Öğretmen Adaylarının Web 2.0 Araçlarını Kullanım Yetkinlikleri
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 26, 156 - 171, 30.11.2024
Ayşenur Kuloğlu
,
Nida Nur Gürbüz
,
Fatma Tutuş
,
Merve Özer
Öz
Bu araştırma öğretmen adaylarının Web 2.0 araçlarını kullanım yetkinliklerinin çeşitli değişkenler
açısından analiz edilmesini amaçlamaktadır. Çalışmaya 273 kadın, 117 erkek olmak üzere toplam 390
öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma veri toplama aracı olarak Çelik (2020) tarafından geliştirilmiş
“Web 2. 0 Araçları Kullanım Yetkinliği Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, 39 maddeden oluşmaktadır.
İçerisinde ters madde bulunmamaktadır ve tek boyutludur. Bu araştırma nicel bir çalışmadır. Betimsel
araştırmalardan tarama (survey) yöntemi kullanılmıştır. İkili değişkenler için t-testi, ikiden fazla
değişkenler için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin
analizleri sonucunda öğretmen adaylarının Web 2.0 araçlarını kullanım yetkinliklerinin orta seviyede
olduğu görülmektedir. Öğretmen adaylarının Web 2.0 kullanım yetkinlikleri ile cinsiyet, sınıf, internette
geçirilen süre, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır.
Öğretmen adaylarının Web 2.0 araçları kullanım yetkinlikleri öğrenim görmekte oldukları bölüm
değişkeni açısından incelendiğinde ise bölümler arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Bu
farklılaşmanın Sosyal Bilgiler, Okul Öncesi, İngilizce bölümleri ile Sınıf Eğitimi ve Türkçe bölümleri
arasında Sosyal Bilgiler, Okul Öncesi ve İngilizce Bölümleri lehine olduğu saptanmıştır. Web 2.0
araçlarının kullanım yetkinliklerinin kardeş sayısına göre anlamlı bir farklılık oluşturduğu görülmüştür.
1 ve 2 kardeşe sahip öğretmen adaylarının 3 kardeşe sahip öğretmen adaylarına göre Web 2.0 araçlarını
kullanım yetkinliklerinin daha yüksek olduğu görülmüştür
Kaynakça
- Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0
technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11(2),
71-80.
- Alazcıoğlu, H. (2016). Öğretmen adaylarının TPAB yeterlik düzeyleri ile Web 2.0 araçlarını
kullanım durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans
Tezi). Mevlâna Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Albion, P. R. (2008). Web 2.0 in teacher education: Two imperatives for action. Computers in
the Schools, 25, 181–198.
- Kuloğlu, Gürbüz, Tutuş & Özer Aldır, Z. (2014). Web 2.0 araçlarının öğretimde kullanılmasına ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans
tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Altun, A. (2008). Yapılandırmacı öğretim sürecinde Web 2.0 kullanımı. In International
Educational Technology Conference (IETC), Eskişehir, Türkiye.
- Arslan, M. (2022). İngilizce öğretmenlerinin web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz yeterlik algı
düzeyleri ve Web 2.0 uygulamaları hakkındaki görüşleri (Yayımlanmamış yüksek
lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Atalmış, S., & Şimşek, G. (2022). Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri öğretmenlerinin Web 2.0
araçlarını kullanım yeterlilikleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 5(1),
1-19.
- Aytan, T., & Başal, A. (2015). Türkçe öğretmen adaylarının Web 2. 0 araçlarına yönelik
algılarının incelenmesi. Turkish Studies, 10(7), 149-166.
- Bahadır, A. (2023). Öğretmenlerin meraklılık düzeylerinin ve web 2.0 araçları kullanım
yetkinliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek
lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
- Balcı, F. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin dijital okuryazarlık yetkinliklerinin Web 2.0
araçları kullanım durumuna etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Başpınar, Ö. (2023). Web 2.0 araçları farkındalık ölçeğinin geliştirmesi ve öğretmen
adaylarının farkındalık düzeylerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Bennett, S., Bishop, A., Dalgarno, B., Waycott, J., & Kennedy, G. (2012). Implementing Web
2.0 technologies in higher education: A Collective case study. Computers&Education,
59, 524–534.
Bora, G. (2023). İlkokullarda çalışan öğretmenlerin Web 2.0 araçlarıyla içerik geliştirmeye
yönelik öz yeterlik inançlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
- Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (21. Baskı). Pegem Akademi
Yayınları.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence
Erlbaum Associates, Publishers.
- Costa, K., Alvelos, H., & Teixeira, L. (2015). The use of Web 2.0 tools by students in learning
and leisure contexts: A study in a Potuguese institution of higher education.
