Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A bottleneck analysis for an automotive company

Yıl 2022, , 432 - 442, 07.05.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1069298

Öz

In the process of today's evolving methods, the importance of why firms should be more involved in improvement efforts has become clearer. Increasing the output with increasing demand has significantly amplified the market competition. Firms need to keep pace with changes in order to survive in this competition. While these changes can be a major problem depending on the style of the company's management, the worktops in the production phase may not be able to keep up with technological developments. There may be multiple situations, such as employees not being happy with the average time of work or the waste of time in production process. In this context, improvements and bottleneck activities are critical and possibly inconspicuous. Firms must continually identify bottlenecks and investigate the root cause behind them. These investigations should be conducted by a qualified team performing several stages, such as mapping the process, scheduling the timeline, and so on. Improving bottlenecks and problems with continuous work ensures that the firm gets the most out of its operations with minimal effort and costs, such as inventory control, cost calculation, quality control, and more. This study outlines bottleneck, lean manufacturing, and improvement and includes mathematical modeling of the improvement study based on an automotive company's data.

Kaynakça

  • Öztürk, A. & Arıkan, V. & Öztürk, M. (2011) Atatürk Ü. İIBF Dergisi, 10. Ekonometri ve İstatistik Sempozyumu Özel Sayısı.
  • Tezcan, H. (2008), Üretim Akışında Darboğaz Teorisi ve Bir Uygulama.
  • Karabulut, Ö. (2010), Multi Resource Agent Bottleneck Generalized Assignment Problem.
  • Akın, N. (2010), Yalın İmalat Sistemlerinde Performansa Etki Eden Faktörlerin Simülasyon Kullanılarak Belirlenmesi.
  • Demir, S. (2016), Havayolları Bagaj Hizmet Kalitesi İyileştirme Çalışmalarının Yolcuların Genel Memnuniyeti Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: THY Uygulaması.
  • Karasu, B. (2019), Bir Otomotiv Firmasında Yalın Üretim Odaklı Montaj Hattı İyileştirme Çalışmaları.
  • Arslan, S. (2008), Yalın Üretim ve Man Türkiye AŞ’de Örnek Bir Yalın Üretim Uygulaması.
  • Varela, R., Vela, C.R., Puente J., Gomez, A., 2003, A Knowledge-Based Evolutionary Strategy for Scheduling Problems With Bottlenecks, European Journal of Operational Research, 145, 57-71.
  • Liaw, C.F., (2005). Scheduling Pre-emptive Open Shops to Minimize Total Tardiness, European Journal of Operational Research 162,173– 183.
  • Drobouchevitch, I.G. and Strusevich, V.A., (2001). Two-Stage Open Shop Scheduling with a Bottleneck Machine, European Journal of Operational Research 128,159-74.
  • Appelqvist, P., and Lehtonen, J., 2005. Combining optimisation and simulation for steel production scheduling, Journal of Manufacturing Technology Management, 16, 197-210.
  • Çörekçi,C. (2014), Atölye Tipi Üretimde Simülasyon Teknikleri ile Dinamik Çizelgeleme ve Atölye Simülasyonu.
  • Bayhan, H. G., & Kanra, Y. C., & Demir, M. C., & Kar, H (2016). Stokastik Simülasyon Modeli ile Şantiyedeki İş Makinelerinin Üretim Verimliliğinin Önceden Tahmin Edilmesi.
  • Üstündağ,A., & Çevikcan, E. (2018) Industry 4.0: Managing The Digital Transformation(1st Ed.).

Bir otomotiv firması için darboğaz analizi

Yıl 2022, , 432 - 442, 07.05.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1069298

