Problem Durumu: Çocuğun doğumdan ilkokula başlayıncaya kadar olan yaşantılarını içeren
erken çocukluk eğitim dönemi çocuk açısından kritik bir dönemdir. Günümüzde
meydana gelen kadınlarında çalışma hayatında daha çok yer alması ve çocuklar
için güvenli oyun alanlarının azalması gibi toplumsal değişimler erken çocukluk
eğitim kurumlarına olan ihtiyacı artırmıştır. Erken çocukluk eğitiminin
verildiği okul öncesi eğitim kurumlarının sayısı ise Türkiye'de hızla
artmaktadır. Erken çocukluk eğitimini iyileştirmek için niceliksel adımların
atılması oldukça önemlidir. Ancak bu adımlar çocukların daha iyi öğrenmesi ve
gelişimlerini destekleyebilmek açısından yeterli olmamaktadır. Bu nedenle okul
sayısının arttırılmasının yanı sıra çocuklara kaliteli erken çocukluk eğitim
hizmetinin sunulması ve mevcut bulunan okulların kalite düzeylerinin
arttırılması acil bir ihtiyaçtır. Yapılan pek çok araştırma erken çocukluk
eğitim programlarının kalitesinin bu programlara devam eden çocukların gelişim
düzeylerini olumlu yönde etkilediğini ortaya koymuştur. Yüksek kaliteli erken
çocukluk eğitimi, ayrıca çocukların sosyal ve akademik becerilerini
geliştirdiği için ilkokul yıllarında ve sonrası dahil olmak üzere uzun vadeli
olumlu etkilere de sahiptir. Erken çocukluk döneminde kaliteyi açıklamaya
yönelik araştırmacılar farklı tanımlamalar ortaya koysa da genel olarak
kalitenin yapısal ve işlevsel kalitenin etkileşimi ve birleşimi ile
gerçekleştiği üzerinde uzlaşmışlardır. Erken çocukluk döneminde kalitenin
bileşenlerinden, yapısal kalitenin unsurları olarak sınıf büyüklüğü,
öğretmen-çocuk oranı, öğretmenin eğitim düzeyi, hizmet yılı belirtilebilir.
İkinci bileşen, işlevsel kalite ise, çocukların onlara bakan yetişkinlerle
etkileşimlerini ve öğrenmeyi arttıran materyal ve faaliyetlerle etkileşimde
bulunmayı içermektedir. Yapısal kalite unsurları ile çocukların gelişimi,
başarı düzeyleri arasındaki ilişkiyi inceleyen çeşitli araştırmalar
gerçekleştirilmiştir. Yapılan araştırmalarda yapısal kalite unsurlarından
eğitim süresi ve sınıf mevcudunun da çocukların gelişim düzeylerini etkilediği
sonucuna ulaşıldığı belirtilmiştir. Erken çocukluk eğitiminin kalitesinde ve
çocukların gelişiminde önemli olan sınıf mevcudu ve eğitim süresinin
etkilerinin bilimsel olarak incelenmesi, alan ve bu konuda karar alacak
kurumlar için önemli bir ihtiyaçtır. Alan yazın taramalarında ülkemizde, okul
öncesi eğitimde eğitim süresi ve sınıf mevcudu ile çocukların gelişim düzeyleri
arasındaki ilişkiyi inceleyen sınırlı sayıda ve küçük örnekleme sahip
araştırmalar olduğu saptanmıştır. Erken çocukluk eğitiminde, eğitim süresi ve
sınıf mevcudu ile çocukların gelişim düzeyi ilişkisini inceleyen büyük
örneklemli araştırma sayısının sınırlı olması ise bu araştırmanın önemini
artırmaktadır.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı, erken çocukluk eğitiminde yapısal kalite
unsurlarından olan sınıf büyüklüğünün ve eğitim süresinin çocuk gelişimi
üzerindeki etkilerini belirlemektir.
Araştırmanın Yöntemi: Erken çocukluk döneminde okul kalitesinin çocuk gelişimine etkisini
inceleyen bu araştırma da ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya
Denizli İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 55 okul öncesi eğitimi sınıfı ve bu
okullarda eğitim görmekte olan beş- altı yaşındaki 836 çocuk küme örnekleme
yöntemi ile seçilmiştir. Araştırma verileri "Ankara Gelişim Tarama
Envanteri (AGTE)" ve "Okul Öncesi Eğitim Kurumu Yapısal Kalitesi İçin
Bilgi Formu" kullanılarak toplanmıştır. Okul Öncesi Eğitim Kurumu Yapısal
Kalitesi İçin Bilgi Formu; okul öncesi eğitim kurumunun yapısal kalitesini
ölçmek için 14 adet açık uçlu soru sorudan oluşmaktadır. Bu sorular arasında
eğitim süresi, öğretmenin mezun olduğu lise türü, mezun olduğu okul, hizmet
yılı, sınıftaki çocukların yaş grubu ve sayısı, sınıfın büyüklüğü, kurumun
bulunduğu yerin sosyo-ekonomik düzeyi gibi sorular yer almaktadır. Bu sorular
araştırmacı tarafından sınıf öğretmenlerine ve okul idaresine sorularak
doldurulmuştur. Verilerin toplanabilmesi için yasal izin alınmış ve örnekleme
dahil olan okulların yöneticilerine telefon ya da birebir görüşme yoluyla
araştırma hakkında bilgi verilmiş ve yaş grubu uygun olan sınıfların
gözlenebilmesi için öğretmen ve yöneticiler bilgilendirilmiş, katılmayı kabul
eden okullara ziyaretler planlanmıştır. Ardından kurumlardaki öğretmenlerle
görüşülerek, gerçekleştirilecek uygulamanın amacı ve nasıl olacağı
anlatılmıştır. AGTE' nin nasıl doldurulacağı konusunda öğretmenlere uygulamalı
şekilde bilgi verilmiş ve onlardan sınıflarındaki her bir çocuk için AGTE’yi
doldurmaları istenmiştir. Öğretmenlerle birlikte belirlenen uygun bir tarihte
doldurulan ölçekler araştırmacı tarafından geri alınmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen
veriler, "SPSS 18.0" istatistik paket programına kodlanarak yüklenmiş
ve analiz edilmiştir. Çalışma verilerinin analizinde, bağımsız t-testi, tek
yönlü ANOVA ve faktörel ANOVA (2X4) teknikleri kullanılmıştır.
