Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES

Yıl 2025, Sayı: 26, 425 - 439, 30.06.2025
https://doi.org/10.31722/ejmd.1636045

Öz

Instrument training is a fundamental component of music education, aiming to enhance musical understanding, develop skills, and foster creativity through learning to play an instrument. Over the past decades, rapid technological advancements have impacted various fields, particularly education, leading to new approaches, applications, and innovations. The widespread adoption of digitalization, an outcome of technological progress, has expanded and diversified educational tools, requiring educators to integrate them into their teaching methods. The Covid-19 pandemic in 2020, which posed serious health risks, made adaptation to digital education essential. The increasing integration of technology in education has enabled the development of new teaching and learning methods. One such approach, blended learning, combines face-to-face and online environments, merging traditional classroom activities with digital resources such as online study materials. In this context, the present study examines the role of QR codes in Kanun education, a traditional Turkish musical instrument, within the framework of digitalization. Following a case study approach, the research analyzes previous studies on QR code use in Kanun instruction. The study explores the effects of QR codes through sample exercises on digital platforms. Moreover, beginner-level exercises incorporating audiovisual support are proposed to enrich Kanun education and foster a more interactive learning experience.

Kaynakça

  • Aldemir, B. & Öztürk, F. G. (2021). Uzaktan eğitimde keman eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri (Gazi Üniversitesi örneği). The Journal of Academic Social Science. (113), 292-305.
  • Arshad, S. F., Sulong, M. A., Hashim, Z., & Mazlan, C. A. N. (2022). Perspective on blended learning for instrumental music learning. Journal of Positive School Psychology. 6(3), 4936–4941.
  • Aydoğdu, T. & Aydoğdu, G. (2014). Kanun metodu. Ankara: Yurtrenkleri Yayınları.
  • Baktagir, G. (2021). Bestekâr. İstanbul: Hayal Gibi Müzik Yayıncılık.
  • Baktagir, G. (2021). Kanun günlükleri. İstanbul: Hayal Gibi Müzik Yayıncılık.
  • Behar, C. (1998). Aşk olmayınca meşk olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayınları.
  • Beirnes, L., & Randles, C. (2023). Blended learning in music education: Adapting pedagogical practices in a post- pandemic landscape. Journal of Music Education Research, 45(2), 178-195.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches (2. Baskı). USA: SAGE Publications.
  • Eker, T. Ç. Uzaktan eğitim sürecinde çalgı eğitimi: piyano dersi sistem işlerliğine yönelik öğrenci görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi. 12(2), 624-636.
  • Doğruöz, M. D. (2024). Kanun eğitimi-1. İzmir: Ege Üniversitesi Basım ve Yayınevi.
  • Eminoğlu, E. (2022). Karekod Nedir? Nerelerde Kullanılır? https://www.karekod.org/karekod/karekod-nedir.pdf. Erişim Tarihi: 09.03.2024.
  • Garrison, D. R. & Vaughan, N. D. (2008). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines (pp. 5-7). USA: Jossey-Bass.
  • Gedik, G. (2022). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme düzeyleri ile piyano öğrenme stilleri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • C. J. Bonk & C. R. Graham (Eds.). (2006). Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions. The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs, (3-16). USA: Pfeiffer a wiley imprint.
  • Gürbüz, H. (2010). Meşk sistemi, Türk musikisine katkıları ve günümüze yansımaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaduman, H. (2012). Kanun metodu. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özel, A. E. (2018). Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 29(1), 109-130.
  • Porter, W. W., Graham, C. R., Spring, K. A., & Welch, K. R. (2014). Blended learning in higher education: Institutional adoption and implementation. Computers and Education, (75), 185–195.
  • Rowley, K, Bunker, E., & Cole, D. (2002). Designing the right blend: Combining online and onsite training for optimal results. Performance Improvement, 41(4), 24-34.
  • Sahu, K., S. & Gonnade, S. K. (2013). QR Code and Application In India. International Journal of Recent Technology and Engineering, 2(3), 26-28.
  • Sever, G. (2014). Bireysel Çalgı Keman Derslerinde Çevrilmiş Öğrenme Modelinin Uygulanması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, (2)2, 27-41.
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şençalar, G. (1976). Kanun öğrenme metodu. İstanbul: Müzik Dünyası Yayınları.
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-15.
  • Taşkıran, N. D. (2023). Ortaöğretı̇ m müzik öğretiminde harmanlanmış öğrenme yaklaşımlarından ters yüz öğrenme modeli uygulaması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Uludağ, A. & Gülüm. O. (2019). YouTube destekli müzik dersi platformu ve QR kodlarıyla erişim: Harmanlanmış öğrenme aktiviteleri. Müzik Eğitim Araştırmaları Dergisi. 8(1), 45-59.
  • Yungul, O. (2018). Web tabanlı uzaktan eğitimin çalgı (gitar) eğitiminde uygulanabilirliği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES

Yıl 2025, Sayı: 26, 425 - 439, 30.06.2025
https://doi.org/10.31722/ejmd.1636045

Öz

Instrument training is a fundamental component of music education, aiming to enhance musical understanding, develop skills, and foster creativity through learning to play an instrument. Over the past decades, rapid technological advancements have impacted various fields, particularly education, leading to new approaches, applications, and innovations. The widespread adoption of digitalization, an outcome of technological progress, has expanded and diversified educational tools, requiring educators to integrate them into their teaching methods. The Covid-19 pandemic in 2020, which posed serious health risks, made adaptation to digital education essential. The increasing integration of technology in education has enabled the development of new teaching and learning methods. One such approach, blended learning, combines face-to-face and online environments, merging traditional classroom activities with digital resources such as online study materials. In this context, the present study examines the role of QR codes in Kanun education, a traditional Turkish musical instrument, within the framework of digitalization. Following a case study approach, the research analyzes previous studies on QR code use in Kanun instruction. The study explores the effects of QR codes through sample exercises on digital platforms. Moreover, beginner-level exercises incorporating audiovisual support are proposed to enrich Kanun education and foster a more interactive learning experience.

