The aim of the study was to adapt the media and technology usage scale and attitude scale to Arabic. The methodology of the current study was a quantitative method, as the questionnaire was used from 1100 university students. Then, exploratory factor analysis was performed on the media and technology usage scale. As a result of factor analysis, nine factors emerged. The nine factors are named as follows on Facebook Check, general social media use, primary phone use, video games, media sharing, online friendships, email usage, Facebook friendships, and smartphone use. The attitude scale has three factors. The three factors are named respectively as following positive pttitude and negative attitude and Preference for Task Switching. The Cronbach alpha coefficient of the media and technology use subscale of the scale adapted to Arabic was found to be 0.757. This coefficient shows that the media and technology usage subscale has a acceptable degree of internal consistency. In addition, the value of Cronbach alpha coefficient of the attitude subscale was found be 0.699. This indicates that the attitude subscale has a acceptable degree of the internal consistency. As a result, the adapted Arabic form of media and technology usage and attitude scale is a scale that can reliably measure the media and technology usage and attitudes of individuals in Arabic-speaking places around the world.
حكومي
1
الشكر والتقدير الي هده المجله وايضا الشكر الي الدكتور عبد القادر كرادجي
Bu çalışmadaki amaç, medya ve teknoloji kullanım ve tutum ölçeğini Arapçaya uyarlamaktır. Çalışmada, nicel bir metodoloji olarak ölçekler kullanılmıştır. Ölçekler vasıtasıyla Libya’daki 1100 üniversite öğrencisinden veri toplanmıştır. Daha sonra, medya ve teknoloji kullanım ölçeğine açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizi sonucunda dokuz faktör ortaya çıkmıştır. Bu dokuz faktör, Facebook kontrolü, genel sosyal medya kullanımı, temel telefon kullanımı, video oyunları, medya paylaşımı, çevrimiçi arkadaşlıklar, e-posta kullanımı, Facebook arkadaşlıkları ve akıllı telefon kullanımıdır. Tutum ölçeğinin üç faktörü vardır. Bu faktörler şunlardır: olumlu tutum, olumsuz tutum ve görev değiştirme tercihi. Arapçaya uyarlanan ölçeğin medya ve teknoloji kullanımı alt boyutunun Cronbach alfa katsayısı 0.757 olarak bulunmuştur. Bu katsayı, medya ve teknoloji kullanım alt boyutunun kabuledilebilir derecede iç tutarlılığa sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca tutum alt ölçeğinin Cronbach alfa katsayısı 0,699 olarak bulunmuştur. Bu değer, tutum alt boyutunun iç tutarlılık derecesinin kabuledilebilir olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak medya ve teknoloji kullanım ve tutum ölçeğinin uyarlanmış Arapça formu, dünyada Arapça konuşulan yerlerdeki bireylerin medya ve teknoloji kullanım ve tutumlarını güvenilir bir şekilde ölçebilen bir ölçektir.
1
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 18 |