Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A short history of oboe and recommendations about materials used in oboe reed production

Yıl 2020, Sayı: 16, 56 - 77, 30.06.2020
https://doi.org/10.31722/ejmd.757549

Öz

Oboe is a double reed wind instrument that has a conic body. The word oboe which is originally “hautbois” is drived from the French words haut (thin-tal) and bois (wood). In this study we survey the history of oboe. We review closely related instruments such as aulos from ancient Greece, zurna from Middle East and the historic shawn which is a reed instrument that shares the conic structure feature which would later evolve to the modern day oboe. As well, we visit the historical development of the mechanical structure of oboe and pitch mechanism and mention some oboe makers that contributed significantly to the playing tecniques. The reed is very critical for the player’s performance and it takes a lot of craftmanship and effort to put the reed in a usable form. The quality of the produced reed depends not only on the quality of the raw material but also the proper use of the tools and devices through the production. The reed making can be overwhelming for the artist if the performance of the reed come short of expectations. In the section on reed making, we itemize the materials used in the production and brief how they are used through pictures. Furthermore we propose some application techniques for the manufacture tools that will help to enhance reed making. This will be particularly useful for oboe students in music schools as well as performers.

Kaynakça

  • Barret, A. M.-R. (1862). A complete method for the oboe. Londra: Jullien & Co.
  • Erdem, E. (2010). Günümüz OBUA Kamış Yapım Tekniklerinde Alman ve Amerikan Ekolleri Üzerine Bir Araştırma (Yayınlanmamışmış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Goossens, L.,& Roxburg E. (1997). Die Oboe. New York: Schrirmer Books A Division of Macmillian Publishing Co. Inc.
  • Schneider, C. (1986). Oboeninstrumente der Volksmusik, Versuch der Ein- und Zuordnung einer Sammlung (1 u. 2/1986) ,Düsseldorf: Tibia, 1-3.
  • Sezer, A. (2019). Konservatuvarlardaki Obua Eğitiminde Kamış Yapımının Müfredata Dâhil Edilmesi Gerekliliği, İstanbul: Konservatoryum.
  • Sezer, A. (2020). Obua Kamışının Türkiye’deki Yetişme Alanları, Bursa: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Storch, L.,& Tabuteau, M. (2008). How do you expect to play the oboe if you can’t peel mushroom?. Bloomington: Indiana University Press.
  • Şensöz, A.P. (2008). Barok’tan Modern’e Obuanın Mekanik Yapısının Gelişimi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tan, Z. (2018). Obuanın Tarihsel Gelişimi ve Çeşitleri İlk İzlenimin Önemi, İdil, 07-41-11.
  • Vienna Symphonic Library. (t.y.) Oboe Erişim tarihi: 15/01/2020.https://www.vsl.co.at/en/Oboe/History
  • Webber, D.,& Capps B. (1990). The Reed Maker’s Manual: Step-by-step Instryctions for Making Oboe and English Horn Reeds, Yyy. Library of Congress Catalogue number 90-91388.
  • Yamaha (t.y.) The Origins of the Oboe. Erişim tarihi: 01/05/2020https://www.yamaha.com/en/musical_instrument_guide/oboe/structure/

OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER

Yıl 2020, Sayı: 16, 56 - 77, 30.06.2020
https://doi.org/10.31722/ejmd.757549

Öz

Obua çift kamışlı, konik gövdeye sahip tahta üflemeli bir çalgıdır. Obua “Hautbois” denilen sözcük, Fransızca haut (ince-yüksek) ve bois (tahta) bileşik kelimesinden türemiştir. Bu çalışmada obuanın tarihçesi literatür taraması yapılarak anlatılmış, Antik Yunan’a özgün aulos, Orta Doğu’ ya egemen olan Zurna ile konik yapısı ve kamışla çalınması sebebiyle tarihsel gelişim sürecinde önce Barok, daha sonra da modern obuaya dönüşecek olan shawn gibi çalgılardan örnekler verilmiştir. Ayrıca obuanın mekanik yapısının gelişimine değinilmiş, perde mekanizması ve çalma tekniğine katkı sağlayan obua yapımcıları tanıtılmıştır. Başarılı bir performansın anahtarı olan obua kamışı, birçok makine ve alet kullanmak suretiyle, saatler harcanarak icracının kullanabileceği şekle girer. Kargının olduğu kadar bu aletlerin seçimi ve doğru kullanımı da elde edilen kamışın kalitesi açısından büyük önem taşır. Ancak kamış yapımı, istediği sonucu elde edemeyen icracılar için oldukça eziyet veren bir süreç haline gelebilir. Makalenin kamış yapımının ele alındığı bölümünde, yapım aşamalarında kullanılan malzemelerin neler olduğu ve nasıl kullanıldıkları, resimlenerek genel başlıklar altında sıralanmıştır. Bu bilgilerin yanı sıra, kullanılan aletlere yönelik uygulama önerilerinin aracılığıyla, ülkemizde obua eğitimi veren akademisyenler, konservatuvarda yetişen obua öğrencileri ve icracıların kamış yapımı ile ilgili başvurabilecekleri bir kaynak oluşturmak ve performans kalitesini yükseltmeye yardımcı olmak amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Barret, A. M.-R. (1862). A complete method for the oboe. Londra: Jullien & Co.
  • Erdem, E. (2010). Günümüz OBUA Kamış Yapım Tekniklerinde Alman ve Amerikan Ekolleri Üzerine Bir Araştırma (Yayınlanmamışmış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Goossens, L.,& Roxburg E. (1997). Die Oboe. New York: Schrirmer Books A Division of Macmillian Publishing Co. Inc.
  • Schneider, C. (1986). Oboeninstrumente der Volksmusik, Versuch der Ein- und Zuordnung einer Sammlung (1 u. 2/1986) ,Düsseldorf: Tibia, 1-3.
  • Sezer, A. (2019). Konservatuvarlardaki Obua Eğitiminde Kamış Yapımının Müfredata Dâhil Edilmesi Gerekliliği, İstanbul: Konservatoryum.
  • Sezer, A. (2020). Obua Kamışının Türkiye’deki Yetişme Alanları, Bursa: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Storch, L.,& Tabuteau, M. (2008). How do you expect to play the oboe if you can’t peel mushroom?. Bloomington: Indiana University Press.
  • Şensöz, A.P. (2008). Barok’tan Modern’e Obuanın Mekanik Yapısının Gelişimi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tan, Z. (2018). Obuanın Tarihsel Gelişimi ve Çeşitleri İlk İzlenimin Önemi, İdil, 07-41-11.
  • Vienna Symphonic Library. (t.y.) Oboe Erişim tarihi: 15/01/2020.https://www.vsl.co.at/en/Oboe/History
  • Webber, D.,& Capps B. (1990). The Reed Maker’s Manual: Step-by-step Instryctions for Making Oboe and English Horn Reeds, Yyy. Library of Congress Catalogue number 90-91388.
  • Yamaha (t.y.) The Origins of the Oboe. Erişim tarihi: 01/05/2020https://www.yamaha.com/en/musical_instrument_guide/oboe/structure/
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Sezer Bu kişi benim 0000-0002-6494-6001

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2020
Kabul Tarihi 3 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Sezer, A. (2020). OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER. Eurasian Journal of Music and Dance(16), 56-77. https://doi.org/10.31722/ejmd.757549
AMA Sezer A. OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER. Eurasian Journal of Music and Dance. Haziran 2020;(16):56-77. doi:10.31722/ejmd.757549
Chicago Sezer, Ayşe. “OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 16 (Haziran 2020): 56-77. https://doi.org/10.31722/ejmd.757549.
EndNote Sezer A (01 Haziran 2020) OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER. Eurasian Journal of Music and Dance 16 56–77.
IEEE A. Sezer, “OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 16, ss. 56–77, Haziran 2020, doi: 10.31722/ejmd.757549.
ISNAD Sezer, Ayşe. “OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER”. Eurasian Journal of Music and Dance 16 (Haziran 2020), 56-77. https://doi.org/10.31722/ejmd.757549.
JAMA Sezer A. OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER. Eurasian Journal of Music and Dance. 2020;:56–77.
MLA Sezer, Ayşe. “OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 16, 2020, ss. 56-77, doi:10.31722/ejmd.757549.
Vancouver Sezer A. OBUA’NIN KISA TARİHÇESİ VE OBUA KAMIŞI YAPIM AŞAMALARINDA KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN TAVSİYELER. Eurasian Journal of Music and Dance. 2020(16):56-77.

Eurasian Journal of Music and Dance