Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ

Yıl 2024, , 117 - 135, 31.12.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1547469

Öz

Bu araştırma kabak kemane eğitiminde kullanılacak olan transpoze eğitim materyallerinin tasarımına ilişkin eğitimci ve icracı görüşlerinin tespit edilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma kapsamında kabak kemane eğitimi veren akademisyenler ve icracılar ile görüşülmüştür. Araştırma nitel veri toplama yöntemlerinden faydalanılarak sonuçlandırılmıştır. Bu bölümde doküman analizi, kaynak tarama, yarı yapılandırılmış görüşme formları ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu çeşitli üniversitelerde kabak kemane dersi veren öğretim elemanları (n:17) ve farklı kurumlarda çalışan kabak kamene icracıları (n:17) oluşturmaktadır. Araştırmada uzman görüşleri alınarak hazırlanmış 15 açık uçlu sorudan oluşan öğretim elemanı görüşme formu ve 13 açık uçlu sorudan oluşan icracı görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler doküman analizi yöntemi ile analiz edilerek nitel verilere dönüştürülmüş, sorulardan elde edilen cevaplar ile ilgili temalar belirlenerek bulgular bölümünde değerlendirilmiştir. Sonuç olarak öğretim elemanlarından ve icracılardan elde edilen bulgulara göre en yaygın kullanılan akort düzenin re-la-re-la olduğu ve bu düzenin “Kabak kemane düzeni” olarak isimlendirilmesi gerektiği, bu düzenin dışında “Rast düzeni, Azeri düzeni, Bozlak düzeni” gibi farklı düzenlerde de eğitim verilmesi gerektiği, transpoze icraya yönelik hazırlanan etüt ve egzersizleri çalışmanın öğrencilerin farklı tonlardaki icra kapasitesini geliştirdiği, deşifre algısını genişlettiği, parmak becerilerini geliştirdiği ve farklı tonlarda solfej okuma becerilerini geliştirdiği sonuçları ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Akyol, A. (2017). Kabak Kemanenin Dünü Bugünü ve Yarını. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(1), 161-179. https://doi.org/10.22252/ijca.337011
  • Cevher, M. H. (2015). Gelenekten Geleceğe Türk Musikisinin Üretim, Aktarma ve Öğretim Sorunları, Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Çalıştay
  • Çelik, Ö. (2019). Kabak Kemane İçin Pozisyon Değiştirme Önerileri. Eurasian Journal of Music and Dance (15), 105-116. https://doi.org/10.31722/ejmd.668511
  • Dincel, D. (2024). Kabak Kemanede Transpozisyon Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Öğretim Tasarısının Öğrenci Başarılarına Etkisi (Yayımlanmış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Eşigül, T. (2021). Anadolu’nun Kadim Tınısı Kabak Kemanede Yenilikçi Yaklaşımlar. Online Journal of Music Sciences, 6(2), 195-221. https://doi.org/10.31811/ojomus.1026560
  • Gerekten, S. E. (2020) Bağlamada/Sazda Misket Düzeni İçin Egzersiz ve Etütlere Dayalı Öğretim Modeli Önerisi ve Öğrenci Başarısına Etkisi (Yayımlanmış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Gerekten, S. E., ve Özdek, A. (2020). Bağlamada Türkülere Dayalı Misket Düzeni Öğretimi İçin Perde Dizilimi Temelli Bir Repertuvar Önerisi. Online Journal Of Music Sciensces, 5(2), 103-134. https://doi.org/10.31811/ojomus.827424
  • Yin, R. (1984). Case Study Research: Design and Methods (3. Basım). California: Sage Publications.
  • Yöntem, V., ve Türkmen, U. (2023). Kabak Kemanede Kullanılan Sağ ve Sol El Tekniklerine Yönelik Eğitimci ve İcracı Görüşleri. Eurasian Journal of Music and Dance (22), 90-110. https://doi.org/10.31722/ejmd.1189520

Educator and Performer Views on Developing Transposition Skills in Kabak Kemane

Yıl 2024, , 117 - 135, 31.12.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1547469

