In this study, the âvâze structure, identified as a basic category in music theory sources from the Islamic world between the 13th and 17th centuries, was analyzed. In contrast to studies focused on various aspects of the âvâze, such as its conceptual dimensions and philosophical backgrounds, as well as its relations with philosophy and astrology, this study examined the âvâze category in terms of music, addressing its theoretical and analytical dimensions by focusing on Geveşt and Gerdâniye âvâzes. In addition to the analyzed Gerdâniye and Geveşt âvâzes, the pitches and intervals of the Nevrûz, Selmek, Mâye, Şehnâz and Hisâr âvâzes with their modes of intikâl (transmission and movement/seyîr) and foundational elements including their âgâz and karâr pitches along with their modern equivalents were determined and included in the study. In this study, conducted with a qualitative approach; the data was obtained from music theory sources written between the 13th and 17th centuries, thematically cataloged and analyzed. Based on the data obtained from primary sources, it is evident that the âvâzes were not composite structures, unlike the devirs (cycles) and terkîbs, but originated from a single core. These cores could be found within various devir structures, which is why the âvâzes were associated with devirs in edvârs. It is apparent that the âvâzes had their own modes of intikâl, and thus, distinct from other categories, formed a unique classification in music theory sources.
Avaze devir edvar intikal tabaka genus makam classification Medieval Islamic music theory.
Bu çalışmada 13-17. yüzyıllar arasında İslâm coğrafyasına ait müzik teori kaynaklarında temel bir kategori olarak nitelendirilen âvâze yapısı incelenmektedir. Âvâzelerin kavramsal boyutu, bâtınî niteliği, felsefe ve astroloji alanlarıyla olan ilişkisi üzerine yapılmış yayınlardan farklı olarak bu çalışmada âvâze sınıfı müzik alanı bakımından irdelenmekte, teorik ve analitik boyutlarıyla Geveşt ve Gerdâniye âvâzeleri üzerinden ele alınmaktadır. Çözümlemesi yapılan Geveşt ve Gerdâniye âvâzelerine ek olarak Nevrûz, Selmek, Mâye, Şehnâz ve Hisâr âvâzelerinin sesleri ve aralıkları, intikâl şekilleri, asılları, âgâz ve karâr perdeleri ile günümüzdeki perde karşılıkları tespit edilerek çalışmaya dahil edilmiştir. Nitel araştırma yaklaşımıyla hazırlanan çalışmada, veriler 13. yüzyıl ile 17. yüzyıl arasındaki müzik teori kaynakları üzerinden toplanmış ve tematik olarak kataloglanarak analiz edilmiştir. Birincil kaynaklar üzerinden elde edilen bu veriler doğrultusunda âvâzelerin devir ve terkîb yapılarından farklı olarak birleşim olmadıkları, tek bir asıldan meydana geldikleri, ilgili asılların çeşitli devirlerde de bulunması sebebiyle edvârlarda devirlerle ilişkilendirildikleri, kendilerine özgü intikâl şekillerinin olduğu ve böylelikle diğer kategorilerden ayrışarak müzik teori kaynaklarında özgün bir sınıflama olarak yer aldıkları anlaşılmıştır.
Avaze devir edvar intikal tabaka cins makam sınıflaması Orta Çağ İslam müzik nazariyatı.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Performans Sanatları (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 26 |
Eurasian Journal of Music and Dance