BibTex RIS Kaynak Göster

KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ İŞLETMELERİN E-ÖĞRENME BİLİŞLERİNİN BELİRLENMESİNE VE DEĞERLENDİRİLMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 1 - 16, 01.08.2014

Öz

The aim of this research is to determine of e-learning readiness of small and medium-sized enterprises (SMEs) and evaluate of e-learning readiness of their own enterprises by the office workers. In this research, SMEs elearning readiness is analyzed in three factors which are organization/management, technology and services, and personnel/human resource. This study is included descriptive research which was intended to evaluate and provide information on the current situation of e-learning readiness of SMEs, and also explore the possible developments of applications.In this study, theorical informations which are related to e-learning readiness of SMEs, are taken from written and printed resources in the library and internet, and these are summarized and presented in this study. The datas of office workers for e-learning readiness of SMEs are obtained through “Determination and Evaluation of E-Learning Readiness of SMEs Scale” which is applied to office workers face to face, adopted to Turkish and tested validity and reliability (α=0.75) in pilot study, and developed by Ilena Hamburg in 2012. Study group of this study are included SMEs which are applied to e-learning systems actively in Gölbaşı/Ankara. This scale is applied to face to face on total 66 office workers who are work in these SME’s.According to research findings, the evaluation of office workers for e-learning readiness of SME’s are shown that office workers e-learning readiness for personnel/human resources ( =18.82) is little higher than elearning readiness of organization/management ( =16.59) and technology/services ( =16.65). When the difference between averages were analyzed according to position variable, significant difference was observed in favor of managers for technology factors and significant difference wasn’t observed for other factors. Briefly, the evaluation of office workers for SMEs e-learning readiness are shown that e-learning readiness is above avarage and good level, averages of e-learning readiness are show that difference in factor of technology and services, and there is no difference in other factors in this study. These findings were supported and proven by statistically

Kaynakça

  • Akay D., Dağdeviren M., Haliloğlu N., Kurt M., Taş N.F., (2003). Türkiye’de “KOBİ’ler İçin Eğitim Hizmetleri”
  • Pazarı, KOSGEB-Avrupa Eğitim Vakfı Araştırma Projesi Raporu, Ankara. Aslan, Ö. (2006). Öğrenmenin Yeni Yolu: E-Öğrenme, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 16, Sayı 2, Elazığ.
  • Baltaş, A. (2009). İnsana ve İşe Değer Katan Yeni İK, Remzi Kitabevi,İstanbul.
  • Cebeci, Z. (2004). Türkiye Ulusal E-Üniversitesi İçin Bir Model Çalışması, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü Dergisi, Adana. Çelik, S., Reis, Z. A., Gülseçen S., Yazıcı, S. (2009). Kobi’lere Yönelik Temel İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi için
  • Örnek Bir E-Öğrenme Uygulaması, XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa. Dada, D. (2006). E-Readiness for Developing Countries: Moving the Focus from the Environment to the Users,
  • The Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, 27(6). Davis, T. S. B. (2006). Assessing online readiness: Perceptions of distance learning stakeholders in three
