BibTex RIS Kaynak Göster

BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI ÖĞRENCİLERİNİN SEKRETERLİK MESLEĞİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 237 - 256, 01.08.2014

Öz

In order to identify an activity or a business as a job, it requires certain characteristics. Secretaryship has emerged after industry revolution as a result of the need in organizations and businesses especially in the twentieth century, and it has carried out its educable and transmissible accumulation of knowledge to present day. It has been a matter of curiosity recently, why secretaryship is chosen as university education. The aim of this study is to make clear whether students choose this job as a career depending on the effect of many demographical reasons. The study centers on the students and graduates of Kirklareli University office management and executive assistance departments. Moreover, the perspectives of the participants about the job have been evaluated by means of many factors according to their sex, graduation condition and vocational condition

Kaynakça

  • -
  • Mesleki durumuna göre bir değerlendirme yapıldığında ise; sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmış ya da çalışıyor olanların % 95,2’si ve sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmamış ya da çalışmıyor olanların ise % 79.7’si mesleğin geleceğini parlak gördüklerini belirtmişlerdir. 7.
  • Araştırma kapsamındaki kadın katılımcılardan “Almış olduğum teorik eğitim bana sekreterlikte uygulama imkanı sağlamaktadır.” ifadesine katılmayanların oranı % 8.5 iken, erkeklerden katılmayanların oranı % 23.3’tür. Buna göre; kadınlar aldıkları teorik eğitimi sekreterlikte daha fazla uygulama imkanı bulmaktadırlar. 9.
  • Araştırma kapsamındaki kadın katılımcılardan “Sekreterlik toplumda değer verilen bir meslektir.” ifadesine katılanların oranı % 27.5 iken, erkeklerden bu ifadeye katılanların oranı % 51.9’dur. Buna göre; toplumda sekreterlik mesleğine değer verildiği düşüncesi, kadınlara oranla erkeklerde çok daha fazladır.
  • Araştırma kapsamındaki öğrencilerden “Bu meslekte kariyer yapabilme imkanımın yüksek olduğunu düşünüyorum.” İfadesine katılmayanların oranı % 15.0 iken, mezunlardan katılmayanların oranı %
  • 3’tür. Buna göre; mesleklerinde kariyer yapabilme imkanlarının yüksek olduğu düşüncesi, Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı bölümü mezunlarına kıyasla bu bölüm öğrencilerinde daha fazladır.
  • Araştırma kapsamındaki kişilerden sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmış ya da çalışıyor olanların % 66.7’si “Sekreterlik kadın mesleğidir.” ifadesine katılıyorken, sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmamış
  • ya da çalışmıyor olanlardan ise ilgili ifadeye katılanların oranı % 31.7’dir. Buna göre sekreterliğin kadın mesleği olduğu düşüncesi; sekreterlik veya yönetici asistanlığı mesleğini icra edenlerde, etmeyenlere oranla daha fazladır.
  • Araştırma kapsamındaki kişilerden sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmış ya da çalışıyor olanların % 17.6’sı “Sekreterin temel görevi evrak işlerinin takibidir.” ifadesine katılmıyorken, sekreter/yönetici
  • asistanı olarak çalışmamış ya da çalışmıyor olanlardan ise ilgili ifadeye katılmayanların oranı % 45’tir. Buna göre sekreterin temel görevinin evrak işlerinin takibi olduğu düşüncesi; sekreterlik veya yönetici asistanlığı mesleğini icra edenlerde, etmeyenlere oranla daha fazladır.
  • Akyurt, N. (2009). Meslek Yüksekokulları ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin genel profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11), 175-189.
  • Ataklı, A. ve Ekinci, S. (2011). Osmanlı’dan Günümüz Türkiye’sine Kadar Yönetici Sekreterleri, http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1028_436.pdf, adresinden 12 Ağustos 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Çakmak, V., Çöğürcü, İ., Duman, H. ve Delen, F. (2011). Yöneticilerin büro personeli olarak çalışanlardan beklentileri üzerine bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 65-73.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18 : 69-73.
  • Demiray, A., Bayraktar, D. ve Khorshid, L. (2013). Erkek hemşirelik öğrencilerinin hemşireliği seçme nedenleri ve bu mesleği seçme nedeniyle yaşadıkları sorunlar. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1440-1455.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, Eğitim ve Bilim, 36(159).
  • Dinç, S., Kaya, Ö. ve Şimşek, Z. (2007). Harran üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 1-9.
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Gayef, A. ve Sarıkaya, Ö. (2012). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinde mesleki güdülenme, Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi, 33(9), 9-18.
  • Güleçen, S., Cüro, E. ve Semerci, N. (2008). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 139-157.
  • Güvenç, B. (2008). Nasıl Bir Egitim Reformu? www.egoder.org.tr/bilgi/egitim_reformu.pdf adresinden 10 Ağustos 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Karademir, Ö. ve Karakulle, İ. (2012). “Bilgi toplumunda sekreterlik mesleğine genel bakış”. (4-6 Ekim 2012 Isparta 11. Ulusal Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi)
  • Karaöz, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sırasında mesleğe ilişkin algılarındaki değişimin incelenmesi: Hemşireliğe giriş dersinin bu değişimdeki rolü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(2):10-20.
  • Koç, Z., Bal, C. ve Sağlam, Z. (2010). Erkek Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Mesleğini Algılama Durumlarının Belirlenmesi, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı 318-323.
  • Korkusuz, B., Halıcı, A. ve Muluk, Z. (2009). Sekreterlik mesleğinde hizmet içi eğitim alanları: bir alan araştırması. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 110-126.
  • Özbek R. Kahyaoğlu M. ve Özgen N. (2007) Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi. 9(2), 221-232.
  • Özcan, A (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Ankara,Sistem Ofset,4-11.
  • Özpancar, N., Aydın, N. ve Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleği İle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi, CU Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12 (3). 9-17.
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G. ve Çoban, A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83, 69-75.
  • Tanel, R., Kaya Şengören, S. ve Tanel, Z. (2007). Fizik Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1- 9.
  • Tekerek, M. ve Polat, S. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ.
  • Tengilimoğlu, D. ve Çıtak, N. (2003). Yönetici ve Tıp Sekreterliği. Ankara:Seçkin Yayın Dağıtım.
  • Tuncel, M. (2007). Meslek Yüksekokullarındaki Büro Yönetimi ve Sekreterlik Programlarının Sektörün İhtiyaçlarını Karşılama Durumunun Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tutar, H. (2001). Yönetici Sekreterliği. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Yılmaz, B. ve Halıcı, A. (2010). İşgücü Devir Hızını Etkileyen Etmenler: Sekreterlik Mesleğinde Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2(4), 93-108.
  • Zaman Kılıç, S. ve Gümüşeli, A. İ. (2010). İstanbul ili vakıf üniversitelerine bağlı meslek yüksekokullarında görevli öğretim elemanlarının is doyum düzeyleri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 39(2), 290-309.

BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI ÖĞRENCİLERİNİN SEKRETERLİK MESLEĞİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 237 - 256, 01.08.2014

Öz

Bir uğraş alanının ya da işin meslek olarak tanımlanabilmesi için bir takım özelliklere sahip olması gerekir. Bu özelliklerin başında öğretilebilir bilgi birikimi gelmektedir. Sekreterlik, özellikle 20. Yüzyılda, sanayi devriminin etkisi ile organizasyonlar ve işletmelerdeki ihtiyaç sonucu ortaya çıkmış ve yıllar içerisinde öğretilebilir ve aktarılabilir bilgi birikimini de beraberinde yeni yüzyıllara taşımıştır. Bugün üniversite düzeyinde eğitimi verilen sekreterlik mesleğinin tercih edilmesindeki sebepler merak konusu olmaktadır. Öğrencilerin bu mesleği bir kariyer olarak tercih etmelerinin çeşitli demografik özelliklerin etkisine bağlı olarak gelişip gelişmediğinin belirlenmesi bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Kırklareli Üniversitesi’nin Meslek Yüksekokullarında Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı okumakta olan öğrenciler ve mezunlar bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır

Kaynakça

  • -
  • Mesleki durumuna göre bir değerlendirme yapıldığında ise; sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmış ya da çalışıyor olanların % 95,2’si ve sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmamış ya da çalışmıyor olanların ise % 79.7’si mesleğin geleceğini parlak gördüklerini belirtmişlerdir. 7.
  • Araştırma kapsamındaki kadın katılımcılardan “Almış olduğum teorik eğitim bana sekreterlikte uygulama imkanı sağlamaktadır.” ifadesine katılmayanların oranı % 8.5 iken, erkeklerden katılmayanların oranı % 23.3’tür. Buna göre; kadınlar aldıkları teorik eğitimi sekreterlikte daha fazla uygulama imkanı bulmaktadırlar. 9.
  • Araştırma kapsamındaki kadın katılımcılardan “Sekreterlik toplumda değer verilen bir meslektir.” ifadesine katılanların oranı % 27.5 iken, erkeklerden bu ifadeye katılanların oranı % 51.9’dur. Buna göre; toplumda sekreterlik mesleğine değer verildiği düşüncesi, kadınlara oranla erkeklerde çok daha fazladır.
  • Araştırma kapsamındaki öğrencilerden “Bu meslekte kariyer yapabilme imkanımın yüksek olduğunu düşünüyorum.” İfadesine katılmayanların oranı % 15.0 iken, mezunlardan katılmayanların oranı %
  • 3’tür. Buna göre; mesleklerinde kariyer yapabilme imkanlarının yüksek olduğu düşüncesi, Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı bölümü mezunlarına kıyasla bu bölüm öğrencilerinde daha fazladır.
  • Araştırma kapsamındaki kişilerden sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmış ya da çalışıyor olanların % 66.7’si “Sekreterlik kadın mesleğidir.” ifadesine katılıyorken, sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmamış
  • ya da çalışmıyor olanlardan ise ilgili ifadeye katılanların oranı % 31.7’dir. Buna göre sekreterliğin kadın mesleği olduğu düşüncesi; sekreterlik veya yönetici asistanlığı mesleğini icra edenlerde, etmeyenlere oranla daha fazladır.
  • Araştırma kapsamındaki kişilerden sekreter/yönetici asistanı olarak çalışmış ya da çalışıyor olanların % 17.6’sı “Sekreterin temel görevi evrak işlerinin takibidir.” ifadesine katılmıyorken, sekreter/yönetici
  • asistanı olarak çalışmamış ya da çalışmıyor olanlardan ise ilgili ifadeye katılmayanların oranı % 45’tir. Buna göre sekreterin temel görevinin evrak işlerinin takibi olduğu düşüncesi; sekreterlik veya yönetici asistanlığı mesleğini icra edenlerde, etmeyenlere oranla daha fazladır.
