Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Aprondaki Uçak Bakımının İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Genel Olarak İncelenmesi

Yıl 2021, Sayı: 27, 747 - 754, 30.11.2021
https://doi.org/10.31590/ejosat.953128

Öz

Uçakta seyahat eden kişilerin önce can güvenliğinin sağlanması etik olarak ilk kuraldır. Bu nedenle uçakların hat ve üs bakımları, bütün yerli ve yabancı havayollarının uçak bakım bölümleri ile uçak bakım kuruluşları tarafından mevcut yetkileri kapsamında itina ile yapılmaktadır. Yolcu emniyeti herşeyden önce geldiği gibi aprondaki hat bakım personellerinin de emniyet ve güvenliği önemlidir. Bu çalışmada, apronda gerçekleştirilen uçak hat bakım faaliyetleri hakkında bilgilendirme yapılmış, bu faaliyetleri gerçekleştirirken yaşanabilecek olası riskler belirtilmiş, alınması gereken önlemler açıklanmış, ayrıca, insan faktörlerinin de sürece etkileri ifade edilmiştir. Uçak bakım personelinin yapacağı çalışma, lisansında veya onay yetkisindeki kapsamın dışına asla çıkmamalıdır. 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’na göre “tehlikeli sınıf”a giren uçak bakımı, risk ve tehlikeyi ortadan kaldırmak için gerekli önlemler alınarak gerçekleştirilmelidir. Bunu gerçekleştirirken, işverenin ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün belirlediği ve uyulmasını zorunlu hale getirdiği tüm kurallara harfiyen uymak, iş güvenliği uyarı levhalarına dikkat etmek ve yapılan tüm işlerde koruyucu ekipman kullanmak bir zorunluluktur. Ani olarak ortaya çıkabilecek acil durumlarda uygulanabilir acil durum yönetimi ve acil durum planı, öncelikle İşverenin yükümlülüğü altındadır.

Kaynakça

  • SHT-145 (2018). “Onaylı Hava Aracı Bakım Kuruluşları Talimatı (SHT-145)”, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Uçuşa Elverişlilik Dairesi, Yayınlanma: 21/11/2013, Değişiklik: 16.04.2018, http://mevzuat.shgm.gov.tr (01.06.2019).
  • 6331 (2012). “İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu (6331 Sayılı)”, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Yayınlanma: 30.06.2012 (01.06.2019).
  • Bloga350, (2015). “Airline 1 concept welcomed by A350 customers”, http://bloga350.blogspot.com/2015/03/airline-1-concept-welcomed-by-a350.html, (01.05.2021).
  • Tebliğ (2012). “ İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin İşyeri Tehlike Sınıfları Tebliği”, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Yayınlanma: 26.12.2012, Sayı: 28509, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=16909&MevzuatTur=9&MevzuatTertip=5 (01.05.2021)
  • İzmirli, M.K., Olcay, Z.F. & Sakallı, A.E. (2021). İş sağlığı ve güvenliği kanunu ve işyerlerinde acil durumlar hakkında yönetmelik kapsamında işverenin yükümlülüğü. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (23), 810-816.
  • Garv, Gaurav (2015), “Aircraft Maintenance practices introduction”, https://www.slideshare.net/gauravgarv5205/maintenacne-practices-introduction, (01.06.2019).
  • Xw, (2019). “GE航空:不止是航空发动机巨头”, https://xw.qq.com/partner/vivoscreen/20190526A03HK500, (01.05.2021).
  • Liston, Paul (2005). “Human factors competence in aircraft maintenance”, Unpublished doctoral dissertation, University of Dublin, Dublin, Ireland.
  • Langer, Marie, ve Braithwaite, Graham R. (2016), “The Development and Deployment of a Maintenance Operations Safety Survey”, Human Factors, Doi: 10.1177/0018720816656085, 58(7): 986–1006.
  • State-Fund (2021). “Aircraft Maintenance Safety”, https://content.statefundca.com/safety/safetymeeting/SafetyMeetingArticle.aspx?ArticleID=532 (01.06.2019).
  • Hoke, Ken (2015). “AerosavvyAircraft Engine Spirals & Swirls”, https://aerosavvy.com/aircraft-engine-spirals/, (01.06.2019).

