Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 26, 221 - 239, 30.11.2024
Murat Tuncer
,
Ömer Yılmaz
Öz
Bu araştırmada öğretmen adayların eğitim inançları araştırılmıştır. Tarama modeline göre yürütülen araştırmaya Fırat, Erzincan Binali Yıldırım ve Harran Üniversitesinde öğrenim görmekte olan 339 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Eğitim İnançları Ölçeği kullanılmış, veri toplama aracının uygulanması suretiyle toplanan veriler ölçeğin boyutları ve geneli açısından grup ortalamalarına dönüştürülmüş ve çeşitli bağımsız değişkenler açısından karşılaştırılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmen adayları en çok varoluşçu, en az ise esasici felsefeyi benimsemektedirler. Öğretmen adaylarının Esasici felsefeyi diğer felsefelere göre daha az benimsedikleri ve bu algılarının oldukça değişken olduğu gözlenmiştir. Öğretmen adaylarının eğitim inançları veri toplama aracının çeşitli boyutlarında cinsiyete, öğrenim görülen üniversite ve bölüme göre anlamlı biçimde farklılaşmaktadır. Buna karşın eğitim inançları mesleki yeterlik algısına göre anlamlı biçimde farklılaşmamaktadır. Öğretmen adaylarının ilerlemeci, varoluşçu ve yeniden kurmacı felsefe boyutlarındaki görüşleri oldukça yüksek, daimici felsefe boyutuna yönelik görüşler ise düşük ortalamalara sahiptir. 2000’li yıllardan itibaren uygulanan öğretim programları ve öğretmen adaylarının bu programları hedefleyerek yetiştirildiği değerlendirildiğinde en azından daimici felsefe boyutundaki görüş ortalamalarının esasici felsefeye benzer şekilde düşük olması beklenmektedir. Ortaya çıkan bu olgusunun nedensellik bağlamında değerlendirilmesi gerekmektedir.
Kaynakça
- Alkın-Şahin, S., Tunca, N. ve Ulubey, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile
eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 13(4), 1473-1492.
- Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Oğuz, A. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenlerinin
eğitim inançları. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(22), 1-19.
- Tuncer & Yılmaz
- Aybek, B. ve Aslan, S. (2017). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile
benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi.
Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(2), 373-385.
- Balcı, A. (2015). Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile Öz-yeterlik
İnançlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi,
Erzurum.
- Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory.
Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
- Başar, H. (2006). Sınıf yönetimi. (13. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Bayraktar, L. (2014). Türk Düşüncesinden Portreler. Ankara: Aktif Düşünce Yayınları.
- Berkant, H., G. ve Özaslan, D. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler
Dergisi, 20 (Özel Sayı),923-940. DOI: 10.17494/ogusbd.555081
- Beytekin, O. F. ve Kadı, A. (2015). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ve değerleri üzerine
bir çalışma. The Journal of Academic Social Science Studies, 31(1), 327-341.
- Biçer, B., Er, H. ve Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve
benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Journal of Theory & Practice in
Education, 9(3), 229-242.
- Brauner, C. J. Ve Burns, H. W. (1982). Eğitim Felsefesi, Çev. S. Büyükdüvenci. Ankara:
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15 (2), 291-298.
- Brown, C., A. ve Cooney, T., J. (1982). Research on Teacher Education: A Philosophical
Orirntation. Journal of Research and Development in Education.
- Brown, D. F. ve Rose, T. D. (1995). Self-reported classroom impact of teachers' theories about
learning and obstacles to implementation. Action in Teacher Education, 17(1), 20-29.
- Büyükdüvenci, S. (1991). Eğitim felsefesine giriş. Ankara: Savaş Yayınları.
- Cohen, J., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Ed.). New
York: Routhledge.
- Cohen, J. (1988). Statiscal power analysis for the behavioral sciences (2th Ed.). Hillsdale, NJ:
Erlbaum.
- Çelik, R. ve Orçan, F. (2016). A study on prospective teachers’ educational beliefs. Eğitimde
Kuram ve Uygulama, 12(1), 63-77.
- Çetin, B., İlhan, M. ve Arslan, S. (2012). Öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim
felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social
Science Studies, 5(5), 149-170.
- Çoban, A. (2007). Sınıf öğretmenlerinin eğitim sürecine ilişkin felsefi tercihlerini
değerlendirme. Üniversite ve Toplum, 7(4),
- Çüçen, A. K. (2005). Felsefeye giriş. (4. Basım). Bursa: Asa Kitabevi.
- Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem
Akademi.
- Dilci, T. ve Yıldız, H. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine ilişkin inançları.
Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 245-265
- Dirican, R. (2022). Çocuklarla Felsefenin Eleştirisi. Temaşa Felsefe Dergisi, 17. https://doi.
org/10.55256/temasa.1024858.
- Doğanay, A. ve Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine
ilişkin algılarının değerlendirilmesi. “Öğretmenlerin Eğitim Felsefeleri.
