Advanced Driving Assistants Systems (ADAS) have an important milestone for unmanned vehicles. The main goal of this study is to compare the performances of major classification algorithms for aggressive driving detection, which is one of the fundamental problems of ADAS, through CAN (Control Area Network) bus sensor data. Supervised Learning based Classification Algorithms (SLCAs) are employed by this study, which are Artificial Neural Networks (ANN), Support Vector Machines (SVM), K-Nearest Neighbors (KNN), C4.5 Algorithm (J48), and Naïve Bayesian Classifier. These algorithms utilize CAN bus (Controller Area Network Bus) data acquired by OBDII (On-board Diagnostics) socket of the vehicle to detect driver mood associated with driving style. With the aim of ground truth, aggressive and calm drive were tried by different subject drivers, and acquired CAN bus sensor data in question is labeled as "aggressive" and "calm”, in our experiments. Afterwards, these are normalized for proper modality in mentioned classification algorithms. In the end of the process, combining latter and former steps are transformed into training data to assess performances of SLCAs for driver mood detection. Resultant performance evaluation for the algorithms suggest that the Naïve Bayes Classifier is more successful than the others.
CAN-bus driving safety aggressive driving intelligent vehicles classification algorithms
İleri Sürücü Destek Sistemleri (İSDS) insansız araçlar için bir kilometre taşıdır. Bu çalışmanın temel amacı, CAN-bus sensör verilerini kullanarak İSDS’ nin temel problemlerinden birisi olan agresif sürüş tespiti yapmak için temel sınıflandırma algoritmalarının performanslarını karşılaştırmaktır. Yapay Sinir Ağları, Destek Vektör Makineleri, K-Enyakın Komşular, C4.5 Algoritması ve Naïve Bayes Sınıflandırıcısının yer aldığı bu çalışmada Eğiticili Öğrenme Tabanlı Sınıflandırma Algoritmaları (EÖSAs) kullanılmıştır. Bu algoritmalar, sürücünün ruh halini belirlemek amacıyla aracın OBDII soketinden elde edilen CAN-bus verilerini kullanır. Deneylerimizde, referans olacak ham verileri elde etmek için, farklı denekler tarafından agresif ve sakin sürüş gerçekleştirilerek elde edilen CAN-bus sensör verileri "agresif" ve "sakin" olarak etiketlenmiştir. Daha sonra bu veriler, sözkonusu sınıflandırma algoritmalarının yapısına uygun hale gelmesi için normalize edilmiştir. İşlemin sonunda, sonraki ve önceki adımlar birleştirilerek, sürücü ruh halini tespit etmek için EÖSA’ ların performansını değerlendirmek üzere eğitim verilerine dönüştürülmüştür. Belirtilen algoritmalar için yapılan performans değerlendirmesi sonucunda, Naïve Bayes sınıflandırıcısının diğerlerinden daha başarılı olduğu görülmüştür.
CAN veriyolu sürüş güvenliği agresif sürüş akıllı araçlar sınıflandırma algoritmaları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 20 |