Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Supporting Emotion Regulation Skills and Musical Knowledge Children's Through Rhythm-Based Music Activities

Yıl 2025, Sayı: 26, 326 - 349, 30.06.2025
https://doi.org/10.31722/ejmd.1641705

Öz

The objective of this study is to support the emotional regulation skills and musical knowledge of pre-school age children through rhythm-based music activities. The study was conducted with the mixed method, making use of the "quasi-experimental design" in the quantitative dimension and the "case study" in the qualitative dimension. The study group included 48 children, divided equally into experimental and control groups. In the quantitative dimension of the study, "Emotion Regulation Questionnaire " was used, while "Child Interview Questions", "Teacher Interview Questions" and "Field Notes" were used in the qualitative dimension. Pre-test and post-test measures were applied to both groups, with rhythm-based activities conducted for the experimental group over eight weeks. For the analysis of quantitative data, the difference between the pre-test and post-test scores of the groups was examined with the Mann-Whitney U Test and t test, while, the pre-test-post-test score difference within the groups was examined with the Wilcoxon Signed-Rank Test. For the qualitative data, a descriptive analysis was conducted for the responses of the children to the questions. Field notes and teacher interviews supported the findings. Results showed a significant improvement in emotion regulation and musical knowledge for the experimental group compared to the control group