  • Oklahoma community colleges, Unpublished doctoral dissertation, Oklahoma State University. Gökdaş, İ. ve Kayri, M. (2006). E-Öğrenme ve Türkiye Açısından Sorunlar, Çözüm Önerileri, Yüzüncü Yıl
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt II, Sayı II. Gunawardena, C. N., & Duphorne, P. L. (2001). Which learner readiness factors, online features, and CMC related learning approaches are associated with learner satisfaction in computer conferences? Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Seattle, WA.
  • Gülbahar, Y. (2012). E-Öğrenme Ortamlarında Katılımcıların Hazırbulunuşluk ve Memnuniyet Düzeylerinin
  • Ölçülmesi için Ölçek Geliştirme Çalışması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 45,Sayı 2, Ankara. Güngör C. ve Aşkar P. (2004). E-Öğrenmenin ve Bilişsel Stilin Başarı ve İnternet Öz Yeterlik Algısı Üzerindeki
  • Etkisi, Hacettepe Üniversitesi E¤itim Fakültesi Dergisi, Sayı 27, Ankara. Hamid, A (2002). E-learning Is tihe “e” or the learning taht matters?, The Internet and Higher Education, vol:4.
  • Karakaya, S. (2007, Aralık). KOBİ'lerde Eğitim ve Danışmanlık İhtiyaçları Analizi, Anahtar Gazetesi. Milli
  • Prodüktivite Merkezi Yayınları, 8. Kaymak, Z. D.ve Horzum, M. B. (2013). Çevrimiçi Öğrenme Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluk
  • Düzeyleri, Algıladıkları Yapı ve Etkileşim Arasındaki İlişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Educational Sciences: Theory & Practice - 13(3) 1783-1797, 2013 Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları İletişim Hizmetleri Tic.
  • Ltd. Şti. www.edam.com.tr/kuyeb Lau, C. Y., & Shaikh, J. M. (2012). The impacts of personal qualities on online learning readiness at Curtin
  • Sarawak Malaysia (CSM). Educational Research and Reviews, 7(20). Leigh, D., & Watkins, R. (2005). E-learner success: Validating a self-assessment of learner readiness for online training, ASTD 2005 Research-to-Practice Conference Proceedings.
  • Ozan, Ö. (2008). Öğrenme Yönetim Sistemlerinin (Learning Management Systems-LMS) Değerlendirilmesi, XIII.
  • Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Saraç, M. Ve Çiftçioğlu, B.A. (2010). Örgütlerde E-Öğrenme Açılımı, Uludağ Üniversitesi, iktisadi ve İdari Bilimler
  • Fakültesi Dergisi, Cilt XXIX, Sayı 1, Bursa. Sökmen, İ. (2010). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (Kobi) İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesine Yönelik
  • Eğitim Etkinliklerinin İncelenmesi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir. Taş, G. (2012). Yönetici Eğitiminde E-Öğrenme Yöntemi: Bir Elektronik İşletmesinde Araştırma, Anadolu
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme A.B.D. YL Tezi, Eskişehir. Toplu, M ve Gökçearslan, Ş (2012). E-öğrenmenin Gelişimi ve İnternetin Eğitim Sürecine Yansımaları: Gazi
  • Üniversitesi Örneği, Cilt 26, Sayı 3. Usal M.R ve Albayrak M. (2005). E-Öğrenmede Bilgisayar/Ağ Altyapısı Bakımından Etkili Parametreler ve Türkiye
  • ’nin E-Öğrenmeye Hazırbulunuşluğu, TOJET, Volume 4, Issue 2 Article 6. Uysal, M. P. ve Gazibey, Y. (2010). E-Öğrenme ve Bilgi Teknolojileri Yönetimi, Türkiye’de E-öğrenme, Gelişmeler ve Uygulamalar, Cem Web Ofset, Ankara.
  • Warner, D., Christie, G., & Choy, S. (1998). Readiness of VET clients for flexible delivery including on-line learning, Brisbane: Australian National Training Authority.
  • Watkins, R., Leigh, D. ve Triner, D. (2004). Assessing Readiness for E-Learning, Performance Improvement Quarterly, 17(4), 66-79.

KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ İŞLETMELERİN E-ÖĞRENME BİLİŞLERİNİN BELİRLENMESİNE VE DEĞERLENDİRİLMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 1 - 16, 01.08.2014

Öz

Bu araştırmada, küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ) e-öğrenme bilişlerinin belirlenmesi ve KOBİ’lerdeki büro çalışanlarının kendi işletmelerinin e-öğrenme bilişlerini değerlendirmeleri amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında, KOBİ’lerin e-öğrenme bilişleri; örgüt/yönetime ilişkin e-öğrenme bilişleri, teknoloji ve hizmetler hakkındaki e-öğrenme bilişleri ve personel/insan kaynaklarına yönelik e-öğrenme bilişleri olmak üzere üç boyutta incelenmiştir. Araştırma, KOBİ’lerin e-öğrenme bilişlerine ilişkin mevcut durum hakkında bilgi vermeyi, değerlendirmeyi ve muhtemel gelişmeleri de ortaya koymayı amaçladığından, betimsel bir araştırmadır

Kaynakça

  • Akay D., Dağdeviren M., Haliloğlu N., Kurt M., Taş N.F., (2003). Türkiye’de “KOBİ’ler İçin Eğitim Hizmetleri”
  • Pazarı, KOSGEB-Avrupa Eğitim Vakfı Araştırma Projesi Raporu, Ankara. Aslan, Ö. (2006). Öğrenmenin Yeni Yolu: E-Öğrenme, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 16, Sayı 2, Elazığ.
  • Baltaş, A. (2009). İnsana ve İşe Değer Katan Yeni İK, Remzi Kitabevi,İstanbul.
  • Cebeci, Z. (2004). Türkiye Ulusal E-Üniversitesi İçin Bir Model Çalışması, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü Dergisi, Adana. Çelik, S., Reis, Z. A., Gülseçen S., Yazıcı, S. (2009). Kobi’lere Yönelik Temel İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi için
  • Örnek Bir E-Öğrenme Uygulaması, XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa. Dada, D. (2006). E-Readiness for Developing Countries: Moving the Focus from the Environment to the Users,
  • The Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, 27(6). Davis, T. S. B. (2006). Assessing online readiness: Perceptions of distance learning stakeholders in three
  • Oklahoma community colleges, Unpublished doctoral dissertation, Oklahoma State University. Gökdaş, İ. ve Kayri, M. (2006). E-Öğrenme ve Türkiye Açısından Sorunlar, Çözüm Önerileri, Yüzüncü Yıl
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt II, Sayı II. Gunawardena, C. N., & Duphorne, P. L. (2001). Which learner readiness factors, online features, and CMC related learning approaches are associated with learner satisfaction in computer conferences? Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Seattle, WA.
  • Gülbahar, Y. (2012). E-Öğrenme Ortamlarında Katılımcıların Hazırbulunuşluk ve Memnuniyet Düzeylerinin
  • Ölçülmesi için Ölçek Geliştirme Çalışması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 45,Sayı 2, Ankara. Güngör C. ve Aşkar P. (2004). E-Öğrenmenin ve Bilişsel Stilin Başarı ve İnternet Öz Yeterlik Algısı Üzerindeki
  • Etkisi, Hacettepe Üniversitesi E¤itim Fakültesi Dergisi, Sayı 27, Ankara. Hamid, A (2002). E-learning Is tihe “e” or the learning taht matters?, The Internet and Higher Education, vol:4.
  • Karakaya, S. (2007, Aralık). KOBİ'lerde Eğitim ve Danışmanlık İhtiyaçları Analizi, Anahtar Gazetesi. Milli
  • Prodüktivite Merkezi Yayınları, 8. Kaymak, Z. D.ve Horzum, M. B. (2013). Çevrimiçi Öğrenme Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluk
  • Düzeyleri, Algıladıkları Yapı ve Etkileşim Arasındaki İlişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Educational Sciences: Theory & Practice - 13(3) 1783-1797, 2013 Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları İletişim Hizmetleri Tic.
  • Ltd. Şti. www.edam.com.tr/kuyeb Lau, C. Y., & Shaikh, J. M. (2012). The impacts of personal qualities on online learning readiness at Curtin
  • Sarawak Malaysia (CSM). Educational Research and Reviews, 7(20). Leigh, D., & Watkins, R. (2005). E-learner success: Validating a self-assessment of learner readiness for online training, ASTD 2005 Research-to-Practice Conference Proceedings.
  • Ozan, Ö. (2008). Öğrenme Yönetim Sistemlerinin (Learning Management Systems-LMS) Değerlendirilmesi, XIII.
  • Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Saraç, M. Ve Çiftçioğlu, B.A. (2010). Örgütlerde E-Öğrenme Açılımı, Uludağ Üniversitesi, iktisadi ve İdari Bilimler
  • Fakültesi Dergisi, Cilt XXIX, Sayı 1, Bursa. Sökmen, İ. (2010). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (Kobi) İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesine Yönelik
  • Eğitim Etkinliklerinin İncelenmesi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir. Taş, G. (2012). Yönetici Eğitiminde E-Öğrenme Yöntemi: Bir Elektronik İşletmesinde Araştırma, Anadolu
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme A.B.D. YL Tezi, Eskişehir. Toplu, M ve Gökçearslan, Ş (2012). E-öğrenmenin Gelişimi ve İnternetin Eğitim Sürecine Yansımaları: Gazi
  • Üniversitesi Örneği, Cilt 26, Sayı 3. Usal M.R ve Albayrak M. (2005). E-Öğrenmede Bilgisayar/Ağ Altyapısı Bakımından Etkili Parametreler ve Türkiye
  • ’nin E-Öğrenmeye Hazırbulunuşluğu, TOJET, Volume 4, Issue 2 Article 6. Uysal, M. P. ve Gazibey, Y. (2010). E-Öğrenme ve Bilgi Teknolojileri Yönetimi, Türkiye’de E-öğrenme, Gelişmeler ve Uygulamalar, Cem Web Ofset, Ankara.
  • Warner, D., Christie, G., & Choy, S. (1998). Readiness of VET clients for flexible delivery including on-line learning, Brisbane: Australian National Training Authority.
  • Watkins, R., Leigh, D. ve Triner, D. (2004). Assessing Readiness for E-Learning, Performance Improvement Quarterly, 17(4), 66-79.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sami Acar; Meral Güneş; Bayram Çiftçi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çiftçi, S. A. M. G. B. (2014). KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ İŞLETMELERİN E-ÖĞRENME BİLİŞLERİNİN BELİRLENMESİNE VE DEĞERLENDİRİLMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(3), 1-16.