Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Sorunlarının Çözümünde Alternatif Bir Yöntem Olarak Kurgusal Mahkeme

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 78, 1 - 22, 20.11.2018

Öz

Problem
Durumu:
Kurgusal mahkeme (Mock trial), vatandaşlık
e
ğitiminde
sınıf içi ve ders dı
şı etkinlik olarak
yaygınlıkla kullanılmaktadır. Kurgusal mahkeme vatanda
şlık
e
ğitiminde
kullanılan tdeneyimleyerek ö
ğrenmeye dayanan bir
benzetim tekni
ğidir. Kurgusal mahkeme, gerçek mahkeme
salonu
şeklinde
düzenlenen bir sınıfta, ö
ğrencilerin hakim, avukat, şahit,
yargıç gibi roller alarak bir konu hakkında gerçek ortama ili
şkin
benzetim yapması olarak tanımlanmaktadır. Kurgusal mahkeme ile ö
ğrenciler,
mahkeme sisteminin nasıl çalı
şğını
ö
ğrenmekte,
adalet, tarafsızlık, zaman a
şımı, ifade hakkı,
kanıtların önemi, birinin suçu i
şlediği
kanıtlanıncaya kadar suçsuz oldu
ğu gibi yasal ve
demokratik ilkelerin önemini anlar, anayasanın felsefi ve tarihsel temellerini
ö
ğrenerek
geçmi
ş ve
bugün ba
ğlamında
güncel uygulamaları dü
şünüp tartışır.
Ö
ğrencilerin
vatanda
şlıkla
ilgili konulara duyarlı
ğını ve katılımını artıran,
ö
ğrencilerde
çatı
şma
çözme, problem çözme, karar verme, ele
ştirel
şünme,
ileti
şim,
i
şbirliği
ve empati gibi becerileri ve adalet ve sosyal sorumluluk gibi duyguları geli
ştiren
bir ö
ğretim
yöntemidir. E
ğitimde kurgusal mahkeme önce hukuk eğitimiyle
ba
şlamış
daha sonra sosyal bilgiler, tarih, fen e
ğitimi,
di
ğer
disiplinlerarası alanlarda ve ö
ğretmen eğitiminde
kullanılmı
ştır. Kurgusal mahkemeler genellikle
bir kurgusal olay üzerine yapılır. Ö
ğretmen
bir kurgusal olay olu
şturur, öğrencilere
görevlerini da
ğıtır, mahkeme sürecine hazırlanmaları
için rehberlik eder, mahkeme sürecini kontrol eder ve de
ğerlendirme
yapar. Mahkemede gerçek durumlardan ve kurgusal olaylardan yararlanılır. Bu
yöntemde genellikle kurgusal olaylar kullanıldı
ğı
görülmektedir. Alanyazında do
ğrudan sınıf ve okul
sorunları üzerine kurgusal mahkeme uygulanan bir çalı
şmaya
rastlanmamı
ştır. Bu çalışmada
do
ğrudan
sınıf sorunları üzerine mahkeme yöntemi uygulandı
ğında,
bu yöntemin nasıl ele alınması gerekti
ği
bir örnek durum üzerinden tartı
şılmıştır.

Araştırmanın Amacı: Bu
çalışma, Türkiye’de bir öğretmenin, sınıfında karşılaşılan sorunların çözümü
için uyguladığı mahkeme yöntemini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada
kurgusal mahkeme yönteminin sınıf sorunlarının çözümünde nasıl uygulandığı,
öğretmenin rolünün, öğrenci kazanımlarının, öğrenci tutumlarının ve yaşanan
sorunların neler olduğu anlaşılmaya çalışılmıştır.

