This study focuses on understanding the compositional style of Hasan Esen, who is known as a classical kemençe performer and composer in the XXI century Turkish art music tradition, by analyzing his examples of sirto genre among his instrumental works. A structuralist method that deals with the composer and his compositional behaviors in the context of Esen's sirtos and with the aim of describing his compositional style forms the basis of this study. The scope in which structural data is collected consists of makam, genre, usûl, EMK (melody material section). The data obtained from the structural analysis are presented in the form of structural analysis data tables. Since the 19th century, the ideas that sirton, a genre performed as the last piece of the fasıl performance in the TSM tradition, has lost its function as a dance accompaniment within the framework of the lines of change from its emergence to the present day, and that it has been accepted as an instrumental genre in traditional Turkish music have been explained in the light of the opinions in various sources. “Are the genre characteristics of the sirtoes of Hasan Esen in the Turkish art music repertoire different from the traditional sirto genre characteristics?” is the problem statement that is tried to be answered in line with the aim of the research. In the light of the structural analysis of the works and the findings obtained, it is among the results obtained that the composer's melody structures include motifs suitable for the makam course of traditional Turkish music, and that the melody structures overlap with common compositional behavior. It was concluded that the composer can be characterized as traditional in terms of the musical expressions he created within the framework of his sirtos.
Turkish Art Music Sirto Instrumental Genre Analysis Hasan Esen
Bu çalışma, XXI. yüzyıl Türk sanat müziği geleneğinde klasik kemençe icracısı ve besteci kimliği ile tanınan Hasan Esen’in çalgısal eserlerinden sirto türüne ait örneklerinin analiz edilerek bestecilik üslûbunun anlaşılmasına odaklanmıştır. Esen’in sirtoları özelinde ve bestecilik üslûbunu betimleme amacı doğrultusunda besteciyi ve besteleme davranışlarını ele alan yapısalcı bir yöntem bu çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Yapısal verilerin toplandığı kapsamı, makam, tür, usûl, EMK (ezgi malzemesi kesiti) oluşturmaktadır. Yapısal incelemelerden elde edilen veriler yapısal analiz veri tabloları şeklinde sunulmuştur. 19. yy’dan itibaren, TSM geleneğinde fasıl performansının son eseri olarak icra edilen bir tür olan sirtonun, ortaya çıkışından günümüze kadar değişim çizgileri çerçevesinde dansa eşlik işlevini kaybettiği, geleneksel Türk müziği içerisinde çalgısal bir tür olarak kabul gördüğü düşünceleri çalışma içerisinde çeşitli kaynaklardaki görüşler ışığında açıklanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda yanıtlanmaya çalışılan “Türk sanat müziği repertuvarında yer alan Hasan Esen’e ait sirtoların tür özellikleri, geleneksel sirto türü özelliklerinden farklı mıdır?” soru cümlesi, problem cümlesini oluşturmaktadır. Eserlerin yapısal incelemeleri ve elde edilen bulgular ışığında, bestecinin ezgi yapılarında, geleneksel Türk müziği makam seyrine uygun motifler işlediği, ezgi yapılandırmalarının yaygın besteleme davranışı ile örtüştüğü, elde edilen sonuçlar arasındadır. Bestecinin, yarattığı müzik ifadeleri bakımından sirtoları çerçevesinde geleneksel olarak nitelendirilebileceği sonucuna varılmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Performans Sanatları (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 26 |
Eurasian Journal of Music and Dance