Kaynakça

  • Aydoğan, S. (2012). Pofuduk tavşanla ritim alfabesini öğreniyorum. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Badau, A. ve Trifan, I. M. (2022). Promote positive behaviors in preschoolers by implementing an innovative educational program for the training and development of social and emotional skills (DeCo–S.E.). Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 14931-14947. https://dx.doi.org/10.3390/ijerph192214931
  • Başer, F. A. (2015). Müziğin okul öncesi dönemde çocuk gelişimine katkısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 1-10.
  • Baştürk, S. (2014). Deneme modelleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (ss. 31-56). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Batum, P. ve Yagmurlu, B. (2007). What counts in externalizing behaviors? The contributions of emotion and behavior regulation. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 25(4), 272–294. https://psycnet.apa.org/record/2007-06257-004
  • Belapurkar, A. M. (2017). Music for social and emotional development of child. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies, 4(30), 32-37.
  • Berking, M. ve Whitley, B. (2018). Duygu düzenleme ve ruh sağlığı ile ilişkisi S. Vatan (Ed), Duygulanım düzenleme eğitimi uygulamacı el kitabı (Çev.Y. Kahya). (5-29. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bilen, S., Özevin, B. ve Canakay, E.U. (2017). Orff destekli etkinliklerle müzik eğitimi. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Blanky Voronov, R. ve Gilboa, A. (2022). The ensemble a group music therapy treatment for developing preschool children’s social skills. Public Health, 19, 9446. https://dx.doi.org/10.3390/ijerph19159446
  • Boucher, H., Gaudette Leblanc, A., Raymond, J. ve Peters, V. (2021). Musical learning as a contributing factor in the development of socio-emotional competence in children aged 4 and 5: An exploratory study in a naturalistic context. Early Child Development and Care, 191(12), 1922-1938. https://dx.doi.org/10.1080/ 03004430.2020.1862819
  • Brown, E. D. ve Sax, K. L. (2013). Arts enrichment and preschool emotions for low-income children at risk. Early Childhood Research Quarterly, 28(2), 337–346. https://dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.08.002 Büyüköztürk, Ş. (2009). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cho, E. ve Han, J. Y. (2022). Small music ensemble and empathy: A replication study in a South Korean music student sample. Psychology of Music, 50(4), 1121–1135. https://dx.doi.org/10.1177/03057356211031663
  • Choi, J. (2007). 5-6 yaş çocuklarına yönelik hazırlanan ritim eğitimi programının çocukta ritm duyusunun gelişimine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Cömert, S. ve Özbey, S. (2024). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda davranış düzenleme: Arka planda dinletilen Türk müziğinin etkisi. EJMD, (24), 205-225. https://dx.doi.org/10.31722/ejmd.1283620
  • Creswell, J. W. (2017). Temel ve gelişmiş karma yöntem desenleri. M. Sözbilir (Ed.), Karma yöntem araştırmalarına giriş içinde (Çev.İ. H. Acar) (35-52. ss). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1- 8.
  • Deleş, B. ve Kaytez, N. (2020). Çocuk gelişiminde müziğin yeri ve önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(10), 133-142. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/57514/802257
  • Eisenberg, N. ve Spinrad, T. (2004). Emotion related regulation sharpening the definition. Child Development, 75(2), 334-339.
  • Eraslan Çapan, B. (2019). İlk çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri. N. Ş. Özabacı (Ed.), Çocuk psikolojisi (88-115. ss.). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Eser, C. (2010). Okulöncesi müzik eğitimi. http://www.esermuzik.com.tr/okul-oncesi-muzik-egitimi Gerry, D., Unrau, A. ve Trainor, L. J. (2012). Active music classes in infancy enhance musical, communative and social development. Developmental Science, 15(3), 398-407. https://dx.doi.org/10.1111/j.1467- 7687.2012.01142.x
  • Güngör Aytar, A. ve Kaytez, N. (2018). Gelişim psikolojisi. Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Ho, L. L. K., Li, W. H. C., Cheung, A. T., Xia, W., Ho, K. Y. ve Chung, J. O. K. (2020). Low-income parents’ perceptions of the importance of a musical training programme for their children: A qualitative study. BMC Public Health, 20(1). https://dx.doi.org/:10.1186/s12889-020-09568-7
  • Ismail, M. J., Loo, F. C. ve Anuar, A. F. (2021). Learning music through rhythmic movements in Malaysia. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 18(1), 241-263. https://dx.doi.org/10.32890/mjli2021.18.1.10
  • Işın, D. (2008). Okulöncesi müzik eğitiminde uygulanan Orff Yaklaşımı’nın 5-6 yaş grubundaki çocukların ritimsel becerilerine etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kabataş, M. (2017). Çocuk gelişimi açısından müzik eğitiminin çocuğa kazanımları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 153-164. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/33347/371223
  • Kamacıoğlu, F. (1990). Müzik eğitiminde arayışlar. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 123-126.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kirschner, S. ve Tomasello, M. (2009). Joint drumming: Social context facilitates synchronization in preschool children. Journal of Experimental Child Psychology, 102(3), 299-314. https://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2008.07.005
  • Kokotsaki, D. ve Hallam, S. (2007). Higher education music students’ perceptions of the benefits of participative music making. Music Education Research, 9(1), 93-109. https://dx.doi.org/10.1080/14613800601127577
