Araştırmanın
Amacı: Bu araştırmanın
amacı, ilkokul düzeyindeki öğrencilerin yaşadıkları yerin kültürel mirasını
planlanmış sanat etkinlikleri aracılığı ile tanımalarını sağlamaktadır. Bu
temel amaca dayalı olarak araştırmada aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır:
1. Gerçekleştirilen
sanat eğitimi etkinliklerinin, öğrencilerin yaşadıkları yerin tarihi ve
kültürel mirasına ilişkin bilgilerine nasıl bir etkisi olmuştur?
2. Öğrencilerin
yaşadıkları yerin tarihi ve kültürel mirasına ilişkin bilgileri sanat eğitimi
etkinlikleri ve ürünlerine nasıl yansımıştır?
3.
Öğrencilerin uygulama sürecine ilişkin görüşleri
nelerdir?
Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Çeşitli
sanat etkinlikleri yoluyla öğrencilerin yaşadıkları yerin kültürel mirasına
ilişkin farkındalık kazandırmayı amaçlayan bu araştırmada, araştırma sorularına
bağlı olarak üç temel sonuç elde edilmiştir. İlk olarak araştırmada,
öğrencilere yapılan etkinlikler aracılığı ile öğrencilerin yaşadıkları yerin
tarihi ve kültürel mirasına ilişkin bir bilgi birikimi edinebildikleri sonucuna
varılmıştır. Uygulama öncesi ve sonrasında dağıtılan bilgi formlarının
öğrenciler tarafından uygulama sonunda doldurulmuş olması, yapılan sanat
etkinliklerinin öğretici olduğu biçiminde yorumlanabilir. Araştırmanın bir diğer sonucu, öğrencilerin
sanat etkinliği bitiminde ürünleri üzerine yapılan görüşmelerde, hangi
uygarlığa ilişkin etkinlik yapıldıysa sanat ürünlerini o uygarlıkla bağdaştırarak
açıklamalarda bulunmuş olmalarıdır. Örneğin Lidya uygarlığına ilişkin yapılan
kilden para tasarımı sonrasında yapılan görüşmelerde bir öğrenci dışındaki tüm
öğrenciler para tasarımını konunun çıkış noktası olan Lidyalılarla
bağdaştırarak anlatmışlardır. Bu durumun nedeni, öğrencilerin görerek ve
hissederek öğrenmelerinin sağlanması olarak görülebilir. Araştırmanın son
sonucu ise, öğrencilerin tamamının yapılan uygulamada çok eğlendikleri görülmüş
olmasıdır. Bu sonucun nedeni, öğrencilerin yapılan etkinlikleri oyun oynama ile
özdeşleştirmeleri olabilir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, sanat
eğitiminin yalnızca sanatsal içerikli derslerde değil diğer tüm diğer
disiplinlerin öğretiminde bir yöntem olarak kullanılması, sanat eğitimine
ilişkin uygulamaların sınıf dışında da yapılması önerilebilir. Bu bağlamda,
sınıf öğretmenlerinin çeşitli tarihi ören yerlerine, müze ve sanat galerileri
gibi mekânlarda uygulamalara özendirilmeleri ve bu uygulamalar için
bilgilendirilmeleri gerekmektedir.
İlkokul sanat eğitimi kültürel miras sanat etkinlikleri sanat temelli araştırma
Purpose of the Study: Children express
themselves freely with the help of art education and have the opportunity to
learn thanks to richer content and experience. The purpose of this study was to
help elementary school students recognize and learn about cultural heritage in
their environment through various art activities.
ResearchMethods: The study, which was designed with the art-based
research method, was carried out in the ancient city of Aizanoi in Çavdarhisar,
a district of the city of Kütahya in Turkey. Art
activities in each session of the study, which was conducted with 11 elementary
school students living in the district, focused on different civilizations that
lived in Çavdarhisar in the past. Data were collected through semi-structured
interviews, document analysis and an open-ended information form, and were
analyzed by descriptive analysis method.
Results: The results revealed that art
education applications could be an effective method in order for students to
learn the history of their own environment and to get to know the related
cultural heritage.
Implications for Research and Practice: In
this respect, it could be suggested that art education can be used not only in
art-related courses but also in the teaching of all other disciplines; that
elementary school teachers could be trained accordingly; and that educational
applications could be carried out as out-of-class activities.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 83 |