Problem Durumu: Günümüz dünyasında; gerek iş yaşamında, gerek kişiler arası ilişkilerde, gerekse bilim ve teknolojide hayata dair çok hızlı gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmeler beraberinde hızlı bir değişimi de meydana getirmektedir. Meydana gelen bu değişimlere uyum sağlayabilmek için yeni öğrenmelerin oluşması gerekmektedir. Okullarda gerçekleşen öğrenmeler zaman bakımından sınırlı olduğundan hayatın her evresinde gerek duyulan öğrenmeler yaşam boyu öğrenme ihtiyacını ön plana çıkarmaktadır. Bu ihtiyacın giderilebilmesi için öğrenmeyi öğrenme becerilerini kazanmak son derece önem taşımaktadır.
Öğrenmeyi öğrenme, bireyin bilgiye ulaşmayı öğrenmesi bakımından çok önemlidir. Birçok öğrenci bir göreve dair bilgi ve beceriye sahip olmasına rağmen ilgili bilgi ve beceriyi nasıl kullanacağını bilmediğinden söz konusu beceriler durağanlaşmaktadır (Akın & Abacı, 2011). Üstbilişsel becerilerin gelişmemesinin de bu durumun sebepleri arasında olduğu düşünülmektedir. Çünkü üstbilişsel becerileri gelişmiş bireyler nasıl öğrendiklerinin farkındadırlar ve öğrenme süreçlerini yönlendirerek daha kolay öğrenirler. Bu durum öğrenme süreçlerinde üstbilişin ne denli önemli olduğunu göstermektedir.
Öğrenmenin yaşam boyu devam ettiği göz önünde bulundurulduğunda, nasıl öğrendiğinin farkında olan, öz yeterlilik algısı yüksek ve problem çözme becerileri gelişmiş bireylerin yetişmesinin öğrenmeyi öğrenme açısından büyük önem taşıdığı söylenebilir.
Araştırmanın Amacı: Bu araştırma öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarına, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterliklerine ve problem çözme becerilerine ilişkin algılarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Bu amaç doğrultusunda yanıt aranan sorular şunlardır.
1- Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterliklerine, üstbilişsel farkındalıklarına ve problem çözme becerilerine ilişkin algıları hangi düzeydedir?
2- Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıkları, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik düzeylerini anlamlı bir şekilde yordamakta mıdır?
126 Mehmet BARS – Behcet ORAL / Eurasian Journal of Educational Research 72 (2017) 107-128
3- Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıkları, problem çözme becerilerine ilişkin algılarını anlamlı bir şekilde yordamakta mıdır?
4- Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ve problem çözme becerilerine ilişkin algıları birlikte öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik düzeylerini anlamlı bir şekilde yordamakta mıdır?
5- Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine ilişkin algıları, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algı düzeylerini anlamlı bir şekilde yordamakta mıdır?
Araştırmanın Yöntemi: Araştırma, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesinde 2014-2015 öğretim yılı bahar yarıyılında son sınıfta öğrenime devam eden öğrenciler ile aynı dönemde pedagojik formasyon sertifika programına devam eden 2883 öğretmen adayından, örneklemi ise bu öğretmen adaylarından seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 1475 öğretmen adayından oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak “kişisel bilgi formu”, “üstbilişsel farkındalık envanteri”, “öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik ölçeği” ve “problem çözme envanteri” kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla Akın, Abacı ve Çetin’in (2007) Türkçeye uyarladığı 52 maddeden oluşan “üstbilişsel farkındalık envanteri” kullanılmıştır. Öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algılarını belirlemek amacıyla kullanılan ölçek, araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine ilişkin algılarının belirlenmesi amacıyla Türkçeye Şahin, Şahin ve Heppner’ın (1993) uyarladığı “problem çözme envanteri” kullanılmıştır.
Araştırmanın Bulguları: Araştırmada öğretmen adaylarının gerek üstbilişsel farkındalıklarının, gerek öğretmenlik mesleğine ilişkin öz yeterliklerinin ve gerekse problem çözme becerilerine dair algı düzeylerinin “yüksek” olduğu belirlenmiştir.
Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarının, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algısını anlamlı bir şekilde yordadığı bununla beraber üstbilişsel farkındalık düzeyine ilişkin algı ile öğretmenlik mesleğine yönelik algı düzeyi arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarının, problem çözme becerilerine ilişkin algı düzeyini anlamlı şekilde yordadığı, üstbilişsel farkındalığın artması durumunda, problem çözme becerileri algı düzeyinin de arttığı sonucuna varılmıştır. Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine ilişkin algılarının, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algı düzeyini anlamlı bir şekilde yordadığı saptanmıştır.
Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeylerinin ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesi durumunda öğretmenlik mesleğine ilişkin öz yeterliklerinin de büyük ölçüde gelişeceği sonucuna varılmıştır.
Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarını geliştirmek amacıyla öğretim programlarında üstbilişsel becerilere dair etkinliklere yer verilmelidir. Öğretim programına düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik bir ders eklenerek bu dersin içeriği kapsamında üstbilişsel becerileri geliştirmeye yönelik stratejilerin öğretimi
Mehmet BARS – Behcet ORAL / Eurasian Journal of Educational Research 72 (2017) 107-128 127
sağlanabilir. Bu durumun öğretmen adaylarının üstbilişsel becerilerini geliştirerek beraberinde mesleğe dair öz yeterlik algı düzeyini ve problem çözme becerilerine ilişkin algı düzeyini de yükselteceği öngörülmektedir.
Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algılarında "sınıf yönetimi" en düşük ortalamaya sahip alt boyut olarak belirlendiğinden, öğretmen adaylarının sınıf yönetimine dair deneyimleri artırılmalı ve genişletilmelidir. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarının dönem boyunca aynı okulda öğretmenlik uygulamalarını yapmaları yerine birden fazla okulda uygulama yaparak daha zengin deneyim kazanmaları sağlanmalıdır. Ayrıca öğretmenlik uygulaması için öğretmen adaylarının farklı sosyokültürel çevrelerden seçilen okullarda deneyim yaşamaları sağlanmalıdır.
Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerini geliştirmek için daha çok fikir ve alternatif üretebilecekleri durumlarla karşılaşması gerektiği düşünülmektedir. Öğretim sürecinde problem çözme, beyin fırtınası ya da altı şapka gibi teknikler kullanılarak öğretmen adaylarının alternatif çözümler sunmalarına dair özellikleri geliştirilebilir. Ayrıca öğretmen yetiştirme programlarının, öğretmen adaylarının problem çözme becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamaları özellikle ön plana çıkarması gerektiği düşünülmektedir.
Öğretmen yetiştiren kurumlarda görev yapan öğretim elemanları yürüttükleri derslerde üstbilişsel farkındalıkları geliştirecek uygulamalara yer vermelidir. Bu durum öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarını geliştirebilir. Böylelikle öğretmen adayları öğretmenlik mesleğine başladıklarında mevcut deneyimlerini kendi sınıf ortamlarına da aktararak öğrencilerinin üstbilişsel farkındalıklarını geliştirmelereini sağlayabilirler. Tüm bu hususların üstbilişsel becerileri yüksek nesillerin yetişmesine katkı sunacağı düşünülmektedir.
Üstbiliş öz yeterlik problem çözme öğretmen adayı öğretmenlik mesleği
Purpose: This research is conducted for the purpose of examining the perceptions of teacher candidates regarding their metacognitive awareness, self-efficacy for the teaching profession and problem-solving skills. Method: The research has been conducted using a correlational research design. The sample group of the study comprised 1,475 teacher candidates randomly selected from the participants in a pedagogical formation program and senior students of Ziya Gokalp Faculty of Education in the spring semester of the academic year 2014-2015. In the research, a personal information form, a metacognitive awareness inventory, a teacher self-efficacy scale and a problem-solving inventory were used as the data collection tools. Findings: It was found that the metacognitive awareness of teacher candidates is a significant predictor of their self-efficacy perception regarding the teaching profession. It was concluded that the metacognitive awareness of teacher candidates has significantly predicted their perception levels regarding their problem-solving skills. It was further determined that the perceptions of teacher candidates regarding their problem-solving skills have significantly predicted their perception levels regarding the teaching profession.
Implications for Research and Practice: The result of the research affirms the following suggestions. First, activities developing metacognitive awareness should be included in teacher training programs so that the metacognitive awareness of teacher candidates can be developed further. In this way, they will be able to comprehend the importance of metacognitive awareness. Second, instructors should use methods and techniques that will improve the metacognitive awareness of teacher candidates in their courses
Metacognition self-efficacy problem solving teacher candidates teaching profession
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 72 |