General Investigation of Aircraft Maintenance on the Apron in terms of Occupational Health and Safety

Yıl 2021, Sayı: 27, 747 - 754, 30.11.2021
https://doi.org/10.31590/ejosat.953128

Öz

Ensuring the life safety of the people traveling on the plane is the first ethical rule. For this reason, line and base maintenance of airplanes is carried out meticulously by the aircraft maintenance departments of all domestic and foreign airlines and aircraft maintenance organizations within the scope of their current authorizations. As passenger safety comes first, the safety and security of the line maintenance personnel on the apron is also important. In this study, information was given about the aircraft line maintenance activities carried out on the apron, the possible risks that may be experienced while performing these activities were stated, the precautions to be taken were explained, and the effects of human factors on the process were also expressed. The work of aircraft maintenance personnel should never go beyond the scope of their license or approval. According to the Occupational Health and Safety Law numbered 6331, aircraft maintenance, which is classified as "dangerous class", must be carried out by taking necessary precautions to eliminate risk and danger. While doing this, it is a must to strictly comply with all the rules determined by the employer and the General Directorate of State Airports Authority, to pay attention to the occupational safety warning signs and to use protective equipment in all works. Applicable emergency management and emergency plan in emergency situations that may arise suddenly are primarily under the obligation of the Employer.

Kaynakça

  • SHT-145 (2018). “Onaylı Hava Aracı Bakım Kuruluşları Talimatı (SHT-145)”, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Uçuşa Elverişlilik Dairesi, Yayınlanma: 21/11/2013, Değişiklik: 16.04.2018, http://mevzuat.shgm.gov.tr (01.06.2019).
  • 6331 (2012). “İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu (6331 Sayılı)”, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Yayınlanma: 30.06.2012 (01.06.2019).
  • Bloga350, (2015). “Airline 1 concept welcomed by A350 customers”, http://bloga350.blogspot.com/2015/03/airline-1-concept-welcomed-by-a350.html, (01.05.2021).
  • Tebliğ (2012). “ İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin İşyeri Tehlike Sınıfları Tebliği”, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Yayınlanma: 26.12.2012, Sayı: 28509, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=16909&MevzuatTur=9&MevzuatTertip=5 (01.05.2021)
  • İzmirli, M.K., Olcay, Z.F. & Sakallı, A.E. (2021). İş sağlığı ve güvenliği kanunu ve işyerlerinde acil durumlar hakkında yönetmelik kapsamında işverenin yükümlülüğü. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (23), 810-816.
  • Garv, Gaurav (2015), “Aircraft Maintenance practices introduction”, https://www.slideshare.net/gauravgarv5205/maintenacne-practices-introduction, (01.06.2019).
  • Xw, (2019). “GE航空:不止是航空发动机巨头”, https://xw.qq.com/partner/vivoscreen/20190526A03HK500, (01.05.2021).
  • Liston, Paul (2005). “Human factors competence in aircraft maintenance”, Unpublished doctoral dissertation, University of Dublin, Dublin, Ireland.
  • Langer, Marie, ve Braithwaite, Graham R. (2016), “The Development and Deployment of a Maintenance Operations Safety Survey”, Human Factors, Doi: 10.1177/0018720816656085, 58(7): 986–1006.
  • State-Fund (2021). “Aircraft Maintenance Safety”, https://content.statefundca.com/safety/safetymeeting/SafetyMeetingArticle.aspx?ArticleID=532 (01.06.2019).
  • Hoke, Ken (2015). “AerosavvyAircraft Engine Spirals & Swirls”, https://aerosavvy.com/aircraft-engine-spirals/, (01.06.2019).
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mukadder İğdi-şen 0000-0002-0760-1752

Erken Görünüm Tarihi 29 Temmuz 2021
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA İğdi-şen, M. (2021). Aprondaki Uçak Bakımının İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Genel Olarak İncelenmesi. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(27), 747-754. https://doi.org/10.31590/ejosat.953128