  • Merriam, S. B. (2018). Görüşmelerin etkin yönetimi. S. Turan (Ed.). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber içinde (Çev. H. Özen ve M. Yalçın) (85-110. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Merriam, S.B. (2018). Dikkatli bir gözlemci olmak. S. Turan (Ed.). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber içinde (Çev. H. Özen ve M. Yalçın) (111-130. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Mertoğlu, E. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların ritim (tartım) algılamalarının incelenmesi. (Sanatta Yeterlilik Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Mertoğlu, E. (2003) Müzik ve ritim eğitimi. M. Sevinç (Ed). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar içinde (282-290. ss.). Ankara: Morpa Kültür Yayınları.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). Analizde ilk adımlar. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy (Ed.), Nitel veri analizi (Çev. A. Ersoy). (50-89. ss.). Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) (2021). Sosyal ve duygusal beceriler araştırması Türkiye ön raporu. MEB. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/07170836_No19_- _OECD_Sosyal_ve_Duygusal_ Beceriler_Arastirmasi.pdf
  • Overy, K., Norton, A. Cronin, K., Winner, E. ve Schlaug, G. (2005). Examining rhythm and melody processing in young children using fmri, New York Academy of Sciences, 1060(1), 210-218. https://dx.doi.org/10.1196/annals.1360.014
  • Özal Göncü, İ. (2016). 4-6 yaş anaokulu çocuklarına uygulanan müzik eğitiminin müziksel ses ve işitsel algı gelişimlerine etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (İpekyolu Özel Sayısı), 2382-2392.
  • Patton, M. Q. (2014). Alan çalışması stratejileri ve gözlem yöntemleri. M. Bütün ve S. B. Demir (Edt.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. F. Zayimoğlu Öztürk ve T. Öztürk) (259-332. ss.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pitt, J. ve Hargreaves, D. (2017). Exploring the rationale for group music activities for parents and young children: Parents’ and practitioners’ perspectives. Research Studies in Music Education, 39(2), 177-194. https://dx.doi.org/10.1177/1321103x17706735
  • Pitt, J. ve Hargreaves, D. J. (2016). Attitudes towards and perceptions of the rationale for parent–child group music making with young children. Music Education Research, 19(3), 292-308. https://dx.doi.org/10.1080/14613808.2016.1145644
  • Santrock, J. W. (2021). Sosyal duygusal gelişim. A. Güre (Ed.), Çocuk gelişimi (Çev.D. Sarıtaş Atalar ve Z. Çakmak) (278-312. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sena Moore, K. ve Hanson-Abromeit, D. (2018). Feasibility of the musical contour regulation facilitation (MCRF) ıntervention for preschooler emotion regulation development: A mixed methods study. Journal of Music Therapy. 1-31. https://dx.doi.org/10.1093/jmt/thy014
  • Sever, G. ve Karaman Benli, G. (2022). Erken çocukluk dönemine seslenen müzikle ilgili çocuk kitaplarının içerik, müziksel kavramlar ve görselleri açısından incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 6(1), 229-243. https://doi.org/10.24130/eccdjecs.1967202261412
  • Siu, T. S. C. ve Cheung, H. (2015). Emotional experience in music fosters 18-month-olds’ emotion-action understanding: A training study. Developmental Science, 19(6), 933-946. https://dx.doi.org/:10.1111/desc.12348
  • Southam-Gerow, M. A. (2014). Kavramsal altyapı duyguların bilimi (M. Şahin (Ed), Çocuklarda ve ergenlerde duygusal düzenleme uygulayıcının rehberi (Çev. M. Artıran) (9-28. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sökezoğlu, D. (2010). Ritim, hareket ve şarkı öğretimi temelli müzik eğitiminin 7-11 yaş grubu çocuk yuvası öğrencilerinin sosyal gelişimleri üzerindeki etkisi: Afyonkarahisar örneği (Yayımlanmış Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Standley, J. M. ve Walworth, D. (2009). Effect of parent/ child group music activities on toddler development: A pilot study. Music Therapy Perspectives, 27(1), 11-15. https://dx.doi.org/10.1093/mtp/27.1.11
  • Sun, M. ve Seyrek, H. (1993). Okul öncesi eğitiminde müzik. İzmir: Mey Müzik Eserleri Yayınları.
  • Şahin, B. (2014). Metodoloji. A. Tanrıöğen (Ed), Bilimsel araştırma yöntemleri (111-132. ss.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tai, T. C. (2010). The effect of violin, keyboard, and singing instruction on the spatial ability and music aptitude of young children (Doktora tezi) University of Maryland). ProQuest.
  • Thompson, W. F., Schellenberg, E. G. ve Husain, G. (2001). Arousal, mood, and the Mozart effect. Psychological Science, 12(3), 248-251. https://dx.doi.org/10.1111/1467-9280.00345
  • Uçal, E. (2003). Okul öncesi müzik eğitiminde orff öğretisinin müziksel beceriler üzerindeki etkisi (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Vingerhoets, A. J. J. M., Nyklíček, I. ve Denollet, J. (2008). Emotion regulation. Springer. https://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-29986-0
  • Williams, K. E. ve Berthelsen, D. (2019). Implementation of a rhythm and movement intervention to support self- regulation skills of preschool-aged children in disadvantaged communities. Psychology of Music, 47(6), 800- 820. https://dx.doi.org/10.1177/0305735619861433
  • Yao, Y., Chen, X., Chen, F. ve Zhu, J. (2022). Musical training enhances categorical perception of speech in preschoolers: Training duration and musical program matter. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 65, 4469-4484. https://dx.doi.org/:10.1044/2022_JSLHR-22-00216
  • Yaşar, M. (2019). Okul öncesi dönemde sosyal duygusal gelişim. F. Turan ve A. İ. Yükselen (Ed), Çocuk gelişimi okul öncesi dönemde gelişim (74-86. ss.). Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Yavuzer, H. (2011). Doğum öncesinden ergenlik sonuna çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ

