ sitelerindeki
yazışmalarında yüz simgelerini kullanma durumlarına göre anlamlı farklılık
gösterdiği gözlenmiştir. Ancak öğretmen adaylarının sosyal beceri düzeyleri,
sosyal ağları en fazla kullanma amaçlarına göre anlamlı bir farklılık
göstermemektedir.




Kaynakça

  • Çini Aytekin, Ö. (2009). Web 2.0'ın Tasarıma Getirdiği Yeni Yaklaşımlar Doğrultusunda Web Standartlarına Uygun Uzaktan Eğitim Portalı Tasarımı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Deniz, A. (2012). Sosyal Ağ Kullanımı ve Sosyal Ağlarda Benlik Algısı: Muğla İli Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Doruk, D. (2007). Öğrenme İsteksizliğinin İnternet Kullanımıyla İlişkilendirilmesi (Ergen Boyutunda) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Engelberg E. ve Sjöberg, L. (2004). Internet Use, Social Skills And Adjustment. Cyber Psychology & Behavior. Volume:7, Number:1, ss. 41- 47.
  • Esen, E. ve M.Siyez, D. (2011). Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), ss. 127-138.
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 Yeniliklerinin Eğitimde Kullanımı: Bir Facebook Eğitim Uygulama Örneği, Akademik Bilişim 2010, Muğla Üniversitesi.
  • Göker, G., Demir, M. ve Doğan, A. (2010). Ağ Toplumunda Sosyalleşme Ve Paylaşım: Facebook Üzerine Ampirik Bir Araştırma. E-Journal of New World Sciences Academy Humanities, 5(2), ss. 183-206.
  • Grant, N. (2008). On the Usage of Social Networking Software Technologies in Distance Learning Education. In K. McFerrin et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education. International Conference 2008, pp. 3755-3759. Chesapeake, VA: AACE.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. XV. Türkiye’de İnternet Konferansı, İstanbul, Turkey.
  • Huang, J. J. S., Yang, S. J. H., Huang, Y.-M., & Hsiao, I. Y. T. (2010). Social Learning Networks: Build Mobile Learning Networks Based on Collaborative Services. Educational Technology & Society, 13 (3), pp. 78–92.
  • Akınoğlu, O. (2002). Eğitim ve Sosyalleşme Açısından İnternet Kullanımı (İstanbul Örneği). (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karaca, M. (2007) Sosyolojik Bir Olgu Olarak İnternet Gençliği: Elazığ Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaya, A. (2011). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerini Kullanım Durumları Ve İnternet Bağımlılığı Düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kobak, K. ve Biçer, S. (2008). Facebook Sosyal Paylaşım Sitesinin Kullanım Nedenleri, 8 th İnternational Education Technology Conference, pp. 567-571.
  • Koç, M. ve Karabatak, M. (2011). Sosyal Ağların Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Veri Madenciliği Kullanılarak İncelenmesi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Fırat University, Elazığ- Turkey.
  • Mazman, S.G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenme Süreci ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Sarsar, F. (2008). Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarında İşbirlikli Öğrenmenin Öğretmen Adaylarının Sosyal Becerilerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Shaw, L.H. ve Gant, L.M. (2002) ‘In Defense of The Internet: The Relationship Between Internet Communication and Depression, Loneliness, Self-Esteem, and Perceived Social Support’, CyberPsychology & Behavior, vol. 5, no. 2, pp. 157–171.
  • Akkök, F. (2003). İlköğretimde Sosyal Becerilerin Geliştirilmesi, Öğretmen El Kitabı (3. Baskı) İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım.
  • Bacanlı, H. (2006). “Sosyal Beceri Eğitimi”. İlköğretimde Rehberlik (Editör: Yıldız Kuzgun). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bacanlı, H. (2008). Sosyal Beceri Eğitimi (2.Baskı). Ankara: Asal Yayınları.
  • Brandtzaeg, P.B ve Heim, J. (2009). Why people use social networking sites. Proceedings of the HCI International 2009. San Diego, CA, USA, 19-24 July. In A.A.
  • Ozok and P. Zaphiris (Eds.): Online Communities, LNCS. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, pp. 143–152.
  • Carminati, B., Ferrari, E. ve Perego, A. (2006). “Rule-Based Access Control for Social Networks”, OTM Workshops, Berlin, ss. 1734-1744.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. Çev: Ebru Kılıç, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Çakır, H. ve Topçu, H. (2005). Bir İletişim Dili Olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 19, ss. 71-96.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 13, 1 - 17, 15.05.2018

