BibTex RIS Kaynak Göster

BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİ İLE ÇATIŞMA YÖNETİMİ STRATEJİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİsi: DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 189 - 197, 01.08.2014

Öz

Two-years degree students who continue their education in Office Administration and Secretaryship programmes in Dumlupınar University are main mass of study. According to the results obtained, it has tried to specify significant relations at the salient point between conflict management strategies and emotional intelligence aspects, and it has done prudential evaluation and proposal about issue

Kaynakça

  • doğrultusunda şekillenmiş olsa dahi, henüz çalışma hayatında olmamaları, çalışma ortamını yaşamamaları, hangi durumda ne yapacaklarını yaşamadıkları için bilememelerinden dolayı özellikle “uyma” ve “kaçınma” stratejileri ön plana çıkmıştır. Öneriler
  • Yukarıdaki bilgiler ışığında, Büro Yönetimi ve Sekreterlik öğrencilerinin gelecekte iş yaşamında karşılaşacağı çatışmalara yönelik duygusal zekâlarını doğru kullanabilmeleri için aşağıdaki çözüm önerileri sunulabilir:
  • En önemlisi ise, toplumda çok önemli yere sahip olan diğer mesleklere kıyasla, sekreterlerin çok önemli özelliklere sahip olması gerektiğine göre sekreterlik mesleğinin sıradan bir meslek olmadığını belirlemeye yönelik, bölüm mezunlarımızın iş bulma, işyerinde bir takım üstünlüklere sahip olmasını sağlamaya yönelik çalışmalar yapılabilir.
  • Acar, S. ve Gürsoy, H. (2009). Büro Yöneticilerinin Mobil ve Kablosuz İletişim Araçları Tercihini Etkileyen Faktörler ve E-Öğrenme Ortamlarının Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Yıl:1, Cilt:1, Sayı:2, 59-81.
  • Barutçugil, İ. (2004). Organizasyonlarda Duyguların Yönetimi. Kariyer Yayıncılık, Yönetim dizisi:10, İstanbul.
  • Canbulat, S. (2007). Duygusal Zeka’nın Çalışanların İş Doyumları Üzerindeki Etkisinin Araştırılması. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Chan, C.A., Monroe, G., NG, J. ve Tan R. (2006). Conflict management styles of male and female junior accountants. International Journal of Management, Vol. 23, No.2, 289-295.
  • Darling, J.R. ve Walker, W.E. (2001). Effective conflict management: use of the behavioral style model. Leadership&Organization Development Journal, 22, 5/6, 230-242.
  • Demir, M. (2010). Duygusal Zekanın İnsan Kaynakları Seçimindeki Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:7, Sayı:1, ss.1066-1081.
  • Erkuş, A. ve Tabak, A. (2009). Beş faktör kişilik özelliklerinin çalışanların çatışma yönetim tarzlarına etkisi: savunma sanayiinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 2, 213- 242.
  • Goleman, D. (2007). İşbaşında Duygusal Zeka, Varlık Yayınları, 5. Baskı, İstanbul.
  • Goleman, D. (2012). Duygusal Zeka, Varlık Yayınları, 35. Baskı. İstanbul.
  • http://www.nlpturk.net/nlpduygusalzeka.htm, (28.04.2011).
  • Koçel, T. (2005). İşletme yöneticiliği, Arıkan Basım Yayım Dağıtım Ltd.Şti., 10. Bası. İstanbul.
  • Maboçoğlu, F. (2006). Duygusal Zeka ve Duygusal Zekanın Gelişimine Katkıda Bulunan Etkenler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Park, H. ve Antonioni, D. (2007). Personality, reciprocity, and strength of conflict resolution strategy. Journal of Research in Personality, 41, 110–125.
  • Rahim, M.A. (1983). A measure of styles of handling ınterpersonal conflict. Academy of Management Journal (pre-1986), 2(6), ss. 368-376.
  • Rahim, M.A., Garrett, J.E. ve Buntzman, G.F. (1992). Ethics of managing ınterpersonal conflict in organizations. Journal of Buiness Ethics, 11, 5,6, 423-432.
  • Rizkalla, L., Wertheim, E.H. ve Hodgson L.K. (2008). The roles of emotion management and perspective taking in ındividuals’ conflict management styles and disposition to forgive. Journal of Research in Personality, 42, 1594–1601.
  • Sökmen, A. ve Yazıcıoğlu, İ. (2005). Thomas modeli kapsamında yöneticilerin çatışma yönetimi stilleri ve tekstil işletmelerinde bir alan araştırması. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:1.
  • Tatum, B.C. ve Eberlın, R.J. (2008). The relationship between organizational justice and conflict style. Business Strategy Series, Vol.9, No.6, 297-305.
  • Tuna, Y. (2008). Örgütsel İletişim Sürecinde Yöneticilerin Duygusal Zekâ Yeterlilikleri. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Wade, R.E. (2007). The relationship between customer satisfaction and conflict management styles of call center representatives, Capella University.
  • Yüksel, M. (2006). Duygusal Zeka ve Performans İlişkisi (Bir Uygulama). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.

BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİ İLE ÇATIŞMA YÖNETİMİ STRATEJİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİSİ: DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 189 - 197, 01.08.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı; Büro Yönetimi ve Sekreterlik programında halen öğrenimleri devam eden ön lisans
öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaçla
konunun kuramsal çerçevesini belirlemeye yönelik olarak literatür taramasının ardından elde edilecek veriler
ışığında öğrencilerin çatışma yönetimi stratejilerinde duygusal zekanın rolünü incelemeye ilişkin saha çalışması
ile anket uygulanacaktır.
Çalışmanın ana kütlesi Dumlupınar Üniversitesi’nde Büro Yönetimi ve Sekreterlik programlarında
öğrenimlerinde devam eden ön lisans öğrencileridir. Elde edilen sonuçlara göre, çatışma yönetim stratejileri ile
duygusal zeka boyutları arasında dikkat çeken nitelikteki önemli ilişkiler belirlenmeye çalışılmış ve konuyla ilgili
geleceğe yönelik öneri ve değerlendirmeler yapılmıştır.

Kaynakça

  • doğrultusunda şekillenmiş olsa dahi, henüz çalışma hayatında olmamaları, çalışma ortamını yaşamamaları, hangi durumda ne yapacaklarını yaşamadıkları için bilememelerinden dolayı özellikle “uyma” ve “kaçınma” stratejileri ön plana çıkmıştır. Öneriler
  • Yukarıdaki bilgiler ışığında, Büro Yönetimi ve Sekreterlik öğrencilerinin gelecekte iş yaşamında karşılaşacağı çatışmalara yönelik duygusal zekâlarını doğru kullanabilmeleri için aşağıdaki çözüm önerileri sunulabilir:
  • En önemlisi ise, toplumda çok önemli yere sahip olan diğer mesleklere kıyasla, sekreterlerin çok önemli özelliklere sahip olması gerektiğine göre sekreterlik mesleğinin sıradan bir meslek olmadığını belirlemeye yönelik, bölüm mezunlarımızın iş bulma, işyerinde bir takım üstünlüklere sahip olmasını sağlamaya yönelik çalışmalar yapılabilir.
  • Acar, S. ve Gürsoy, H. (2009). Büro Yöneticilerinin Mobil ve Kablosuz İletişim Araçları Tercihini Etkileyen Faktörler ve E-Öğrenme Ortamlarının Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Yıl:1, Cilt:1, Sayı:2, 59-81.
  • Barutçugil, İ. (2004). Organizasyonlarda Duyguların Yönetimi. Kariyer Yayıncılık, Yönetim dizisi:10, İstanbul.
  • Canbulat, S. (2007). Duygusal Zeka’nın Çalışanların İş Doyumları Üzerindeki Etkisinin Araştırılması. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Chan, C.A., Monroe, G., NG, J. ve Tan R. (2006). Conflict management styles of male and female junior accountants. International Journal of Management, Vol. 23, No.2, 289-295.
  • Darling, J.R. ve Walker, W.E. (2001). Effective conflict management: use of the behavioral style model. Leadership&Organization Development Journal, 22, 5/6, 230-242.
  • Demir, M. (2010). Duygusal Zekanın İnsan Kaynakları Seçimindeki Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:7, Sayı:1, ss.1066-1081.
  • Erkuş, A. ve Tabak, A. (2009). Beş faktör kişilik özelliklerinin çalışanların çatışma yönetim tarzlarına etkisi: savunma sanayiinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 2, 213- 242.
  • Goleman, D. (2007). İşbaşında Duygusal Zeka, Varlık Yayınları, 5. Baskı, İstanbul.
  • Goleman, D. (2012). Duygusal Zeka, Varlık Yayınları, 35. Baskı. İstanbul.
  • http://www.nlpturk.net/nlpduygusalzeka.htm, (28.04.2011).
  • Koçel, T. (2005). İşletme yöneticiliği, Arıkan Basım Yayım Dağıtım Ltd.Şti., 10. Bası. İstanbul.
  • Maboçoğlu, F. (2006). Duygusal Zeka ve Duygusal Zekanın Gelişimine Katkıda Bulunan Etkenler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Park, H. ve Antonioni, D. (2007). Personality, reciprocity, and strength of conflict resolution strategy. Journal of Research in Personality, 41, 110–125.
  • Rahim, M.A. (1983). A measure of styles of handling ınterpersonal conflict. Academy of Management Journal (pre-1986), 2(6), ss. 368-376.
  • Rahim, M.A., Garrett, J.E. ve Buntzman, G.F. (1992). Ethics of managing ınterpersonal conflict in organizations. Journal of Buiness Ethics, 11, 5,6, 423-432.
  • Rizkalla, L., Wertheim, E.H. ve Hodgson L.K. (2008). The roles of emotion management and perspective taking in ındividuals’ conflict management styles and disposition to forgive. Journal of Research in Personality, 42, 1594–1601.
  • Sökmen, A. ve Yazıcıoğlu, İ. (2005). Thomas modeli kapsamında yöneticilerin çatışma yönetimi stilleri ve tekstil işletmelerinde bir alan araştırması. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:1.
  • Tatum, B.C. ve Eberlın, R.J. (2008). The relationship between organizational justice and conflict style. Business Strategy Series, Vol.9, No.6, 297-305.
  • Tuna, Y. (2008). Örgütsel İletişim Sürecinde Yöneticilerin Duygusal Zekâ Yeterlilikleri. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Wade, R.E. (2007). The relationship between customer satisfaction and conflict management styles of call center representatives, Capella University.
  • Yüksel, M. (2006). Duygusal Zeka ve Performans İlişkisi (Bir Uygulama). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Çınar Bu kişi benim

Selma Özden Bu kişi benim

Ömür Özkuk Bu kişi benim

Filiz Çokay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çınar, H., Özden, S., Özkuk, Ö., Çokay, F. (2014). BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİ İLE ÇATIŞMA YÖNETİMİ STRATEJİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİSİ: DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(3), 189-197.