Yıl 2025, Sayı: 26, 326 - 349, 30.06.2025
https://doi.org/10.31722/ejmd.1641705

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların duygu düzenleme becerilerini ve müziksel bilgilerini ritme dayalı müzik etkinlikleri aracılığıyla desteklemektir. Araştırma, karma yöntemle yürütülmüş olup, nicel boyutta "yarı deneysel desen", nitel boyutta ise "durum çalışması" kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 24 deney ve 24 kontrol olmak üzere 48 okul öncesi dönem çocuğu oluşturmuştur. Araştırmanın nicel boyutunda, "Duygu Düzenleme Ölçeği”, nitel boyutunda Çocuk Görüşme Soruları", "Öğretmen Görüşme Soruları" ve "Alan Notları" kullanılmıştır. Duygu Düzenleme Ölçeği ve Çocuk Görüşme soruları deney ve kontrol grubuna ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Ritim temelli müzik etkinlikleri, deney grubuna sekiz hafta boyunca uygulanmıştır. Nicel verilerin analizi için, gruplar arasındaki ön test ve son test puanları arasındaki fark, Mann-Whitney U Testi ve t testi ile grupların kendi içindeki ön test-son test puan farkı ise Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile incelenmiştir. Nitel veriler için çocukların sorulara verdikleri yanıtların betimsel analizi yapılmıştır. Bulgular alan notları ve öğretmen görüşmesi ile desteklenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, deney ve kontrol grubu çocuklarının Duygu Düzenleme ölçeği son test puanlarında ve müziksel bilgilerinde deney grubunun lehine anlamlı fark bulunmuştur.

Etik Beyan

Çalışmanın etik kurul izni Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Alt Etik Kurulu’ndan etik onay alınmıştır (07.12.2020, Sayı 9/164). Araştırmada kullanılan ölçeklerin sahiplerinden, araştırma yapılan kurumdan, araştırmaya dahil olan çocukların ailelerinden izinler alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum yoktur