Öz

Kaynakça

  • Çini Aytekin, Ö. (2009). Web 2.0'ın Tasarıma Getirdiği Yeni Yaklaşımlar Doğrultusunda Web Standartlarına Uygun Uzaktan Eğitim Portalı Tasarımı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Deniz, A. (2012). Sosyal Ağ Kullanımı ve Sosyal Ağlarda Benlik Algısı: Muğla İli Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Doruk, D. (2007). Öğrenme İsteksizliğinin İnternet Kullanımıyla İlişkilendirilmesi (Ergen Boyutunda) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Engelberg E. ve Sjöberg, L. (2004). Internet Use, Social Skills And Adjustment. Cyber Psychology & Behavior. Volume:7, Number:1, ss. 41- 47.
  • Esen, E. ve M.Siyez, D. (2011). Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), ss. 127-138.
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 Yeniliklerinin Eğitimde Kullanımı: Bir Facebook Eğitim Uygulama Örneği, Akademik Bilişim 2010, Muğla Üniversitesi.
  • Göker, G., Demir, M. ve Doğan, A. (2010). Ağ Toplumunda Sosyalleşme Ve Paylaşım: Facebook Üzerine Ampirik Bir Araştırma. E-Journal of New World Sciences Academy Humanities, 5(2), ss. 183-206.
  • Grant, N. (2008). On the Usage of Social Networking Software Technologies in Distance Learning Education. In K. McFerrin et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education. International Conference 2008, pp. 3755-3759. Chesapeake, VA: AACE.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. XV. Türkiye’de İnternet Konferansı, İstanbul, Turkey.
  • Huang, J. J. S., Yang, S. J. H., Huang, Y.-M., & Hsiao, I. Y. T. (2010). Social Learning Networks: Build Mobile Learning Networks Based on Collaborative Services. Educational Technology & Society, 13 (3), pp. 78–92.
  • Akınoğlu, O. (2002). Eğitim ve Sosyalleşme Açısından İnternet Kullanımı (İstanbul Örneği). (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karaca, M. (2007) Sosyolojik Bir Olgu Olarak İnternet Gençliği: Elazığ Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaya, A. (2011). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerini Kullanım Durumları Ve İnternet Bağımlılığı Düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kobak, K. ve Biçer, S. (2008). Facebook Sosyal Paylaşım Sitesinin Kullanım Nedenleri, 8 th İnternational Education Technology Conference, pp. 567-571.
  • Koç, M. ve Karabatak, M. (2011). Sosyal Ağların Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Veri Madenciliği Kullanılarak İncelenmesi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Fırat University, Elazığ- Turkey.
  • Mazman, S.G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenme Süreci ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Sarsar, F. (2008). Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarında İşbirlikli Öğrenmenin Öğretmen Adaylarının Sosyal Becerilerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Shaw, L.H. ve Gant, L.M. (2002) ‘In Defense of The Internet: The Relationship Between Internet Communication and Depression, Loneliness, Self-Esteem, and Perceived Social Support’, CyberPsychology & Behavior, vol. 5, no. 2, pp. 157–171.
  • Akkök, F. (2003). İlköğretimde Sosyal Becerilerin Geliştirilmesi, Öğretmen El Kitabı (3. Baskı) İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım.
  • Bacanlı, H. (2006). “Sosyal Beceri Eğitimi”. İlköğretimde Rehberlik (Editör: Yıldız Kuzgun). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bacanlı, H. (2008). Sosyal Beceri Eğitimi (2.Baskı). Ankara: Asal Yayınları.
  • Brandtzaeg, P.B ve Heim, J. (2009). Why people use social networking sites. Proceedings of the HCI International 2009. San Diego, CA, USA, 19-24 July. In A.A.
  • Ozok and P. Zaphiris (Eds.): Online Communities, LNCS. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, pp. 143–152.
  • Carminati, B., Ferrari, E. ve Perego, A. (2006). “Rule-Based Access Control for Social Networks”, OTM Workshops, Berlin, ss. 1734-1744.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. Çev: Ebru Kılıç, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Çakır, H. ve Topçu, H. (2005). Bir İletişim Dili Olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 19, ss. 71-96.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Nesrin Hark Söylemez

Behçet Oral

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Hark Söylemez, N., & Oral, B. (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL AĞ SİTELERİNİ KULLANIM DURUMLARINA GÖRE SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 1-17.