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/256443.
- Duman, B. ve Ulubey, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin
öğretim teknolojilerini ve interneti kullanma düzeylerine etkisi ile ilgili görüşleri. Muğla
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), 20, 95-114.
- Duman, B. (2010). Correlation between the graduate-students’ perception of educational
philosophies and their democratic attitudes. Procedia-So cial and Behavioral Sciences,
2(2), 5830-5834.
- Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve geleneksel öğrenme ortamlarının öğretmen adaylarının
eğitim inançları üzerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi-si,
36(36), 15-28.
- Eden, M. (2007). Eğitim Bilimlerine Giriş, Ankara: Arkadaş Yayıncılık.
- Eğmir, E. (2019). Eğitim inançlarına ilişkin Türkiye’de yapılmış çalışmaların analizi: öğretmen
ve öğretmen adaylarına ilişkin bir inceleme. Pesa Uluslararası Sosyal Araştırmalar
Dergisi, 5(3), 264- 278. https://doi.org/10.25272/j.2149-8385.2019.5.3.05
- Eğmir, E., Göres, A. ve Beycan, F. (2021). Öğretmenlerin eğitim inançlarının mesleki yeterlilik
algılarını yordama düzeyinin incelenmesi. TEBD, 19(1), 663-684.
https://doi.org/10.37217/tebd.889598.
- Ekiz, D. (2007). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi akımları hakkında görüşlerinin farklı
programlar açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 24, 1-12.
- Fang, Z. H. (1996). A review of research on teacher beliefs and prac-tices. Educational
Research, 38, 47–65.
- Fidan, N. ve Erden, M. (1998). Eğitime Giriş, İstanbul: Alkım Yayıncılık.
- Garrison. J, Neiman. A, (2005). Pragmatism and Education, The Blackwell Guide to Philosophy
of Education (ed. By Blake.N, Smeyers.P, Smith.R, Standish.P),BlackwellnPublishing,
Oxford, s, 27.
- Geçici, S. ve Yapıcı, Ş. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin eğitim felsefesiyle ilgili görüşleri.
Kuramsal Eğitimbilim, 1(2), 57-64.
- Gliner, J.A., Morgan, G.A. ve Leech, N.L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri: Desen
ve analizi bütünleştiren yaklaşım (Çev. : Volkan Bayar, Çev. Ed.: Selahattin Turan).
Ankara: Nobel yayın dağıtım.
- Gutek, G. L. (2006). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. (3. Basım). (Çev. N. Kale).
Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Gündoğan, S. (2020). Muhammed İkbal Düşüncesinde Eğitim Felsefesi ve İnsan. İhya
Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 6(2), 591- 616.
- Haney, J. J., Lumpe, A. T. ve Czerniak, C. M. (2003). Constructivist beliefs about the sci-ence
classroom learning environment: perspectives from teachers, administrators, parents,
community members, and students. School Science and Mathematics, 103(8), 366-377.
- Hayırsever, F. ve Oğuz, E. (2017). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının eleştirel düşünme
eğilimlerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 757-
778.
- Heppner, P. P., Kivlighan, D. M. ve Wampold, B. E. (2008). Research design in counseling.
United State of America: Brooks/Cole
- Hermans, R., Tondeur, J., Valcke, M. ve Van Braak, J. (2008). The impact of primary school
teachers’ educational beliefs on the classroom use of computers. Computers &
Education, 51, 1499-1509.
- Ilgaz G., Bülbül T. ve Çuhadar, C. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile öz-yeterlik
algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 13(1), 50-65.
- Kagan, D. M. (1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist,
27(1), 65-90.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kumral, O. (2015). Öğretmen adaylarının eğitim felsefeleri: Pamukkale üniversitesi eğitim
fakültesi örneği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 59-68.
- Kale, N. (2003). Nasıl Bir İnsan Nasıl Bir Öğretim, Ütopya Yayınevi s.65.
- Karadağ, E., Baloğlu, N. ve Kaya, S. (2009). Okul yöneticilerinin eğitim felsefesi akımlarını
benimseme düzeylerine ilişkin ampirik bir çalışma. Kaygı: Uludağ Üniversitesi FenEdebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 12, 181-200.
- Karakuş, M. (2006). Öğretmen yetiştirmede felsefenin yeri ve önemi. Çukurova Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(31), 79-85.
- Kanatlı, F. ve Schreglman, S. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim
felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal
Bilimler Elektronik Dergisi, 9, 128-138.
- Kumral, O. (2015). Öğretmen adaylarının eğitim felsefeleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Örneği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 59-68.
- Livingston, M. J., McClain, B. R., ve DeSpain, B. C. (1995). As-sessing the consistency
between teachers’ philosophies and ed-ucational goals. Education, 116(1), 124-129.
- Mcdonald, R. Ve Siegel, D. (1985) Investment and the Valuation of Firms When There Is an
Option To Shut Down. International Economic Review, 26, 331-349.
https://doi.org/10.2307/2526587.
- Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies,
19(4), 317-328. doi:10.1080/0022027870190403.
- Nisbeet, R., E. ve Ross, L. (1980). Human inference: Strategies and Shortcomings of Social
Judgement. USA: Prentice-Hall.
- Oğuz, A., Altınkurt,Y., Yılmaz, K. ve Hatipoğlu, S. (2014). Öğretmenlerin eğitim inançları ile
öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişki. Turkish Journal of
Educational Studies, 1(1), 37-78.
- Okut, L. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin eğitime ilişkin inançlarına göre etkili
öğretmen özellik ve davranışlarına sahip olma dereceleri. Yayımlanmamış doktora tezi.
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Okut, L. (2011). İlköğretim fen ve teknoloji, matematik öğretmenlerinin eğitime ve sınıf
yönetimine ilişkin inançları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4),
39-51.
- Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2014). Eğitim programı: temeller, ilkeler ve sorunlar. (çev.
A. Arı). Eğitim Kitabevi: Konya.
- Pajares, F. M. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy
construct. Review of Educational Research, 62, 307-332.
- Palenzuela, S. M. (2004). Measuring pre-kindergarten teachers' perceptions: Compliance with
the High/Scope program.Journal of Research in Childhood Education, 18(4), 321-333.
- Porter, A., C. ve Freeman, D., J. (1986). Professional Orientations: An Essential Domain for
Teacher Testing. The Journal of Negro Education, 55(3). https://doi.org/10.2307/2295099
- Rideout, G. W. (2006). Educational Beliefs And The Learning Environment. Academic
Exchange Quarterly, 10 (2), s. 67–71.
- Sang, G., Valcke, M., Tondeur, J., Zhu, C. ve Van Braak, J. (2012). Exploring the educational
beliefs of primary education student teachers in the Chinese context. Asia Pacific
Education Review, 13(3), 417-425.
- Seshadri, C. (2008). Philosophy of education as a knowledge field. New Delhi: National
University of Educational Planning and Admi-nistration.
- Sinal, D. (2021). Öğretmenlerin Örtülü Liderlik Modellerinin Belirleyicisi Olarak Sahip
Oldukları Eğitim İnançları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür
Üniversitesi, İstanbul.
- Sönmez, V. (2005). Eğitim felsefesi. (7. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Sönmez, V. (2017). Eğitim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Sönmez, V. (2019). Eğitim Felsefesi. Anı Yayıncılık, s. 64-115.
- Şahan, H. H. ve Terzi, A. R. (2015). Analyzing the relationship between prospective teac-hers’
educational philosophies and their teaching-learning approaches. Educational Research
and Reviews, 10(8), 1267-1275.
- Tekin, S. ve Üstün, A. (2008). Amasya eğitim fakültesi öğretmen adaylarının eğitim süreci
hakkındaki felsefi tercihlerinin tespiti. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim
Fakültesi Dergisi, 25, 145 -158.
- Terzi, A. R. (2005). Üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları üzerine bir
araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 298-311.
- Trompenaars, F. (1993). Riding the waves of culture: Understanding cultural diversity in business. London: The Economist Books.
- Tunca, N., Alkın Şahin, S., & Oğuz, A. (2015). Öğretmenlerin eğitim inançları ile mesleki
değerleri arasındaki ilişki. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 11-47.
- Türkeli, A. (2011). Beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim felsefeleri ve teknolojiye karşı
tutumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
- Uğurlu, C. T., & Çalmaşur, H. (2017). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim
inançlarına ilişkin görüşleri: bir karma yöntem çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(25), 230-273.
- Üstüner, M. (2008). The Comparison of the educational philosophies of Turkish primary school
superintendents and teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 177-192.
- Varış, F. (1998). Eğitim bilimine giriş. Ankara: A.Ü. Basımevi.
- Vartuli, S. (1999). How early childhood teacher beliefs vary across grade level. Early
Childhood Research Quarterly, 14(4), 489-514. doi:10.1016/S0885-2006(99)00026-5.
- Yayla, A. (2009). Eğitimin Felsefi Temelleri. H. B. Memduhoğlu ve K. Yılmaz (Ed.), Eğitim
Bilimine Giriş içinde (s. 19–43). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının eğitim felsefeleri. Electronic Turkish
Studies, 8(8), 1431-1452.
- Yazıcı, T. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının eğitim felsefesi inançları. Kastamonu Eğitim
Dergisi, 25(2), 627-642.
- Yılmaz, K. ve Tosun, M. F. (2013). Öğretmenlerin eğitim inançları ile öğretmen öğrenci
ilişkilerine yönelik görüşleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,
2(4), 205-218.
- Yılmaz, K., Altınkurt, Y. ve Çokluk, Ö. (2011). Eğitim inançları ölçeğinin geliştirilmesi:
Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 335-
350.