Araştırmanın Yöntemi: Bu
araştırma, kurgusal mahkemelerin sınıf sorunlarının çözümünde kullanılmasını
içeren özgün/asıl bir durumun (intrinsic case study) çalışmasıdır. Bu
çalışmada, özgün ve farklı bir durumun incelenmesini temel aldığı için özgün
durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma Türkiye’de bir il merkezinde,
800 öğrenci kapasitesine sahip, yarım gün eğitim veren ve sosyo-ekonomik düzeyi
orta sayılabilecek ailelerin çocuklarının öğrenim gördüğü bir devlet okuludur.
Araştırmaya bu okulda görev yapan yirmi yıllık bir öğretmen ile bu öğretmenin
sınıfında öğrenim gören 20 dördüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Bu
araştırmada, veriler sınıf ortamında yapılan katılımcı gözlemler, öğretmen ve
öğrencilerle yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır.
Araştırmada 6 ay katılımcı gözlem yapılmış, her mahkeme sonrasında mahkemeye
katılan öğrenciler ile araştırma başında ve sonunda öğretmenle görüşmeler
yapılmıştır. Araştırma verileri, MAXQDA veri analizi programında tümevarımsal
analiz yaklaşımı ile temalandırılarak analiz edilmiştir. Gözlem ve görüşme
verileri karşılaştırılarak analiz edilmiş, deneyimler ve anlamlar üzerine
odaklanılmıştır.

Araştırmanın Bulguları: Mahkeme
süreci sınıfta bir-iki ay ara ile derslerin son 15 dakikasında
gerçekleştirilmektedir. Kurgusal mahkeme, kısa bir zaman içerisinde, sınırlı
sayıda öğrenci ile gerçekleştirilmiş ve sınıf ortamının tam bir mahkeme
şeklinde düzenlenmemiştir. Bu nedenle, benzetimden daha çok drama şeklinde
uygulandığı görülmektedir. Mahkemede ele alınacak olayı öğrenciler ve öğretmenler
birlikte konuşarak karar veriyorlar. Mahkeme konuları daha çok sınıf
kurallarının çiğnenmesi gibi sınıf eşyalarının zarar görmesi gibi öğrencilerin
ortak sorunları üzerine yapılıyor. Öğrenciler mahkemede aldıkları rolleri
uygulayarak sınıf sorununu çözüyorlar. Mahkemede uyulacak kurallar öğrenci ve
öğretmenler tarafından birlikte mahkeme öncesinde belirlenmiş. Öğretmen
mahkemede öğrencilerin görev dağılımı, kısmen de mahkeme kararının verilmesi
konusunda ihtiyaç olduğunda müdahalede bulunuyor. Öğrencilerde eleştirel
düşünme, karar verme, sorumluluk, iletişim, empati, sorun çözme, öz kontrol,
empati, katılım ve iletişim becerileri gelişiyor. Hak ve adalet kavramları ile
adalet sisteminin işleyişi konusun da bilgi ediniyorlar. Öğretmen mahkeme
sonrasında herhangi bir değerlendirme yapmıyor sadece öğrencilerin tutum ve
davranışlarında yaşanan değişimleri gözlemliyor. Öğrenciler genellikle sınıf
sorunlarını bu biçimde çözmekten memnunlar. Öğretmen bu yöntem ile öğrencilerde
davranış sorunlarının azaldığını belirtiyor. Öğretmen bu yöntemi uygularken,
eğitim sisteminin işleyişinden, öğrencilerden ve çevreden kaynaklanan kimi
sorunlarla karşılaşıyor.









Araştırma
Sonuçları ve Öneriler:
Bu çalışmada sınıf sorunlarının çözümünde
kurgusal mahkeme yönteminden yararlanılabileceği görülmüştür. Sınıf sorunlara
ilişkin mahkeme uygulanacağında öncelikle öğrencilerin ortak yaşamından
sorunlar mahkemede ele alınabilir. Mahkeme öncesinde, mahkemede ve sonrasında
uyulacak ilkeler belirlenmeli, demokratik, saygı, sevgi ve güven içeren bir
sınıf kültürü oluşturulmalıdır. Türkiye’de kurgusal mahkeme üzerine çok az
çalışma yapılmıştır. Bu yöntem sadece hukuk eğitimi değil, demokrasi ve insan
hakları eğitimi, vatandaşlık eğitimi, tartışmalı konuların eğitimi, Türkçe ve
yabancı dil eğitimi gibi birçok alanda kullanılabilir. Bu alanlarda mock trial
yönteminin kullanılarak yapılacak deneysel ve nitel çalışmalara çalı
şmalara
gereksinim oldu
ğu açıktır.