Öz

Günümüzde hızla artış gösteren talep miktarı endüstriyel alanda üretimin de benzer hızda büyümesini zorunlu kılmıştır. Bu büyüme büyük küçük birçok işletmeyi aktif hale getirmiştir. Firmalar zaman zaman üretim hattında ortaya çıkan problemlerden dolayı talep yetiştirmekte zorlanabilir ya da maliyet açısından kâr marjı düşük şekilde çalışmalar yapıyor olabilirler. Bu durum firmaların hala geliştirilmekte olan yalın üretim ve darboğaz çalışmalarına yönelmesini gerekli kılmıştır. Darboğazlar sürekli olarak birçok sebepten ortaya çıkabilir. Bu sebepler arasında operatörlerin çalışma şartlarından kaynaklanan memnuniyetsizlikleri, tezgahların yıllar karşısındaki eskime payları ya da gelişen teknolojik adımlara ayak uyduramaması olabileceği gibi firmanın yönetim tarzından da kaynaklanıyor olabilir. Bu çalışmalar bir seferlik işlem değildir. Şartların değişmesiyle birlikte firmanın en verimli ve en yüksek maliyetle çalışmasına devam edebilmesi için sürekli olarak darboğazları tespit etmeli ve bunların arkasındaki temel nedeni araştırmalıdır. Bu araştırmalar, sürecin haritalanması, zaman çizelgesinin planlanması vb. gibi çeşitli aşamaları gerçekleştiren nitelikli bir ekip tarafından sonuçlandırmalıdır. Bu ekip tarafından veriler toplanır ve bu veriler ışığında iyileştirme çalışmasının nerede ve nasıl yapılması gerektiğine yönelik hesaplamalar gerçekleştirilir. Bu sorunlara çözüm olarak darboğaz araştırması ve iyileştirme çalışmaları firmalar arası rekabette hayati önem taşır. Bu çalışmada darboğaz, yalın üretim ve iyileştirme ana hatlarıyla açıklanmakta ve bir otomotiv şirketinin hidrolik direksiyon parçaları üretim hattında yaşanabilecek darboğaz problemini iyileştirmek için matematiksel bir model sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Öztürk, A. & Arıkan, V. & Öztürk, M. (2011) Atatürk Ü. İIBF Dergisi, 10. Ekonometri ve İstatistik Sempozyumu Özel Sayısı.
  • Tezcan, H. (2008), Üretim Akışında Darboğaz Teorisi ve Bir Uygulama.
  • Karabulut, Ö. (2010), Multi Resource Agent Bottleneck Generalized Assignment Problem.
  • Akın, N. (2010), Yalın İmalat Sistemlerinde Performansa Etki Eden Faktörlerin Simülasyon Kullanılarak Belirlenmesi.
  • Demir, S. (2016), Havayolları Bagaj Hizmet Kalitesi İyileştirme Çalışmalarının Yolcuların Genel Memnuniyeti Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: THY Uygulaması.
  • Karasu, B. (2019), Bir Otomotiv Firmasında Yalın Üretim Odaklı Montaj Hattı İyileştirme Çalışmaları.
  • Arslan, S. (2008), Yalın Üretim ve Man Türkiye AŞ’de Örnek Bir Yalın Üretim Uygulaması.
  • Varela, R., Vela, C.R., Puente J., Gomez, A., 2003, A Knowledge-Based Evolutionary Strategy for Scheduling Problems With Bottlenecks, European Journal of Operational Research, 145, 57-71.
  • Liaw, C.F., (2005). Scheduling Pre-emptive Open Shops to Minimize Total Tardiness, European Journal of Operational Research 162,173– 183.
  • Drobouchevitch, I.G. and Strusevich, V.A., (2001). Two-Stage Open Shop Scheduling with a Bottleneck Machine, European Journal of Operational Research 128,159-74.
  • Appelqvist, P., and Lehtonen, J., 2005. Combining optimisation and simulation for steel production scheduling, Journal of Manufacturing Technology Management, 16, 197-210.
  • Çörekçi,C. (2014), Atölye Tipi Üretimde Simülasyon Teknikleri ile Dinamik Çizelgeleme ve Atölye Simülasyonu.
  • Bayhan, H. G., & Kanra, Y. C., & Demir, M. C., & Kar, H (2016). Stokastik Simülasyon Modeli ile Şantiyedeki İş Makinelerinin Üretim Verimliliğinin Önceden Tahmin Edilmesi.
  • Üstündağ,A., & Çevikcan, E. (2018) Industry 4.0: Managing The Digital Transformation(1st Ed.).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Durdu Hakan Utku 0000-0002-5755-6101

Gizem Subaşı Bu kişi benim 0000-0002-8768-7954

Fatih Kasımoğlu 0000-0001-5818-9342

Yayımlanma Tarihi 7 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Utku, D. H., Subaşı, G., & Kasımoğlu, F. (2022). A bottleneck analysis for an automotive company. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(35), 432-442. https://doi.org/10.31590/ejosat.1069298