Problem
Durumu: İnsan hakları
eğitimi küresel bağlamda temel hak ve özgürlüklere ilişkin anlayış ve saygının
oluşturulması için gerekli bilgi, beceri ve tutumun kazandırılması sürecidir.
Demokratik toplumlar için büyük önem taşıyan ve barış kültürünün
oluşturulmasına önemli katılar sağlayan insan hakları eğitiminin etkili bir
şekilde gerçekleştirilmesinde öğretmenlere önemli görevler düşmektedir.
Öğretmenlerin insan hakları eğitimini etkili bir biçimde gerçekleştirilmesi
için ise öncelikle kendilerinin insan haklarıyla ilgili derinlemesine bir
anlayışa sahip olmaları gerekmektedir. Bu durum, öğretmen yetiştirme
programlarında insan hakları eğitimi için düzenlemeler yapılmasının
gerekliliğini ortaya koymaktadır. Öğretmen yetiştirme programlarında insan
hakları eğitimi için bağlantı kurulabilecek derslerden biri de çevre eğitimi
dersidir. Küresel ısınma ve iklim değişikliği, sürdürülebilir çevre, nükleer
enerji santralleri, alternatif enerji kaynakları, zararlı peptisitler, asit
yağmurları, geri dönüşüm gibi çevresel birçok konunun insan hakları üzerinde
etkisi bulunmaktadır. İnsan hakları üzerinde etkisi olduğu belirtilen bu
durumlarfen ve teknolojideki gelişmelerin ürün ve sürecine bağlı olarak ortaya
çıkmakta olup sosyobilimsel konular olarak adlandırılmaktadır. Bu doğrultuda,
çevre eğitimi derslerinde insan hakları eğitimini gerçekleştirmek için uygun
bağlamlardan birinin sosyobilimsel konular olabileceği söylenebilir. Bununla
birlikte, ilgili alan yazın incelendiğinde çevre eğitimi ve sosyobilimsel
konular bağlamında gerçekleştirilen çalışmaların ise insan hakları eğitimine
değil vatandaşlık eğitimi ve sosyobilimsel konulara ilişkin bilgi, risk algısı,
görüşler, karar verme becerisi, argümantasyon becerisivb. üzerine odaklandığı
görülmektedir. Böyle bir çalışmanın, insan haklarına ilişkin bilgi ve tutum
kazandırmanın yanı sıra; fen ve teknolojideki gelişmelerin beraberinde
getirdiği birçok problemin çevresel olduğu kadar temel hak ve özgürlükler için
de sorun olduğu bilincinin kazandırılması için de önem taşıdığı
söylenebilir. Evrensel bir insan hakları
kültürünün oluşturulması amacıyla gerçekleştirilen çalışmaların önemli
odaklarından birinin ilkokul sistemleri olduğu düşünüldüğünde, sınıf öğretmen
adaylarına insan hakları ile ilgili bilgi ve tutum kazandırılması için
çalışmalar yapılmasının önem kazandığı söylenebilir.
Araştırmanın
Amacı: Bu çalışmada,
sınıf öğretmen adayları için “Çevre Eğitimi Dersinde Sosyobilimsel Konular
Temelli İnsan Hakları Eğitimi Programı’nın (ÇSİHEP’in) geliştirilmesi,
uygulanması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu ana amaç doğrultusunda şu
sorulara yanıt aranmıştır: ÇSİHEP’in sınıf öğretmen adaylarının insan haklarına
ilişkin bilgi ve tutum gelişimi üzerine etkisi nasıldır? Sınıf öğretmen
adayları, ÇSİHEP’in etkililiğini ve insan haklarına ilişkin bireysel
gelişimlerini nasıl değerlendirmektedir?
Yöntem: Eşdeğer olmayan ön-test son-test kontrol gruplu yarı
deneysel desen olarak tasarlanan araştırmanın katılımcılarını, deney grubunda
38 ve kontrol grubunda 39 olmak üzere toplam 77 sınıf öğretmeni adayı
oluşturmuştur. Araştırma kapsamında, 14 hafta uygulama gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada, deney grubuna ÇSİHEP uygulanmış, kontrol grubuna ise deneysel
herhangi bir işlem uygulanmamıştır. Çalışmada, araştırmacı tarafından
geliştirilen Yetişkinler için İnsan Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği (YİHTÖ) ve
İnsan Haklarına İlişkin Bilgi Testi (İHBT) deney ve kontrol grubuna ön-test ve
son-test olarak uygulanmıştır. ÇSİHEP’in Etkililiğini ve Bireysel Gelişimi
Değerlendirme Formu (ÇEBDF) ise yalnızca deney grubuna son ölçüm olarak
uygulanmıştır. Araştırmada, nicel verilerinin istatistiksel analizi için önce
Kovaryans analizi sonra Bağımsız gruplar t testi ön sayıltıları kontrol
edilmiştir. Bu işlem sonrasında, YİHTÖ ön test puanı, İHBT ön-test ve son-test
puanları analizleri için Mann Whitney U testi, YİHTÖ son-test puanı ise
Bağımsız gruplar T testi yapılarak analiz edilmiştir. ÇEBDF verileri ise içerik
analizi yapılarak çözümlenmiştir. Bu analiz sonucunda, iki tema ve beş
kategoriye ulaşılmıştır. Nitel verilerin analizinde güvenirlik çalışmaları
yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulguları, deney ve kontrol grubunda yer
alan öğretmen adaylarının YİHTÖ ön-test puanları arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir fark olmadığını [U= 722, p >.05]; YİHTÖ son-test puanları
arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu
göstermiştir [t(75) =19,32, p<.05].