Teşekkür

Araştırmaya dahil olan tüm çocuklara ve öğretmenlerine teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Aydoğan, S. (2012). Pofuduk tavşanla ritim alfabesini öğreniyorum. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Badau, A. ve Trifan, I. M. (2022). Promote positive behaviors in preschoolers by implementing an innovative educational program for the training and development of social and emotional skills (DeCo–S.E.). Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 14931-14947. https://dx.doi.org/10.3390/ijerph192214931
  • Başer, F. A. (2015). Müziğin okul öncesi dönemde çocuk gelişimine katkısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 1-10.
  • Baştürk, S. (2014). Deneme modelleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (ss. 31-56). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Batum, P. ve Yagmurlu, B. (2007). What counts in externalizing behaviors? The contributions of emotion and behavior regulation. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 25(4), 272–294. https://psycnet.apa.org/record/2007-06257-004
  • Belapurkar, A. M. (2017). Music for social and emotional development of child. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies, 4(30), 32-37.
  • Berking, M. ve Whitley, B. (2018). Duygu düzenleme ve ruh sağlığı ile ilişkisi S. Vatan (Ed), Duygulanım düzenleme eğitimi uygulamacı el kitabı (Çev.Y. Kahya). (5-29. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bilen, S., Özevin, B. ve Canakay, E.U. (2017). Orff destekli etkinliklerle müzik eğitimi. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Blanky Voronov, R. ve Gilboa, A. (2022). The ensemble a group music therapy treatment for developing preschool children’s social skills. Public Health, 19, 9446. https://dx.doi.org/10.3390/ijerph19159446
  • Boucher, H., Gaudette Leblanc, A., Raymond, J. ve Peters, V. (2021). Musical learning as a contributing factor in the development of socio-emotional competence in children aged 4 and 5: An exploratory study in a naturalistic context. Early Child Development and Care, 191(12), 1922-1938. https://dx.doi.org/10.1080/ 03004430.2020.1862819
  • Brown, E. D. ve Sax, K. L. (2013). Arts enrichment and preschool emotions for low-income children at risk. Early Childhood Research Quarterly, 28(2), 337–346. https://dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.08.002 Büyüköztürk, Ş. (2009). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cho, E. ve Han, J. Y. (2022). Small music ensemble and empathy: A replication study in a South Korean music student sample. Psychology of Music, 50(4), 1121–1135. https://dx.doi.org/10.1177/03057356211031663
  • Choi, J. (2007). 5-6 yaş çocuklarına yönelik hazırlanan ritim eğitimi programının çocukta ritm duyusunun gelişimine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Cömert, S. ve Özbey, S. (2024). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda davranış düzenleme: Arka planda dinletilen Türk müziğinin etkisi. EJMD, (24), 205-225. https://dx.doi.org/10.31722/ejmd.1283620
  • Creswell, J. W. (2017). Temel ve gelişmiş karma yöntem desenleri. M. Sözbilir (Ed.), Karma yöntem araştırmalarına giriş içinde (Çev.İ. H. Acar) (35-52. ss). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1- 8.
  • Deleş, B. ve Kaytez, N. (2020). Çocuk gelişiminde müziğin yeri ve önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(10), 133-142. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/57514/802257
  • Eisenberg, N. ve Spinrad, T. (2004). Emotion related regulation sharpening the definition. Child Development, 75(2), 334-339.
  • Eraslan Çapan, B. (2019). İlk çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri. N. Ş. Özabacı (Ed.), Çocuk psikolojisi (88-115. ss.). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Eser, C. (2010). Okulöncesi müzik eğitimi. http://www.esermuzik.com.tr/okul-oncesi-muzik-egitimi Gerry, D., Unrau, A. ve Trainor, L. J. (2012). Active music classes in infancy enhance musical, communative and social development. Developmental Science, 15(3), 398-407. https://dx.doi.org/10.1111/j.1467- 7687.2012.01142.x
  • Güngör Aytar, A. ve Kaytez, N. (2018). Gelişim psikolojisi. Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Ho, L. L. K., Li, W. H. C., Cheung, A. T., Xia, W., Ho, K. Y. ve Chung, J. O. K. (2020). Low-income parents’ perceptions of the importance of a musical training programme for their children: A qualitative study. BMC Public Health, 20(1). https://dx.doi.org/:10.1186/s12889-020-09568-7
  • Ismail, M. J., Loo, F. C. ve Anuar, A. F. (2021). Learning music through rhythmic movements in Malaysia. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 18(1), 241-263. https://dx.doi.org/10.32890/mjli2021.18.1.10
  • Işın, D. (2008). Okulöncesi müzik eğitiminde uygulanan Orff Yaklaşımı’nın 5-6 yaş grubundaki çocukların ritimsel becerilerine etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kabataş, M. (2017). Çocuk gelişimi açısından müzik eğitiminin çocuğa kazanımları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 153-164. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/33347/371223
  • Kamacıoğlu, F. (1990). Müzik eğitiminde arayışlar. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 123-126.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kirschner, S. ve Tomasello, M. (2009). Joint drumming: Social context facilitates synchronization in preschool children. Journal of Experimental Child Psychology, 102(3), 299-314. https://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2008.07.005
  • Kokotsaki, D. ve Hallam, S. (2007). Higher education music students’ perceptions of the benefits of participative music making. Music Education Research, 9(1), 93-109. https://dx.doi.org/10.1080/14613800601127577
