Türk Halk Oyunları, Dans Terapisi ve Halk Hekimliği Kavramları Arasındaki İlişkiler
Yıl 2024,
, 311 - 321, 31.12.2024
İdris Ersan Küçük
,
Cemal Acet
,
Ebru Alptekin
Öz
Dansın özellikleri ve işlevleri birçok açıdan ele alınmış, araştırmacıların ilgi odağı olmuştur. Bu özelliklerden biri de dansın sağaltma özelliğidir. Laboratuvar deneyleri ve toplumsal gözlemler üzerine elde edilen bulguların aktif rol aldığı araştırmalar dansın işlevlerinin sınanmasında oldukça önemlidir. Bu çalışmada literatür taraması ve katılımcı gözlem yoluyla elde edilen verilerle araştırmacıyı konuya yaklaştıracak boyutta sınırlı bilgi aktarılmaktadır. Türk halk oyunlarının köken tartışmalarında yer alan şamanlık, günümüzde dans terapisi ile güncellenerek devam etmektedir. Bu yönüyle Türk halk oyunları bir dans türü olarak halk hekimliğinin konu başlıklarının altında da incelenebilir. Bu makalede Türk halk oyunları, dans terapisi ve halk hekimliği kavramları arasındaki ortak noktalara değinilecektir.
Kaynakça
- Akçay, Ş. Ö. (2018). Müzik öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of Social Sciences, (28), 184-199.
- Albuz, A., Demirci, B. (2018). 2006 İlköğretim müzik dersi öğretim programı ile 2018 ilkokul ve ortaokul müzik dersi öğretim programının karşılaştırılmalı kuramsal çerçeve analizi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (41), 86-95. DOI: 10.32547/ataunigsed.463634.
- Altun, A. G. F., Yurga, C., Zahal, O., ve Gürpınar, E. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ve alan dersleri başarıları arasındaki ilişkiler. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(3). http://doi.org/10.19169/e-ijer.57956
- Bailey, K. D. (1987). Methods of social research. 3rd Edition, the Free Press, New York. [Adobe Digital Editions]. https://books.google.com.tr/bookshl=tr&lr=&id=PVDQHrCezMoC&oi=fnd&pg=PR15&dq=Bailey,+K.+D.+(1987).+Methods+of+social+research.+3rd+Edition,+the+Free+Press +New+York.&ots=q6Sm9C1s1i&sig=0R0AR6iJVjVjxs4_8iLZ1zMxk0k&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false.
- Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları: Kuramların kullanımı. (Çev. S. Mandacı Şahin). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2009)
- Çatal, E. ve Dicle, A. (2014). Teori-araştırma bileşeni: Roy’un uyum modeli örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 33-45.
- Çoban, S. ve Özdemir, V. (2020). Müzik eğitimcilerinin mesleki doyum düzeylerinin, Clayton Alderfer'in vig (erg) teorisine göre değerlendirmesi “II. uluslararası İstanbul Kodaly eğitim günleri” örneği. Fine Arts, 15 (4), 217-232. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/57519/748250
- Delvin, E., Pillay, T. S. ve Newman, A. (2014). How to write a scientific paper: practical guidelines. EJIFCC, 25(3), 259. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4975199/pdf/ejifcc-25-259.pdf
- Deniz, J. (2020). Gagne’nin öğretim kuramı temelinde yapılandırılmış piyano derslerinde işbirlikli öğrenme yönteminin işlevselliği. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4097-4137.
- Deniz, J ve Seçgel, N. (2006). Müzik öğretmenlerinin liderlik stilleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (24), 41-58.
- Ertuğrul, T. (2020). Rousseau’nun müzik teorisinin yapı sökümü. Felsefi Düşün Akademik Felsefe Dergisi, 2(15), 40-69.
- Kerlinger, F. (1973). Foundations of behavioral research. Second edition. London.
- Kılıç D. E. (2016). İlköğretim okulu müzik derslerinde çoklu zeka kuramı'na dayalı öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin başarısına ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3).
- Kirkman, J. (2012). Good style: writing for science and technology. London: Routledge.
- Krumhansl, C. L. (2002). Music: A link between cognition and emotion. Current Directions in Psychological Science, 11(2), 45-50.