Araştırmanın Bulguları: Yapılan araştırma, yapısal kalite unsurlarından sınıfta bulunan çocuk
sayısı ve eğitim süresi ile çocukların gelişimleri arasında istatistiksel
olarak anlamlı ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Araştırmanın bulguları, 20- 24
arasında çocuk bulunan sınıflarda eğitim gören çocukların diğer gruplarda
eğitim gören çocuklardan daha yüksek gelişim puanı aldığını göstermiştir. Araştırmada, tam gün erken çocukluk eğitimi
programlarına devam eden çocukların dil-bilişsel gelişim alt boyutu puanları
ile toplam AGTE puanlarının yarım gün erken çocukluk eğitimi programına devam
eden çocuklardan daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca eğitim süresi ve sınıf
mevcudunun çocukların gelişim puanına birlikte olan etkisi incelendiğinde ise
anlamlı ortak bir etkinin olmadığı belirlenmiştir.
Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Araştırma sonuçları, sınıfta bulunan çocuk sayısı
20- 24 arasında eğitim kurumlarına devam eden çocukların gelişim puanlarının
diğer gruplardaki çocuklardan anlamlı derecede farklı olduğunu ortaya
koymuştur. Ayrıca tam gün erken çocukluk eğitim programlarının çocuk gelişimi
üzerinde olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. Bu nedenle Türkiye'de tam gün
program sayısını arttırılması önemlidir. Erken çocukluk döneminde çocukların
kaliteli erken çocukluk eğitimi programlarına devam etmeleri onların
gelişimlerini destekleyecektir. Özellikle sosyo-ekonomik şartları elverişsiz
ortamlarda büyüyen çocukların yaşamlarının başından itibaren dezavantaj
yaşamaları ve gelişimsel olarak kritik dönemde gerekli becerileri kazanmaları
için kaliteli tam gün okul öncesi eğitimi oldukça yararlı olacaktır. Konuyla
ilgili çalışacak araştırmacılara yönelik olarak da araştırmaların farklı il ve
bölgelerde daha çok sayıda çocukla yapılması önerilmektedir. Ayrıca, okul
öncesi eğitimin kalitesi ve çocukların gelişim düzeyleri düzenli ve kurumsal
olarak ölçülmeli ve kalite düzeyi düşük olan okullar için acil önlemler
alınmalıdır. Erken çocukluk eğitimi veren kurumlarda mutlaka sistemli ve
bilimsel kalite değerlendirme sistemlerinin oluşturulması önerilmektedir.
Erken çocukluk eğitiminin kalitesi yapısal kalite grup büyüklüğü tam gün.
Purpose: The numbers of early childhood education programs are dramatically increasing
throughout Turkey, and the regulations to ensure quality are frequently
changing. A very limited number of studies have examined the quality of Turkish
ECE programs on children’s development. Therefore, the purpose of this study is
to identify the effects of classroom size and duration on the development of
children.
Research Methods: This is a relational survey study that was realized with 836 children
attending 55 public early childhood programs in Denizli. These children were
selected through a cluster sampling method. Data were
collected through the “Ankara
Developmental Screening Inventory” and “Informational questionnaire.” Data were
analyzed using repeated ANOVAs, factorial ANOVA (2X4) and independent t-test techniques. Findings: This research revealed that there were statistically
significant interactions between children’s development and the structural
quality components of classroom size and duration of education. Our findings
showed that classrooms containing 20 to 24 children had higher developmental
scores than other groups. Additionally, the results indicated that children
enrolled in full-day programs scored higher on the language and cognitive
development subscale and total ADSI.
Implications for Research and
Practice: The findings revealed that the children attending full-day programs with
classroom sizes averaging 20 to 24 differed significantly from the children in
other groups. This suggests that full-day programs have positive effects on children’s
development; therefore, it is important to increase the number of full-day
programs in Turkey
Quality of early childhood education structural quality group size full-day program
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 68 |