Yine araştırma bulguları deney ve kontrol grubu İHBT ön-test puanları
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını [U=703,50, p
>.05]; İHBT son-test puanları arasında istatistiksel olarak deney grubunun
lehine anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir [U=.00, p >.05]. Bu bulgular,
uygulamalar sonrasında deney grubu öğretmen adaylarının insan haklarına ilişkin
bilgi ve tutumlarının kontrol grubu öğretmen adaylarınınkine göre anlamlı
olarak daha yüksek olduğunu göstermiştir. ÇEBDF bulguları ise ÇSİHEP’in
etkililiğine ilişkin değerlendirmeler ve insan haklarıyla ilgili bireysel
kazanımlar olmak üzere iki tema altında toplanmıştır. ÇSİHEP’in etkililiğine
ilişkin değerlendirmeler kapsamında bulgular iki kategoride toplanmıştır.
Bunlardan ÇSİHEP’in gerekliliği ve önemine ilişkin görüşler kategorisi
kapsamında; uygulamaların temel hak ve özgürlüklerin farkında bireyler
yetiştirmek, hak ve özgürlükleri korumanın önemini kavratmak, çevre ve insan
hakları ile ilgili tartışmalara katılım için bilgi ve beceri sağlamak, çevresel
problemler ve hak ihlalleri arasındaki ilişkinin anlaşılmasını sağlamak, çevre
ve insan haklarına duyarlı vatandaş sorumluluğu kazandırmak için gerekli ve
önemli bulunduğu belirlenmiştir. ÇSİHEP’in sağladığı faydalara ilişkin görüşler
kategorisi kapsamında ise uygulamaların mesleki gelişim için kazanım sağlamak,
insan hakları eğitiminin gerekliliğini ve önemini kavratmak, gerçek hayat
durumları üzerinden hak ve hak ihlalleri için farkındalık ve bilgi kazandırmak,
çevre ve insan hakları ilişkisini kavratmak, çevre ve insan haklarını korumak
için sorumluluk bilinci oluşturmak için faydalı görüldüğü saptanmıştır. İnsan
haklarıyla ilgili bireysel kazanımlar temasına ilişkin görüşler ise anlayış ve
bilgi oluşumu, tutum ve davranış gelişimi olmak üzere üç kategoride toplanmıştır.
Anlayış ve bilgi oluşumu kapsamında temel hak ve özgürlükler, hak ihlalleri,
hak ihlallerinin önlenmesi, evrensel bir değer olarak insan hakları için bilgi
kazanımının gerçekleştiği belirtilmiştir. Ayrıca, haklarla ilgili anlamlı
öğrenmeye, çevre ve insan hakları arasındaki ilişki ile vatandaş ve devlet
sorumluluklarını anlamaya, bilgi sahibi olunan hak sayısında artışa vurguda
bulunulmuştur. Tutum gelişimi bağlamında ise öğretmen adayları insan hakları
ile ilgi bilgi kazanımının, yaygınlaştırma ve korumanın, hak ihlallerinin
önlenmesinin önemini vurgulamış, insan haklarıyla ilgili çalışmaların
yapılmasını gerekli bulduklarını ve bu çalışmalara destek vermeye istekli
olduklarını belirtmişlerdir. Ayrıca, insan haklarıyla ilgili yayınları takip etmeye
ve hakların korunması için sorumluluk almaya istekli olduklarını da ifade
etmişlerdir. Davranış gelişimi ile ilgili olarak ise öğretmen adayları insan
haklarına uygun davranmaya çalışma, ilgili yayınları takip etme ve çalışmalara
katılma davranışlarını gerçekleştirdiklerini belirtmişlerdir.
Sonuç
ve Öneriler: Araştırma
sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde ÇSİHEP’in; insan haklarına ilişkin
bilgi, tutum ve davranış kazandırdığı, hak ihlallerine ilişkin farkındalık
oluşturduğu ve çevre ile insan hakları arasındaki ilişkinin anlaşılmasını
sağladığı söylenebilir. Bu doğrultuda, sınıf öğretmen adaylarına, çevre ile
insan hakları arasındaki ilişkiye yönelik bütüncül bir anlayış kazandırılması
ve insan hakları eğitimi için çevre eğitimi derslerinde sosyobilimsel konularla
insan hakları bağlantısının kurulması; farklı eğitim kademelerinde çevre
derslerinde çalışmalar yapılarak duruma ilişkin kapsamlı bilgi sağlanması
önerilebilir.
Purpose: Human rights education is vital for democratic societies. For an
effective human rights education, teachers need to have an in-depth
comprehension regarding human rights in the first place. Accordingly, this
study aimed to develop, implement and evaluate the Human Rights Curriculum
Based on Socioscientific issues as Part of the Environmental Education Course
(HRCSEC) for pre-service primary school teachers (PPSTs). Method: This study was designed as a quasi-experimental study with
non-equivalent pre-test/post-test control group. The participants of the study
include 77 PSPTs
38 of whom were included in the
experimental group and 39 of whom were included in the control group. The
implementation lasted for 14 weeks within the scope of the study. Results: The study results showed that
following the implementation the experimental group pre-service teachers had
significantly higher knowledge and attitudes regarding human rights compared to
the control group pre-service teachers. In addition, the experimental group
pre-service teachers were equipped with various acquisitions, in addition to
knowledge and attitude development regarding human rights, such as, the
relationship between environment and human rights and knowledge development. Implications for Research and Practice: According
to the results of the research, it can be suggested to establish a human rights
connection with SSI in environmental education courses for PSPTs to gain a
holistic understanding of environment and human rights and in order to gain
knowledge and attitude about human rights. For comprehensive information on the
situation, studies can be conducted in environmental courses at different
levels of education.
human rights education socioscientific issues curriculum development environmental education teacher training
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 77 |