Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BÜRO YÖNETİMİ ALANINDA MESLEK HASTALIKLARININ ÖNLENMESİNDE ERGONOMİNİN ÖNEMİ

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 24 - 27, 30.11.2017

Öz

Meslek hastalığı, genel anlamda bir işin yapılması sırasında mesleki etkenlerin doğurduğu, bu etkenlerin devamı halinde gittikçe gelişmesi nedeniyle belirli mesleklerde ve işlerde çalışanlarda görülen hastalıkları ifade etmektedir.
Ergonomi, endüstriyel işletmelerde, tarımsal işletmelerde, bürolarda, okullarda, bankalarda, hastanelerde, kısacası tüm çalışma yerlerinde, daha etkin, daha verimli, fizyolojik ve psikolojik açıdan daha sağlıklı çalışma ortamları yaratmak amacıyla uygulanmaktadır. Ergonomi Araştırma Derneği tarafından ergonomi, ‘çalışanlarla işleri, araç gereçleri ve çevre arasındaki ilişkileri özellikle anatomik, fizyolojik ve psikolojik açıdan bu ilişkilerde ortaya çıkan problemlerle ilgili çalışmalar’ olarak tanımlanmaktadır. Bu açıdan bakıldığında ergonomi, hangi kolda faaliyet gösterirse göstersin, işyerinde fizyolojik ve psikolojik kurallar oluşturabilmek ve bu kurallar çerçevesinde mesleki hastalıkların önüne geçilmesini sağlamaktır. Çalışma ortamları, iş güvenliğini eksiksiz olarak sağlayacak ve verimliliği en üst seviyeye çıkartacak şekilde şekillendirilmelidir .
İşletmelerde yerleşim ergonomisi uygulanmasının öncelikli amacı işgücü verimliliğini arttırmak ve iş kazası riskini ortadan kaldırmaktır. Ergonomi ilkeleri ile bazı iş kazaları öngörülebilir ve ergonomik ilkelere göre düzenlenen çalışma ortamları ile bazı meslek hastalıklarının önüne geçilebilir. Bu sayede, her türlü riskten arındırılmış bir büro ortamında çalışanlar daha verimli ve daha güvenli bir şekilde çalışabilmekte ve işletme amaçları doğrultusunda üzerine düşen sorumlulukları en iyi şekilde yerine getirebilmektedirler. Bu açıdan bakıldığında, her türlü çalışma ortamında ergonomik koşullara uygun hareket etmenin önemi anlaşılmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, literatür çalışması ile büro yönetimi alanında karşılaşılan meslek hastalıklarının önlenmesinde  ergonominin önemini ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • ÇASGEM, (2013), Meslek Hastalıkları, Ankara.
  • Demirdiler, S. ve Üçdoğruk, Ş. (1995). İş Kazaları Ve Ergonomi. İstanbul: Milli Prodüktivite Yayınları.
  • Tengilimoğlu, D. ve Tutar, H. (2003). Çağdaş Büro Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tengilimoğlu, D. ve Tutar, H. (2009). Çağdaş Büro Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Erkan, N. (1997). Ergonomi. Ankara: M.P.M Yayınları.
  • Kıraç, Y. (2005). Büro Yönetiminde Ergonomi Ve Ergonominin Verimliliğe Etkisi: Ankara Emniyet Müdürülüğü’nde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Su, A.B. (2001). Ergonomi. Ankara: Atılım Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yayınları.

THE IMPORTANCE OF ERGONOMIN IN THE PREVENTION OF OCCUPATIONAL DISEASES IN OFFICE OF OFFICE MANAGEMENT

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 24 - 27, 30.11.2017

Öz

Occupational diseases, occupational factors engendered during the performance of a business, in particular if the profession because of the increasing development of these factors and still refers to the disease seen in workers at work. Ergonomics is applied for creating more effective, more efficient, physiological and psychological aspects of a healthier working environment at industrial enterprises, agricultural enterprises, offices, schools, banks, hospitals, in short, in all work places. Ergonomics is defined by the Ergonomics Research Association, “workers’s relationship with the jobs, tools, equipment and the environment, especially relationship between anatomical, physiological and psychological studies about emerging problems in these relations.” In this respect, ergonomics, if you show which operates in the arm is to be able to create physiological and psychological rules in the workplace and the prevention of occupational diseases in these rules. Work environment should be shaped to ensure the complete safety . The primary purpose of implementing settlement ergonomics in enterprises is to increase labor productivity and eliminate the risk of work accidents. Some of the work acciddents can foresee with ergonomics principles and some occupational diseases can be prevented with a working environment that are arranged according to ergonomic principles. In this way, employees working in an environment that is free of all kinds of risks can work more efficiently and more securely and fulfill their responsibilities in the best way in the direction of business objectives. In this respect, the importance of  complying with ergonomic principles at all kinds of work environment is understood.  
The aim of this study is to demonstrate the importance of ergonomics in the prevention of occupational diseases encountered in the field of office management with the literature study.


Kaynakça

  • ÇASGEM, (2013), Meslek Hastalıkları, Ankara.
  • Demirdiler, S. ve Üçdoğruk, Ş. (1995). İş Kazaları Ve Ergonomi. İstanbul: Milli Prodüktivite Yayınları.
  • Tengilimoğlu, D. ve Tutar, H. (2003). Çağdaş Büro Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tengilimoğlu, D. ve Tutar, H. (2009). Çağdaş Büro Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Erkan, N. (1997). Ergonomi. Ankara: M.P.M Yayınları.
  • Kıraç, Y. (2005). Büro Yönetiminde Ergonomi Ve Ergonominin Verimliliğe Etkisi: Ankara Emniyet Müdürülüğü’nde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Su, A.B. (2001). Ergonomi. Ankara: Atılım Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yayınları.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmet Baysal

Gültekin Baysal

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2017
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baysal, İ., & Baysal, G. (2017). BÜRO YÖNETİMİ ALANINDA MESLEK HASTALIKLARININ ÖNLENMESİNDE ERGONOMİNİN ÖNEMİ. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 7(2), 24-27.