Oboe is a double reed wind instrument that has a conic body. The word oboe which is originally “hautbois” is drived from the French words haut (thin-tal) and bois (wood). In this study we survey the history of oboe. We review closely related instruments such as aulos from ancient Greece, zurna from Middle East and the historic shawn which is a reed instrument that shares the conic structure feature which would later evolve to the modern day oboe. As well, we visit the historical development of the mechanical structure of oboe and pitch mechanism and mention some oboe makers that contributed significantly to the playing tecniques. The reed is very critical for the player’s performance and it takes a lot of craftmanship and effort to put the reed in a usable form. The quality of the produced reed depends not only on the quality of the raw material but also the proper use of the tools and devices through the production. The reed making can be overwhelming for the artist if the performance of the reed come short of expectations. In the section on reed making, we itemize the materials used in the production and brief how they are used through pictures. Furthermore we propose some application techniques for the manufacture tools that will help to enhance reed making. This will be particularly useful for oboe students in music schools as well as performers.
Double reed instrument history of the oboe oboe reed oboe reed pruduction stages material
Obua çift kamışlı, konik gövdeye sahip tahta üflemeli bir çalgıdır. Obua “Hautbois” denilen sözcük, Fransızca haut (ince-yüksek) ve bois (tahta) bileşik kelimesinden türemiştir. Bu çalışmada obuanın tarihçesi literatür taraması yapılarak anlatılmış, Antik Yunan’a özgün aulos, Orta Doğu’ ya egemen olan Zurna ile konik yapısı ve kamışla çalınması sebebiyle tarihsel gelişim sürecinde önce Barok, daha sonra da modern obuaya dönüşecek olan shawn gibi çalgılardan örnekler verilmiştir. Ayrıca obuanın mekanik yapısının gelişimine değinilmiş, perde mekanizması ve çalma tekniğine katkı sağlayan obua yapımcıları tanıtılmıştır. Başarılı bir performansın anahtarı olan obua kamışı, birçok makine ve alet kullanmak suretiyle, saatler harcanarak icracının kullanabileceği şekle girer. Kargının olduğu kadar bu aletlerin seçimi ve doğru kullanımı da elde edilen kamışın kalitesi açısından büyük önem taşır. Ancak kamış yapımı, istediği sonucu elde edemeyen icracılar için oldukça eziyet veren bir süreç haline gelebilir. Makalenin kamış yapımının ele alındığı bölümünde, yapım aşamalarında kullanılan malzemelerin neler olduğu ve nasıl kullanıldıkları, resimlenerek genel başlıklar altında sıralanmıştır. Bu bilgilerin yanı sıra, kullanılan aletlere yönelik uygulama önerilerinin aracılığıyla, ülkemizde obua eğitimi veren akademisyenler, konservatuvarda yetişen obua öğrencileri ve icracıların kamış yapımı ile ilgili başvurabilecekleri bir kaynak oluşturmak ve performans kalitesini yükseltmeye yardımcı olmak amaçlanmaktadır.
Çift kamışlı çalgı obuanın tarihçesi obua kamışı obua kamışı yapım aşamaları materyal
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 16 |
Eurasian Journal of Music and Dance