Öz

This research was prepared to determine the opinions of educators and performers regarding the design of transposition training materials to be used in kabak kemane education. Within the scope of the research, interviews were conducted with academicians and performers who provide kabak kemane training. The research was concluded by utilizing qualitative data collection methods. In this section, document analysis, literature review, semi-structured interview forms, and content analysis were used. The study group of the research consists of instructors (n:17) who teach kabak kemane courses at various universities and performers (n:17) working in different institutions. In the research, an instructor interview form consisting of 15 open-ended questions and a performer interview form consisting of 13 open-ended questions, prepared by taking expert opinions, were used. The obtained data were analyzed using the document analysis method and converted into qualitative data. Themes related to the answers obtained from the questions were determined and evaluated in the findings section. As a result, according to the findings obtained from the instructors and performers, the most commonly used tuning system is re-la-re-la, and this system should be named "Kabak Kemane Tuning." Besides this system, it was concluded that education should also be provided in different tunings such as "Rast Tuning," "Azeri Tuning," and "Bozlak Tuning." The study revealed that practicing etudes and exercises prepared for transposition performance improves students' performance capacity in different tones, expands their sight-reading perception, enhances finger skills, and develops their solfeggio reading skills in different tones.

Kaynakça

  • Akyol, A. (2017). Kabak Kemanenin Dünü Bugünü ve Yarını. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(1), 161-179. https://doi.org/10.22252/ijca.337011
  • Cevher, M. H. (2015). Gelenekten Geleceğe Türk Musikisinin Üretim, Aktarma ve Öğretim Sorunları, Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Çalıştay
  • Çelik, Ö. (2019). Kabak Kemane İçin Pozisyon Değiştirme Önerileri. Eurasian Journal of Music and Dance (15), 105-116. https://doi.org/10.31722/ejmd.668511
  • Dincel, D. (2024). Kabak Kemanede Transpozisyon Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Öğretim Tasarısının Öğrenci Başarılarına Etkisi (Yayımlanmış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Eşigül, T. (2021). Anadolu’nun Kadim Tınısı Kabak Kemanede Yenilikçi Yaklaşımlar. Online Journal of Music Sciences, 6(2), 195-221. https://doi.org/10.31811/ojomus.1026560
  • Gerekten, S. E. (2020) Bağlamada/Sazda Misket Düzeni İçin Egzersiz ve Etütlere Dayalı Öğretim Modeli Önerisi ve Öğrenci Başarısına Etkisi (Yayımlanmış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Gerekten, S. E., ve Özdek, A. (2020). Bağlamada Türkülere Dayalı Misket Düzeni Öğretimi İçin Perde Dizilimi Temelli Bir Repertuvar Önerisi. Online Journal Of Music Sciensces, 5(2), 103-134. https://doi.org/10.31811/ojomus.827424
  • Yin, R. (1984). Case Study Research: Design and Methods (3. Basım). California: Sage Publications.
  • Yöntem, V., ve Türkmen, U. (2023). Kabak Kemanede Kullanılan Sağ ve Sol El Tekniklerine Yönelik Eğitimci ve İcracı Görüşleri. Eurasian Journal of Music and Dance (22), 90-110. https://doi.org/10.31722/ejmd.1189520
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Dincel 0000-0002-3007-0240

Özgür Çelik 0000-0003-0885-8821

Soner Algı 0000-0002-2354-2844

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2024
Kabul Tarihi 24 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Dincel, D., Çelik, Ö., & Algı, S. (2024). KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance(25), 117-135. https://doi.org/10.31722/ejmd.1547469
AMA Dincel D, Çelik Ö, Algı S. KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance. Aralık 2024;(25):117-135. doi:10.31722/ejmd.1547469
Chicago Dincel, Deniz, Özgür Çelik, ve Soner Algı. “KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 25 (Aralık 2024): 117-35. https://doi.org/10.31722/ejmd.1547469.
EndNote Dincel D, Çelik Ö, Algı S (01 Aralık 2024) KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance 25 117–135.
IEEE D. Dincel, Ö. Çelik, ve S. Algı, “KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 25, ss. 117–135, Aralık 2024, doi: 10.31722/ejmd.1547469.
ISNAD Dincel, Deniz vd. “KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ”. Eurasian Journal of Music and Dance 25 (Aralık 2024), 117-135. https://doi.org/10.31722/ejmd.1547469.
JAMA Dincel D, Çelik Ö, Algı S. KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024;:117–135.
MLA Dincel, Deniz vd. “KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 25, 2024, ss. 117-35, doi:10.31722/ejmd.1547469.
Vancouver Dincel D, Çelik Ö, Algı S. KABAK KEMANEDE TRANSPOZİSYON BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024(25):117-35.

Eurasian Journal of Music and Dance