Kaynakça

  • Aldemir, B. & Öztürk, F. G. (2021). Uzaktan eğitimde keman eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri (Gazi Üniversitesi örneği). The Journal of Academic Social Science. (113), 292-305.
  • Arshad, S. F., Sulong, M. A., Hashim, Z., & Mazlan, C. A. N. (2022). Perspective on blended learning for instrumental music learning. Journal of Positive School Psychology. 6(3), 4936–4941.
  • Aydoğdu, T. & Aydoğdu, G. (2014). Kanun metodu. Ankara: Yurtrenkleri Yayınları.
  • Baktagir, G. (2021). Bestekâr. İstanbul: Hayal Gibi Müzik Yayıncılık.
  • Baktagir, G. (2021). Kanun günlükleri. İstanbul: Hayal Gibi Müzik Yayıncılık.
  • Behar, C. (1998). Aşk olmayınca meşk olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayınları.
  • Beirnes, L., & Randles, C. (2023). Blended learning in music education: Adapting pedagogical practices in a post- pandemic landscape. Journal of Music Education Research, 45(2), 178-195.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches (2. Baskı). USA: SAGE Publications.
  • Eker, T. Ç. Uzaktan eğitim sürecinde çalgı eğitimi: piyano dersi sistem işlerliğine yönelik öğrenci görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi. 12(2), 624-636.
  • Doğruöz, M. D. (2024). Kanun eğitimi-1. İzmir: Ege Üniversitesi Basım ve Yayınevi.
  • Eminoğlu, E. (2022). Karekod Nedir? Nerelerde Kullanılır? https://www.karekod.org/karekod/karekod-nedir.pdf. Erişim Tarihi: 09.03.2024.
  • Garrison, D. R. & Vaughan, N. D. (2008). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines (pp. 5-7). USA: Jossey-Bass.
  • Gedik, G. (2022). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme düzeyleri ile piyano öğrenme stilleri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • C. J. Bonk & C. R. Graham (Eds.). (2006). Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions. The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs, (3-16). USA: Pfeiffer a wiley imprint.
  • Gürbüz, H. (2010). Meşk sistemi, Türk musikisine katkıları ve günümüze yansımaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaduman, H. (2012). Kanun metodu. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özel, A. E. (2018). Türk Makam Müziğinin Çalgılarından Kemençenin Öğrenimi İçin Dijital Bir Materyal Geliştirme Önerisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 29(1), 109-130.
  • Porter, W. W., Graham, C. R., Spring, K. A., & Welch, K. R. (2014). Blended learning in higher education: Institutional adoption and implementation. Computers and Education, (75), 185–195.
  • Rowley, K, Bunker, E., & Cole, D. (2002). Designing the right blend: Combining online and onsite training for optimal results. Performance Improvement, 41(4), 24-34.
  • Sahu, K., S. & Gonnade, S. K. (2013). QR Code and Application In India. International Journal of Recent Technology and Engineering, 2(3), 26-28.
  • Sever, G. (2014). Bireysel Çalgı Keman Derslerinde Çevrilmiş Öğrenme Modelinin Uygulanması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, (2)2, 27-41.
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şençalar, G. (1976). Kanun öğrenme metodu. İstanbul: Müzik Dünyası Yayınları.
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-15.
  • Taşkıran, N. D. (2023). Ortaöğretı̇ m müzik öğretiminde harmanlanmış öğrenme yaklaşımlarından ters yüz öğrenme modeli uygulaması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Uludağ, A. & Gülüm. O. (2019). YouTube destekli müzik dersi platformu ve QR kodlarıyla erişim: Harmanlanmış öğrenme aktiviteleri. Müzik Eğitim Araştırmaları Dergisi. 8(1), 45-59.
  • Yungul, O. (2018). Web tabanlı uzaktan eğitimin çalgı (gitar) eğitiminde uygulanabilirliği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Muattar Demet Doğruöz 0000-0001-5909-7212

Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2025
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2025
Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Doğruöz, M. D. (2025). THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES. Eurasian Journal of Music and Dance(26), 425-439. https://doi.org/10.31722/ejmd.1636045
AMA Doğruöz MD. THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES. Eurasian Journal of Music and Dance. Haziran 2025;(26):425-439. doi:10.31722/ejmd.1636045
Chicago Doğruöz, Muattar Demet. “THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 26 (Haziran 2025): 425-39. https://doi.org/10.31722/ejmd.1636045.
EndNote Doğruöz MD (01 Haziran 2025) THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES. Eurasian Journal of Music and Dance 26 425–439.
IEEE M. D. Doğruöz, “THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 26, ss. 425–439, Haziran2025, doi: 10.31722/ejmd.1636045.
ISNAD Doğruöz, Muattar Demet. “THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES”. Eurasian Journal of Music and Dance 26 (Haziran2025), 425-439. https://doi.org/10.31722/ejmd.1636045.
JAMA Doğruöz MD. THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES. Eurasian Journal of Music and Dance. 2025;:425–439.
MLA Doğruöz, Muattar Demet. “THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 26, 2025, ss. 425-39, doi:10.31722/ejmd.1636045.
Vancouver Doğruöz MD. THE REFLECTIONS OF THE DIGITAL AGE ON KANUN EDUCATION: THE USE OF QR CODES. Eurasian Journal of Music and Dance. 2025(26):425-39.

Eurasian Journal of Music and Dance