  • Merriam, S. B. (2018). Görüşmelerin etkin yönetimi. S. Turan (Ed.). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber içinde (Çev. H. Özen ve M. Yalçın) (85-110. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Merriam, S.B. (2018). Dikkatli bir gözlemci olmak. S. Turan (Ed.). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber içinde (Çev. H. Özen ve M. Yalçın) (111-130. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Mertoğlu, E. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların ritim (tartım) algılamalarının incelenmesi. (Sanatta Yeterlilik Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Mertoğlu, E. (2003) Müzik ve ritim eğitimi. M. Sevinç (Ed). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar içinde (282-290. ss.). Ankara: Morpa Kültür Yayınları.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). Analizde ilk adımlar. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy (Ed.), Nitel veri analizi (Çev. A. Ersoy). (50-89. ss.). Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) (2021). Sosyal ve duygusal beceriler araştırması Türkiye ön raporu. MEB. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/07170836_No19_- _OECD_Sosyal_ve_Duygusal_ Beceriler_Arastirmasi.pdf
  • Overy, K., Norton, A. Cronin, K., Winner, E. ve Schlaug, G. (2005). Examining rhythm and melody processing in young children using fmri, New York Academy of Sciences, 1060(1), 210-218. https://dx.doi.org/10.1196/annals.1360.014
  • Özal Göncü, İ. (2016). 4-6 yaş anaokulu çocuklarına uygulanan müzik eğitiminin müziksel ses ve işitsel algı gelişimlerine etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (İpekyolu Özel Sayısı), 2382-2392.
  • Patton, M. Q. (2014). Alan çalışması stratejileri ve gözlem yöntemleri. M. Bütün ve S. B. Demir (Edt.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. F. Zayimoğlu Öztürk ve T. Öztürk) (259-332. ss.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pitt, J. ve Hargreaves, D. (2017). Exploring the rationale for group music activities for parents and young children: Parents’ and practitioners’ perspectives. Research Studies in Music Education, 39(2), 177-194. https://dx.doi.org/10.1177/1321103x17706735
  • Pitt, J. ve Hargreaves, D. J. (2016). Attitudes towards and perceptions of the rationale for parent–child group music making with young children. Music Education Research, 19(3), 292-308. https://dx.doi.org/10.1080/14613808.2016.1145644
  • Santrock, J. W. (2021). Sosyal duygusal gelişim. A. Güre (Ed.), Çocuk gelişimi (Çev.D. Sarıtaş Atalar ve Z. Çakmak) (278-312. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sena Moore, K. ve Hanson-Abromeit, D. (2018). Feasibility of the musical contour regulation facilitation (MCRF) ıntervention for preschooler emotion regulation development: A mixed methods study. Journal of Music Therapy. 1-31. https://dx.doi.org/10.1093/jmt/thy014
  • Sever, G. ve Karaman Benli, G. (2022). Erken çocukluk dönemine seslenen müzikle ilgili çocuk kitaplarının içerik, müziksel kavramlar ve görselleri açısından incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 6(1), 229-243. https://doi.org/10.24130/eccdjecs.1967202261412
  • Siu, T. S. C. ve Cheung, H. (2015). Emotional experience in music fosters 18-month-olds’ emotion-action understanding: A training study. Developmental Science, 19(6), 933-946. https://dx.doi.org/:10.1111/desc.12348
  • Southam-Gerow, M. A. (2014). Kavramsal altyapı duyguların bilimi (M. Şahin (Ed), Çocuklarda ve ergenlerde duygusal düzenleme uygulayıcının rehberi (Çev. M. Artıran) (9-28. ss.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sökezoğlu, D. (2010). Ritim, hareket ve şarkı öğretimi temelli müzik eğitiminin 7-11 yaş grubu çocuk yuvası öğrencilerinin sosyal gelişimleri üzerindeki etkisi: Afyonkarahisar örneği (Yayımlanmış Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Standley, J. M. ve Walworth, D. (2009). Effect of parent/ child group music activities on toddler development: A pilot study. Music Therapy Perspectives, 27(1), 11-15. https://dx.doi.org/10.1093/mtp/27.1.11
  • Sun, M. ve Seyrek, H. (1993). Okul öncesi eğitiminde müzik. İzmir: Mey Müzik Eserleri Yayınları.
  • Şahin, B. (2014). Metodoloji. A. Tanrıöğen (Ed), Bilimsel araştırma yöntemleri (111-132. ss.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tai, T. C. (2010). The effect of violin, keyboard, and singing instruction on the spatial ability and music aptitude of young children (Doktora tezi) University of Maryland). ProQuest.
  • Thompson, W. F., Schellenberg, E. G. ve Husain, G. (2001). Arousal, mood, and the Mozart effect. Psychological Science, 12(3), 248-251. https://dx.doi.org/10.1111/1467-9280.00345
  • Uçal, E. (2003). Okul öncesi müzik eğitiminde orff öğretisinin müziksel beceriler üzerindeki etkisi (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Vingerhoets, A. J. J. M., Nyklíček, I. ve Denollet, J. (2008). Emotion regulation. Springer. https://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-29986-0
  • Williams, K. E. ve Berthelsen, D. (2019). Implementation of a rhythm and movement intervention to support self- regulation skills of preschool-aged children in disadvantaged communities. Psychology of Music, 47(6), 800- 820. https://dx.doi.org/10.1177/0305735619861433
  • Yao, Y., Chen, X., Chen, F. ve Zhu, J. (2022). Musical training enhances categorical perception of speech in preschoolers: Training duration and musical program matter. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 65, 4469-4484. https://dx.doi.org/:10.1044/2022_JSLHR-22-00216
  • Yaşar, M. (2019). Okul öncesi dönemde sosyal duygusal gelişim. F. Turan ve A. İ. Yükselen (Ed), Çocuk gelişimi okul öncesi dönemde gelişim (74-86. ss.). Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Yavuzer, H. (2011). Doğum öncesinden ergenlik sonuna çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Bal 0000-0003-3004-6379

