The aim of this study is to determine the psychological and physiological effects of Classical Turkish music and to evaluate how the instrument, mode, form and tempo components are represented and to seek answers to questions regarding these effects. The effects of the three most frequently used instruments in Classical Turkish Music on the autonomic nervous system were examined. For this purpose, a total of 60 participants, 30 male (50%) and 30 female (50%), with an average age of 26.08±6.71, with and without musical education, were randomly selected for the study. In the study, the effects of the three instruments (Ney, Classical Kemençe, Tanbur) on the participants were determined, Heart Rate Variability (HRV) was measured to evaluate autonomic nervous system activation, and the Mood Profile Scale (POMS) was used to evaluate the momentary emotional state (mood) before listening to music. As a result of the analyses made with the autonomic nervous system activation HRV measurement, the psychological measurement findings regarding the comparison of the participants' musical appreciation, energeticness and instrument appreciation at each tempo and according to the instrument types were evaluated. In the findings, Tanbur appreciation was prominent in all types. Music appreciation, instrument appreciation and energetic levels were compared according to tempos. It shows that there is no difference between the musical and instrument appreciation scores of Ney and Kemençe instruments according to tempos, but in the example of Sirto (fastest tempo) performed with Tanbur, these three values (music-instrument appreciation and energeticness) create a higher difference.
Clasiccal Turkish Music Form Maqam Instrument Autonomic Nervous System
Bu çalışmanın amacı, Klasik Türk müziğinin psikolojik ve fizyolojik etkilerini belirlemek için çalgı, makam, form ve tempo bileşenlerinin nasıl temsil edildiği ve bu etkilere dönük sorulara yanıt aranacağını değerlendirmektir. Klasik Türk Müziğinde en sık kullanılan üç çalgının otonom sinir sistemi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu amaçla araştırmaya müzik eğitimi alan ve almayan, yaş ortalaması 26,08±6,71 olan 30’u erkek (%50) ve 30’u (%50) kadın toplam 60 katılımcı tesadüfen seçilmiştir. Çalışmada, üç çalgının (Ney, Klasik Kemençe, Tanbur) katılımcılar üzerindeki etkilerini belirlemek, otonom sinir sistemi aktivasyonunu değerlendirmek için Kalp Hızı Değişkenliği (KHD) ölçümü, müzik dinleme öncesi anlık duygu durumunu (mood) değerlendirmek için Duygu Durumu Profili Ölçeği (POMS) kullanılmıştır. Otonom sinir sistemi aktivasyonu KHD ölçümüyle yapılan analizler sonucunda, araştırmada öncelikle katılımcıların her tempoda, çalgı türlerine göre müzik beğenisi, enerjiklik ve çalgı beğenilerinin karşılaştırılmasına ilişkin psikolojik ölçüm bulguları değerlendirilmiştir. Bulgularda, bütün türlerde Tanbur beğenisi öne çıkmıştır. Tempolara göre müzik beğenisi, çalgı beğenisi ve enerjiklik düzeyi karşılaştırılmıştır. Ney ve Kemençe çalgısının tempolara göre müzik ve çalgı beğenisi skorları arasında bir fark bulunmadığını ancak Tanbur’la seslendirilen Sirto (en hızlı tempo) örneğinde bu üç değerin (müzik-çalgı beğenisi ve enerjiklik) daha yüksek fark yarattığını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Performans Sanatları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Eurasian Journal of Music and Dance