Technology, Pedagogy and Education, 25(3), 377-394.
https://doi.org/10.1080/1475939X.2015.1057611
- Çelik, T. (2020). Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliği ölçeği geliştirme çalışması. Pamukkale
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 449-478.
- Deans, P. C. (2009). Social software and web 2.0 technology trends. Hershey, PA: Information
Science Reference. https://doi.org/10.4018/978-1-60566-122-3
- Examination of pre-service teachers' competence in using web 2.0 tools from various
variables perspectives
- Dönmez Usta, N., Turan Güntepe, E. & Durukan, Ü. G. (2020). Öğretmen adaylarının öğrenme
ortamına web 2.0 teknolojilerini entegre edebilme yeterliliği. Gümüşhane Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 519-529.
- Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). Web 2.0 tools for 21st century teachers. International Online
Journal of Educational Sciences, 4(1), 243-254.
- Fonseca, L., & Ernesto, D. (2011). EduCamp Colombia: Social networked learning for teacher
training. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(3),
60–79.
- Geçim, B., & İmer Çetin, N. (2023). Öğretmen adaylarının Web 2.0 araçlarını kullanabilme
yetkinlikleri: Bir karma yöntem araştırması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 19(1), 97-
122.
- Gökçearslan, Ş. ve Durakoğlu, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık
düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelemesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp
Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 419-435.
- Gökçearslan, Ş., Karademir Coşkun, T., & Şahin, S. (2019). Öğretmen adayı bilgi ve iletişim
teknolojisi yeterlikleri ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi,
27(4), 1435-1444.
- Gümüş, A. (2019). Geleceğin eğitiminde yeni öğretmen becerileri (Analiz Raporu: 2019/04).
İstanbul: İlke İlim Kültür Eğitim Vakfı.
- Kale, U. (2013). Can they plan to teach with Web 2.0? Future teachers’ potential use of the
emerging web. Technology, Pedagogy and Education, 23(4), 471-489.
- Karakuş, N., & Er, Z. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının Web 2.0 araçlarının kullanımıyla
ilgili görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 177-197.
- Karaman, S., Yıldırım, S., & Kaban, A. (2008). Öğrenme 2.0 yaygınlaşıyor: Web 2.0
uygulamalarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalar ve sonuçları. XIII.
Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri.
- Lim, J., & Newby, T. J. (2021). Preservice teachers’ attitudes toward Web 2.0 personal learning
environments (PLEs): Considering the impact of self-regulation and digital literacy.
Education and Information Technologies, 26(2), 3699-3720.
- O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0. Design patterns and business models for the next
generation of software. Retrieved from http://oreilly.com/web2/archive/what-isweb20.html
- Oğuz, B.N. & Kutluca, A. Y. (2020). Okul öncesi dönemde çocukları olan ebeveynlerin
teknoloji kullanımına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs University
Journal of Education Faculty, 39(2), 252-268.
- Örnek, Z. S. (2023). Fen bilimleri öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarına ilişkin farkındalık ve
dijital okuryazarlık düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırşehir Ahi Evran
Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
- Özçelik Öğretir, A. D., & Tuğluk, M. N. (2019). Eğitimde ve endüstride 21. yüzyıl becerileri.
Pegem Akademi.
- Kuloğlu, Gürbüz, Tutuş & Özer Özerbaş, M. A., & Mart, Ö. A. (2017). İngilizce öğretmen adaylarının Web 2.0 kullanımına ilişkin görüş ve kullanım düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi
Dergisi, 18(3), 1152-1167.
- Selvi, K. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanılmasına ilişkin
öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi), Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Nevşehir.
- Şahin, M. C., & Arslan Namlı, N. (2019). Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanma
tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 95-112.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). MA: Pearson.
- Taşpınar, M. (2017). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamalı nicel veri analizi. Pegem Akademi.
- Tatlı, Z., & Akbulut, H. İ. (2017). Öğretmen adaylarının alanda teknoloji kullanımına yönelik
yeterlilikleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 31-55.
https://doi.org/10.12984/egeefd.328375
- Tınmaz, H. (2004). An assessment of preservice teachers’ technology perception in relation to
their subject area (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Usta, E., ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji
kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası
İnsan Bilimleri Dergisi (International Journal of Human Sciences), 7(1), 1335–1349.
- Yavuz, E. (2023). DKAB öğretmenlerinin din derslerinde web 2.0 araçlarını kullanım
durumlarının incelenmesi (Adana örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
- Yılmaz, M., Üredi, L., & Akbaşlı, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik
düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi.
Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 105-121.