Ege Akgün 0000-0002-7882-219X

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2025
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Bal, Ö., & Akgün, E. (2025). RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance(26), 326-349. https://doi.org/10.31722/ejmd.1641705
AMA Bal Ö, Akgün E. RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. Haziran 2025;(26):326-349. doi:10.31722/ejmd.1641705
Chicago Bal, Özlem, ve Ege Akgün. “RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 26 (Haziran 2025): 326-49. https://doi.org/10.31722/ejmd.1641705.
EndNote Bal Ö, Akgün E (01 Haziran 2025) RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance 26 326–349.
IEEE Ö. Bal ve E. Akgün, “RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 26, ss. 326–349, Haziran2025, doi: 10.31722/ejmd.1641705.
ISNAD Bal, Özlem - Akgün, Ege. “RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance 26 (Haziran2025), 326-349. https://doi.org/10.31722/ejmd.1641705.
JAMA Bal Ö, Akgün E. RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2025;:326–349.
MLA Bal, Özlem ve Ege Akgün. “RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 26, 2025, ss. 326-49, doi:10.31722/ejmd.1641705.
Vancouver Bal Ö, Akgün E. RİTME DAYALI MÜZİK ETKİNLİKLERİYLE ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN VE MÜZİKSEL BİLGİLERİNİN DESTEKLENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2025(26):326-49.

Eurasian Journal of Music and Dance