Kaynakça

  • Ahmadov, A. (2011). When great minds don't think alike: using mock trials in teaching political thought. Political Science & Politics, 44(3), 625-628.
  • Ambrosio, T. (2006). Trying Saddam Hussein: Teaching international law through an undergraduate mock trial. International Studies Perspectives, 7(2), 159–171.
  • Arthur, J., & Wright, D. (2001). Teaching citizenship in the secondary school. London: David Fulton.
  • Asal, V., & Blake, E. L. (2006). Creating simulations for political science education. Journal of Political Science Education, 2, 1–18.
  • Bradley P. (2006). The history of simulation in medical education and possible future directions. Medical Education, 40(3), 254 –262,
  • Beck, J. A., & Czerniak C. M (2005). Invasion zebra of the mussels: A mock trial activity. Science Activities, Classroom Projects and Curriculum Ideas, 42(1), 15-19.
  • Bengtson, T. J., & Sifferd, K. L. (2010). The unique challenges posed by mock trial: Evaluation and assessment of a simulation course, Journal of Political Science Education, 6(1), 70-86.
  • Carlson, J. L., & Skaggs, N. T. (2000). Learning by trial and error: A case for moot courts. The Journal of Economic Education, 31(2), 145-155.
  • Cassidy, W., & Yates. R. (1998). Let’s talk about LAW in elementary school. Calgary, AB: Detselig Enterprises Ltd.
  • Ersoy, A. F. (2007). Sosyal bilgiler dersinde ogretmenlerin etkili vatandaşlık eğitimi uygulamalarina ilişkin gorusleri [The opinions of teacher regarding the practices of effective citizenship education in social studies course). Eskisehir: Anadolu Universitesi Yayinlari.
  • Fliter, J. (2009). Incorporating a sophisticated supreme court simulation into an undergraduate constitutional law class. Journal of Political Science Education, 5(1), 12-26
  • Glancy, G. D. (2016). The mock trial: Revisiting a valuable training strategy. The Journal of the American Academy of Psychiatry and the Law, 44, 19–27.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş [Becoming qualitative researchers: An introduction]. A. Ersoy & P. Yalçinoglu, (Trans. Eds.). Ankara: Ani Yayıncilik.
  • Helgeson, L. J., Hoover, J., & Sheehan, J. (2002). Introducing preservice teachers to issues surrounding evolution and creationism via a mock trial. Journal of Elementary Science Education, 14(2), 11-24.
  • Hersch, J., & Viscusi, W. K. (1998). The courtroom comes to the classroom: Estimating economic damages as an instructional device. The Journal of Economic Education, 29(4), 301-311.
  • Jefferson, K. W. (1999). The Bosnian war crimes trial simulation: Teaching students about the fuzziness of world politics and international law. Political Science and Politics, 32, 589–92.
  • Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Kravetz, K. (2001. The mock trial course in justice education. Journal of Criminal Justice Education, 12(1), 47-68
  • Knerr, C. R., & Sommerman. A. B. (2001). Bringing the court into the undergraduate classroom: Appellate simulation in American College. Laws and Courts, 11, 4–8.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (Vol. 75). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. Jossey-Bass.
  • Mills, A. J., Durepos, G., & Wiebe, E. (Eds.). (2010). Encyclopedia of case study research: A-z; index (Vol. 1-2). California: Sage.
  • Patrick, J. J. (1991). Teaching the bill of rights in secondary schools: Four keys to an improved civic education. The Social Studies, 82(6), 227-231.
  • Ringel, L. S. (2004). Designing a moot court: What to do, what not to do, and suggestions for how to do it. Political Science and Politics, 37(3), 459-465.
  • Smagorinsky, P. (1994). Bring the courtroom to the classroom: Develop civic awareness with simulation activities. Social Studies, 85(4),174-180.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Strickland, K. (2016). The need for civics education in our schools. How FBA Members in Ohio are Leading the Way and Volunteering with the Ohio Center for Law-Related Education.
  • Smith, R. (1992). Using a mock trial to make a difficult clinical decision. British Medical Journal, 305(6864): 1284–1287.
  • Weiner, M. S. (2010). Teachable trials in the social studies classroom. Social Education, 74(3), 122–125.
  • Wheeler, L. B., Maeng J. L., & Smetana L. K. (2014). Incorporating argumentation through forensic science, science activities. Classroom Projects and Curriculum Ideas, 51(3), 67-77.