- Lawson, A. E. (1995). Science teaching and the development of thinking. Belmont, CA: Watsworth Publishing Company.
- Layder, D. (1998). Sociological practice: Linking theory and social research. Sociological Practice, 1-208.
- Meyer L. B. (1956). Emotion and meaning in music. Chicago: Chicago.
- Mouly, G. (1963). The science of educational research. New York: American Book Comp.
- Nacakcı, Z. (2009). İlköğretim müzik dersinde çoklu zekâ kuramı dayanaklı ders işleme modelinin öğrencilerin müziksel öğrenme düzeylerine etkisi. İlköğretim Online, 8(2), 605-623. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8598/107040.
- Neuman, W. L. (2008). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. İstanbul: Yayın odası.
Orujov, İ. ve Orujova, T. (2020). Antik Yunan müzik teorisi ve armoni kavramı üzerine bir inceleme. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(27), 994-1005.
- Özmenteş, S. (2012). İlköğretim müzik eğitiminde yükleme kuramı perspektifinde nitel bir inceleme. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, (1), 91-101.
- Poland, W. (1963). Theories of music and musical behavior. Journal of Music Theory, 7(2), 150-173.
- Sağer, T., Gürpınar, E., ve Zahal, O. (2013). Müziksel işitme-okuma-yazma dersi ile diğer alan dersleri arasındaki ilişkilerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Fine Arts, 8(2), 305-314.
- Seale, C. (2001). Qualitative methods. European Journal of Cancer Care, 10, 131-136.
- Sternberg, R. J. (1988). Mental self-government: a theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31(4), 197–221. http://www.jstor.org/stable/26767535
- Topaloğlu, T. ve Afacan, Ş. (2020). Türk halk müziği ve Türk sanat müziği teorisi ve uygulaması derslerine ilişkin öğretim elemanı görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 780-793. DOI: 10.31592/aeusbed.737409
- Tufan, E., Bulut, F., ve Kılıç, I. (2007). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumları kazanmış Agsl mezunu öğrencilerin müzik kuramları bilgilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 215-225.
- Turhal, E., Kalyoncu, N. ve Keçeci, A. (2018). Çalgı derslerindeki öğretmen-öğrenci ı̇letişiminde “transaksiyonel analiz ego durumları”. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8(2), 42-65. DOI: 10.20488/sanattasarim.529225.
Relationships Among The Concepts Of Turkish Folk Dances, Dance Therapy And Folk Medicine
Yıl 2024,
, 311 - 321, 31.12.2024
İdris Ersan Küçük
,
Cemal Acet
,
Ebru Alptekin
Öz
The features and functions of dance have been discussed in many ways and have been the focus of attention of researchers. One of these features is the healing feature of dance. Research in which the findings obtained from laboratory experiments and social observations take an active role are very important in testing the functions of dance. In this study, limited information is conveyed in a way that will bring the researcher closer to the subject with the data obtained through literature review and participant observation. Shamanism, which takes place in the origin debates of Turkish folk dances, continues today by being updated with dance therapy. In this respect, Turkish folk dances can be examined under the headings of folk medicine as a type of dance. In this article, the common points between the concepts of Turkish folk dances, dance therapy and folk medicine will be discussed.
Kaynakça
- Akçay, Ş. Ö. (2018). Müzik öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of Social Sciences, (28), 184-199.
- Albuz, A., Demirci, B. (2018). 2006 İlköğretim müzik dersi öğretim programı ile 2018 ilkokul ve ortaokul müzik dersi öğretim programının karşılaştırılmalı kuramsal çerçeve analizi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (41), 86-95. DOI: 10.32547/ataunigsed.463634.
- Altun, A. G. F., Yurga, C., Zahal, O., ve Gürpınar, E. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ve alan dersleri başarıları arasındaki ilişkiler. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(3). http://doi.org/10.19169/e-ijer.57956
- Bailey, K. D. (1987). Methods of social research. 3rd Edition, the Free Press, New York. [Adobe Digital Editions]. https://books.google.com.tr/bookshl=tr&lr=&id=PVDQHrCezMoC&oi=fnd&pg=PR15&dq=Bailey,+K.+D.+(1987).+Methods+of+social+research.+3rd+Edition,+the+Free+Press +New+York.&ots=q6Sm9C1s1i&sig=0R0AR6iJVjVjxs4_8iLZ1zMxk0k&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false.
- Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları: Kuramların kullanımı. (Çev. S. Mandacı Şahin). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2009)
- Çatal, E. ve Dicle, A. (2014). Teori-araştırma bileşeni: Roy’un uyum modeli örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 33-45.
- Çoban, S. ve Özdemir, V. (2020). Müzik eğitimcilerinin mesleki doyum düzeylerinin, Clayton Alderfer'in vig (erg) teorisine göre değerlendirmesi “II. uluslararası İstanbul Kodaly eğitim günleri” örneği. Fine Arts, 15 (4), 217-232. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/57519/748250
- Delvin, E., Pillay, T. S. ve Newman, A. (2014). How to write a scientific paper: practical guidelines. EJIFCC, 25(3), 259. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4975199/pdf/ejifcc-25-259.pdf
- Deniz, J. (2020). Gagne’nin öğretim kuramı temelinde yapılandırılmış piyano derslerinde işbirlikli öğrenme yönteminin işlevselliği. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4097-4137.
- Deniz, J ve Seçgel, N. (2006). Müzik öğretmenlerinin liderlik stilleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (24), 41-58.
- Ertuğrul, T. (2020). Rousseau’nun müzik teorisinin yapı sökümü. Felsefi Düşün Akademik Felsefe Dergisi, 2(15), 40-69.
- Kerlinger, F. (1973). Foundations of behavioral research. Second edition. London.
- Kılıç D. E. (2016). İlköğretim okulu müzik derslerinde çoklu zeka kuramı'na dayalı öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin başarısına ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3).
- Kirkman, J. (2012). Good style: writing for science and technology. London: Routledge.
- Krumhansl, C. L. (2002). Music: A link between cognition and emotion. Current Directions in Psychological Science, 11(2), 45-50.
- Lawson, A. E. (1995). Science teaching and the development of thinking. Belmont, CA: Watsworth Publishing Company.
- Layder, D. (1998). Sociological practice: Linking theory and social research. Sociological Practice, 1-208.
- Meyer L. B. (1956). Emotion and meaning in music. Chicago: Chicago.
- Mouly, G. (1963). The science of educational research. New York: American Book Comp.
- Nacakcı, Z. (2009). İlköğretim müzik dersinde çoklu zekâ kuramı dayanaklı ders işleme modelinin öğrencilerin müziksel öğrenme düzeylerine etkisi. İlköğretim Online, 8(2), 605-623. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8598/107040.
- Neuman, W. L. (2008). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. İstanbul: Yayın odası.
Orujov, İ. ve Orujova, T. (2020). Antik Yunan müzik teorisi ve armoni kavramı üzerine bir inceleme. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(27), 994-1005.
- Özmenteş, S. (2012). İlköğretim müzik eğitiminde yükleme kuramı perspektifinde nitel bir inceleme. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, (1), 91-101.
- Poland, W. (1963). Theories of music and musical behavior. Journal of Music Theory, 7(2), 150-173.
- Sağer, T., Gürpınar, E., ve Zahal, O. (2013). Müziksel işitme-okuma-yazma dersi ile diğer alan dersleri arasındaki ilişkilerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Fine Arts, 8(2), 305-314.
- Seale, C. (2001). Qualitative methods. European Journal of Cancer Care, 10, 131-136.
- Sternberg, R. J. (1988). Mental self-government: a theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31(4), 197–221. http://www.jstor.org/stable/26767535
- Topaloğlu, T. ve Afacan, Ş. (2020). Türk halk müziği ve Türk sanat müziği teorisi ve uygulaması derslerine ilişkin öğretim elemanı görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 780-793. DOI: 10.31592/aeusbed.737409
- Tufan, E., Bulut, F., ve Kılıç, I. (2007). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumları kazanmış Agsl mezunu öğrencilerin müzik kuramları bilgilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 215-225.
- Turhal, E., Kalyoncu, N. ve Keçeci, A. (2018). Çalgı derslerindeki öğretmen-öğrenci ı̇letişiminde “transaksiyonel analiz ego durumları”. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8(2), 42-65. DOI: 10.20488/sanattasarim.529225.