E-ticaret ile birlikte firmaların ulaşabileceği pazar alanı uluslararası alana taşınmış ve bu durum firmaları, rekabet ortamında başarılı olabilmek için çeşitli iyileştirme çalışmalarını gerçekleştirmeye itmiştir. Bu iyileştirme çalışmalarından bir tanesi tedarik zinciri ağı içerisinde yer alan ve tedarik zinciri sürecini başlatan tedarikçilerdir. Tedarikçiler ürünün kalitesini, üretim süresini, üretim maliyetini ve hatta nihai ürünün son müşteriye teslimine kadar olan süreci doğrudan etkilemektedir. Bu sebeple işletmeler için uygun tedarikçileri seçmek veya mevcut tedarikçilerin performanslarını değerlendirmek için çaba göstermektedirler. Tedarikçi seçim ve değerlendirmesi sürecinde kullanılacak kriterler ve bu kriterlerin önem ağırlıklarının son derece etkilidir. Bu çalışmada, tedarikçi seçim sürecinde kriter ağırlıklarının belirlenmesi için bulanık Full Consistency Method (FUCOM) metodu kullanılmıştır. Literatürde genellikle karar vericilerin sübjektif değerlendirmelerine bağlı olarak Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemleri ile uygun kriter ağırlıkları belirlenmekte ve kesin sonuçlar elde edilememektedir. Bu çalışmada ise Bulanık FUCOM metodu ile sübjektif değerlendirmeler kullanılarak optimal kriter ağırlıkları belirlenmiştir. Dekoratif taş sağlayıcısı bir firmanın mevcut tedarikçilerinin değerlendirilmesi üzerine bir uygulama çalışması yapılmıştır.
Bulanık FUCOM Tedarikçi Değerlendirmesi Kriter Ağırlıklandırması.
With e-commerce, the market area that companies can reach has been moved to the international arena and this situation has pushed companies to carry out various improvement studies in order to be successful in the competitive environment. One of these improvement efforts is the suppliers that are in the supply chain network and start the supply chain process. Suppliers directly affect the quality of the product, production time, production cost and even the process until the delivery of the final product to the end customer. For this reason, they strive to select suitable suppliers for businesses or to evaluate the performance of existing suppliers. The criteria to be used in the supplier selection and evaluation process and the importance weights of these criteria are extremely effective. In this study, the fuzzy Full Consistency Method (FUCOM) method was used to determine the criterion weights in the supplier selection process. In the literature, appropriate criteria weights are determined by Multi-Criteria Decision Making (MCDM) methods, depending on the subjective evaluations of decision makers, and definite results cannot be obtained. In this study, the optimal criterion weights were determined by using the fuzzy FUCOM method and subjective evaluations. An application study was conducted on the evaluation of the existing suppliers of a decorative stone supplier company.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 28 |