An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 78, 1 - 22, 20.11.2018

Öz

Purpose: Mock trial is an activity commonly used both in and out of the
class in citizenship education. Mock trial is a simulation technique rooted in
experiential learning. This study aimed to evaluate the Mock trial method used
by a primary school teacher in Turkey to solve the problems faced during
lessons. Research Methods: This
research is designed as an intrinsic case study, which involves the use of Mock
trials to solve the classroom problems. Participants were a classroom teacher
and 20 fourth grade students attending her class. Research data were analyzed
using inductive thematic analysis.
Findings: Mock trial procedure was conducted during the last 15
minutes of the lessons at one-to-two-month intervals. The problem to be handled
in the Mock trial is decided by the consensus of
th



students and the teacher.
Students solve the problem by acting out their roles as decided in the trial.
In this way, students develop the skills of problem solving, self-control,
responsibility, empathy, and communication. Also, they learn about the concepts
of right and justice, and the functioning of justice system.
Implications for Research
and Practice:
When Mock trial is to be
applied to solve classroom problems, especially the problems students commonly
experience in their school can be prioritized. Rules to abide before, during
and after the trial should be set up first, and a democratic classroom culture
characterized with respect, affection and confidence should be established.
Students should be encouraged to concentrate on the solution of the classroom
problems. Further research can be conducted on utilizing this method as an
instructional method in different courses. Moreover, training programs can be
held to inform the teachers about this method. 

