Bu makale, şehnaz makamının tarihsel ve kavramsal değişimini tarihsel perspektiften ele almaktadır. Müzik teorisi tarihi boyunca farklı kategorilere ayrılan makamın değişen yapısının aydınlatılması hedeflenmektedir. Şehnaz makamını derinlemesine inceleyen bu araştırma, alanında özgün bir niteliğe sahip farklı bir metodoloji sunmaktadır. Makalede, "Şehnaz makamının tarihsel evrimi ve dönüşümü nasıl şekillenmiş olabilir?" sorusu ele alınırken, aynı zamanda Ali Ufki Bey'in bu süreçteki rolü de incelenmektedir.
Makalenin metodolojisi, nitel araştırma yaklaşımına dayanmaktadır. Bu çerçevede doküman tespiti ve incelemesini içerir. Yöntem kapsamında 13. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar şehnaz yapısının tarihsel değişiminin ele alındığı literatür incelenmiştir. Sistemciler, Anadolu Edvâr Geleneği teorisyenleri ve Dimitri Kantemir’in edvar çalışmalarının yanı sıra bu eserlerin konu edildiği ikincil kaynaklar da kullanılmıştır. Makalenin analiz bölümü içinse, Mecmua-i Sâz-ü Söz ve Turc292 katalog numarasıyla kayıtlı yazmalarda şehnaz repertuvar tespit edilmiştir. Eserler, Walter Feldman’ın analiz yöntemiyle incelenmiştir.
Makalenin ulaştığı tarihsel bulgulara göre, şehnaz yapısının sistemciler ve Anadolu Edvar Geleneği teorisyenlerinde, yani on üçüncü yüzyıldan on altıncı yüzyıl başına kadar olan dönemde, kavramsal ve yapısal değişime uğradığı anlaşılmıştır. Eser analizleri neticesinde ulaşılan bulgulara göre ise, Ali Ufki Bey tarafından günümüze taşınan şehnaz makamı repertuvarının on altıncı yüzyılın başından on yedinci yüzyıl sonuna kadar olan iki asırlık döneminin form-stil ve melodi-seyir özelliklerini sergilediği belirlenmiştir.
Osmanlı makam müziği Ali Ufkî Bey şehnaz makamı Mecmua-i sâz-ü söz Turc 292
This article examines the historical and conceptual evolution of the Şehnâz makam from a historical perspective. The aim is to elucidate the changing structure of the makam, which has been categorized differently throughout the history of music theory. This research, which delves deeply into the Şehnâz makam, presents an original methodology in the field. While addressing the question "How has the historical evolution and transformation of the Şehnâz makam shaped?" in the article, the role of Ali Ufki Bey in this process is also examined.
The methodology of the article is based on qualitative research approach, including document detection and examination. Within this framework, literature addressing the historical changes in the Şehnâz structure from the 13th to the 18th centuries has been reviewed. Primary sources such as systematists, Anatolian Edvar Tradition theorists, and Dimitri Kantemir's edvar studies, as well as secondary sources discussing these works, have been utilized. For the analysis section of the article, Şehnâz repertoire has been identified in manuscripts recorded with the catalog numbers Mecmua-i Sâz-ü Söz and Turc292. The works have been analyzed using Walter Feldman's analysis method.
According to the historical findings reached by the article, it is understood that the Şehnâz structure underwent conceptual and structural changes in systematists and Anatolian Edvar Tradition theorists, that is, from the 13th century to the beginning of the 16th century. As a result of the work analyses, it has been determined that the Şehnâz makam repertoire carried to the present by Ali Ufki Bey exhibits the form-style and melody-course characteristics of the two centuries from the beginning of the 16th century to the end of the 17th century.
Ottoman maqam music Ali Ufki Bey Şehnâz maqam Mecmua-i Sâz-ü Söz Turc 292
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Performans Sanatları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Eurasian Journal of Music and Dance