The logic of production of industrial cultural commodities is inherent to the functioning of capitalism. Music, which is an artistic expression formed by the organisation of sound consisting of vibrations according to a specific set of rules and logic of production, is also considered among these. In parallel to this, music can also encompass a socially and politically critical discursive structure, as it can sometimes produce a circle or oppositional publicness around it. Rap music, the musical output of hip hop culture, and its new variant trap music, which emerged in the 2010s, have a unique position in Turkey in terms of the aforementioned criticalism. On the other hand, it is difficult to say that (t)rap music is also detached from industrial functioning in its production, text and distribution practices. From this tangible situation, this study has aimed to analyze the critical authenticity of Turkish trap music within the framework of the approaches developed by Theodor W. Adorno, one of the Frankfurt School theorists, on the sociology of music. Five songs of Ezhel, the most listened to singer in Turkey for four years in a row on the online listening platform Spotify between 2018-2021, determined by the purposive sampling technique, have analysed through critical discourse analysis. In this way, both the critical themes and social references in the texts have focused on and the industrial concession on the critical publicness of trap music has questioned.
Industrial Music Critical Music Trap Ezhel Sercan İpekçioğlu
The author would like to thank Prof. Oğuzhan Taş for his contributions.
Endüstriyel kültür metalarının üretim mantığı kapitalizmin işleyişine içkindir. Titreşimlerden meydana gelen sesin belirli kurallar silsilesine ve üretim mantığına göre örgütlenmesiyle oluşan sanatsal bir anlatım olan müzik de bunlar arasında konumlandırılmaktadır. Bunun yanı sıra müzik, yer yer etrafında bir çevre veya muhalif kamusallık üretebildiğinden ötürü toplumsal ve siyasal anlamda eleştirel bir söylemsel dizge de barındırabilmektedir. Hip hop kültürünün müzikal çıktısı olan rap müzik ve onun 2010’lu yıllardaki yeni varyantı trap müzik, bahsi edilen eleştirellik bağlamında Türkiye’de özgün bir konuma sahiptir. Öte yandan (t)rap müziğin de üretim, metin ve dağıtım pratiklerinde endüstriyel işleyişten bağışıklığı bulunmamaktadır. Bu somut durumdan hareketle çalışmada Frankfurt Okulu teorisyenlerinden Theodor W. Adorno’nun müzik sosyolojisi üzerine geliştirdiği yaklaşımları takip edilerek Türkçe trap müziğin eleştirel özgünlüğünün çözümlenmesi amaçlanmıştır. 2018-2021 yılları arasında çevrimiçi dinleme platformu Spotify üzerinden Türkiye’de dört yıl üst üste en çok dinlenen şarkıcı olan Ezhel’in güdümlü örneklem tekniğiyle belirlenen beş şarkısı eleştirel söylem çözümlemesiyle ele alınmıştır. Böylelikle bir taraftan metinlerdeki eleştirel temalara ve içeriğin toplumsal referanslarına odaklanılırken, diğer taraftan trap müziğin eleştirel kamusallığı üzerindeki endüstriyel icazet sorgulanmıştır.
Endüstriyel Müzik Eleştirel Müzik Trap Ezhel Sercan İpekçioğlu
Yazar, katkılarından ötürü Prof. Dr. Oğuzhan Taş'a teşekkür eder.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Performans Sanatları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Eurasian Journal of Music and Dance