Kaynakça

  • Ahmadov, A. (2011). When great minds don't think alike: using mock trials in teaching political thought. Political Science & Politics, 44(3), 625-628.
  • Ambrosio, T. (2006). Trying Saddam Hussein: Teaching international law through an undergraduate mock trial. International Studies Perspectives, 7(2), 159–171.
  • Arthur, J., & Wright, D. (2001). Teaching citizenship in the secondary school. London: David Fulton.
  • Asal, V., & Blake, E. L. (2006). Creating simulations for political science education. Journal of Political Science Education, 2, 1–18.
  • Bradley P. (2006). The history of simulation in medical education and possible future directions. Medical Education, 40(3), 254 –262,
  • Beck, J. A., & Czerniak C. M (2005). Invasion zebra of the mussels: A mock trial activity. Science Activities, Classroom Projects and Curriculum Ideas, 42(1), 15-19.
  • Bengtson, T. J., & Sifferd, K. L. (2010). The unique challenges posed by mock trial: Evaluation and assessment of a simulation course, Journal of Political Science Education, 6(1), 70-86.
  • Carlson, J. L., & Skaggs, N. T. (2000). Learning by trial and error: A case for moot courts. The Journal of Economic Education, 31(2), 145-155.
  • Cassidy, W., & Yates. R. (1998). Let’s talk about LAW in elementary school. Calgary, AB: Detselig Enterprises Ltd.
  • Ersoy, A. F. (2007). Sosyal bilgiler dersinde ogretmenlerin etkili vatandaşlık eğitimi uygulamalarina ilişkin gorusleri [The opinions of teacher regarding the practices of effective citizenship education in social studies course). Eskisehir: Anadolu Universitesi Yayinlari.
  • Fliter, J. (2009). Incorporating a sophisticated supreme court simulation into an undergraduate constitutional law class. Journal of Political Science Education, 5(1), 12-26
  • Glancy, G. D. (2016). The mock trial: Revisiting a valuable training strategy. The Journal of the American Academy of Psychiatry and the Law, 44, 19–27.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş [Becoming qualitative researchers: An introduction]. A. Ersoy & P. Yalçinoglu, (Trans. Eds.). Ankara: Ani Yayıncilik.
  • Helgeson, L. J., Hoover, J., & Sheehan, J. (2002). Introducing preservice teachers to issues surrounding evolution and creationism via a mock trial. Journal of Elementary Science Education, 14(2), 11-24.
  • Hersch, J., & Viscusi, W. K. (1998). The courtroom comes to the classroom: Estimating economic damages as an instructional device. The Journal of Economic Education, 29(4), 301-311.
  • Jefferson, K. W. (1999). The Bosnian war crimes trial simulation: Teaching students about the fuzziness of world politics and international law. Political Science and Politics, 32, 589–92.
  • Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Kravetz, K. (2001. The mock trial course in justice education. Journal of Criminal Justice Education, 12(1), 47-68
  • Knerr, C. R., & Sommerman. A. B. (2001). Bringing the court into the undergraduate classroom: Appellate simulation in American College. Laws and Courts, 11, 4–8.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (Vol. 75). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. Jossey-Bass.
  • Mills, A. J., Durepos, G., & Wiebe, E. (Eds.). (2010). Encyclopedia of case study research: A-z; index (Vol. 1-2). California: Sage.
  • Patrick, J. J. (1991). Teaching the bill of rights in secondary schools: Four keys to an improved civic education. The Social Studies, 82(6), 227-231.
  • Ringel, L. S. (2004). Designing a moot court: What to do, what not to do, and suggestions for how to do it. Political Science and Politics, 37(3), 459-465.
  • Smagorinsky, P. (1994). Bring the courtroom to the classroom: Develop civic awareness with simulation activities. Social Studies, 85(4),174-180.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Strickland, K. (2016). The need for civics education in our schools. How FBA Members in Ohio are Leading the Way and Volunteering with the Ohio Center for Law-Related Education.
  • Smith, R. (1992). Using a mock trial to make a difficult clinical decision. British Medical Journal, 305(6864): 1284–1287.
  • Weiner, M. S. (2010). Teachable trials in the social studies classroom. Social Education, 74(3), 122–125.
  • Wheeler, L. B., Maeng J. L., & Smetana L. K. (2014). Incorporating argumentation through forensic science, science activities. Classroom Projects and Curriculum Ideas, 51(3), 67-77.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Figen Ersoy Bu kişi benim

Aysegul Pehlıvan Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 78

Kaynak Göster

APA Ersoy, A. F., & Pehlıvan Yılmaz, A. (2018). An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial. Eurasian Journal of Educational Research, 18(78), 1-22.
AMA Ersoy AF, Pehlıvan Yılmaz A. An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial. Eurasian Journal of Educational Research. Kasım 2018;18(78):1-22.
Chicago Ersoy, A. Figen, ve Aysegul Pehlıvan Yılmaz. “An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial”. Eurasian Journal of Educational Research 18, sy. 78 (Kasım 2018): 1-22.
EndNote Ersoy AF, Pehlıvan Yılmaz A (01 Kasım 2018) An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial. Eurasian Journal of Educational Research 18 78 1–22.
IEEE A. F. Ersoy ve A. Pehlıvan Yılmaz, “An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial”, Eurasian Journal of Educational Research, c. 18, sy. 78, ss. 1–22, 2018.
ISNAD Ersoy, A. Figen - Pehlıvan Yılmaz, Aysegul. “An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial”. Eurasian Journal of Educational Research 18/78 (Kasım 2018), 1-22.
JAMA Ersoy AF, Pehlıvan Yılmaz A. An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial. Eurasian Journal of Educational Research. 2018;18:1–22.
MLA Ersoy, A. Figen ve Aysegul Pehlıvan Yılmaz. “An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial”. Eurasian Journal of Educational Research, c. 18, sy. 78, 2018, ss. 1-22.
Vancouver Ersoy AF, Pehlıvan Yılmaz A. An Alternative Method to Resolve the Classroom Problems: Mock Trial. Eurasian Journal of Educational Research. 2018;18(78):1-22.