  • Akyurt, N. (2009). Meslek Yüksekokulları ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin genel profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11), 175-189.
  • Ataklı, A. ve Ekinci, S. (2011). Osmanlı’dan Günümüz Türkiye’sine Kadar Yönetici Sekreterleri, http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1028_436.pdf, adresinden 12 Ağustos 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Çakmak, V., Çöğürcü, İ., Duman, H. ve Delen, F. (2011). Yöneticilerin büro personeli olarak çalışanlardan beklentileri üzerine bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 65-73.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18 : 69-73.
  • Demiray, A., Bayraktar, D. ve Khorshid, L. (2013). Erkek hemşirelik öğrencilerinin hemşireliği seçme nedenleri ve bu mesleği seçme nedeniyle yaşadıkları sorunlar. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1440-1455.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, Eğitim ve Bilim, 36(159).
  • Dinç, S., Kaya, Ö. ve Şimşek, Z. (2007). Harran üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 1-9.
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Gayef, A. ve Sarıkaya, Ö. (2012). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinde mesleki güdülenme, Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi, 33(9), 9-18.
  • Güleçen, S., Cüro, E. ve Semerci, N. (2008). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 139-157.
  • Güvenç, B. (2008). Nasıl Bir Egitim Reformu? www.egoder.org.tr/bilgi/egitim_reformu.pdf adresinden 10 Ağustos 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Karademir, Ö. ve Karakulle, İ. (2012). “Bilgi toplumunda sekreterlik mesleğine genel bakış”. (4-6 Ekim 2012 Isparta 11. Ulusal Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi)
  • Karaöz, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sırasında mesleğe ilişkin algılarındaki değişimin incelenmesi: Hemşireliğe giriş dersinin bu değişimdeki rolü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(2):10-20.
  • Koç, Z., Bal, C. ve Sağlam, Z. (2010). Erkek Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Mesleğini Algılama Durumlarının Belirlenmesi, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı 318-323.
  • Korkusuz, B., Halıcı, A. ve Muluk, Z. (2009). Sekreterlik mesleğinde hizmet içi eğitim alanları: bir alan araştırması. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 110-126.
  • Özbek R. Kahyaoğlu M. ve Özgen N. (2007) Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi. 9(2), 221-232.
  • Özcan, A (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Ankara,Sistem Ofset,4-11.
  • Özpancar, N., Aydın, N. ve Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleği İle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi, CU Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12 (3). 9-17.
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G. ve Çoban, A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83, 69-75.
  • Tanel, R., Kaya Şengören, S. ve Tanel, Z. (2007). Fizik Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1- 9.
  • Tekerek, M. ve Polat, S. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ.
  • Tengilimoğlu, D. ve Çıtak, N. (2003). Yönetici ve Tıp Sekreterliği. Ankara:Seçkin Yayın Dağıtım.
  • Tuncel, M. (2007). Meslek Yüksekokullarındaki Büro Yönetimi ve Sekreterlik Programlarının Sektörün İhtiyaçlarını Karşılama Durumunun Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tutar, H. (2001). Yönetici Sekreterliği. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Yılmaz, B. ve Halıcı, A. (2010). İşgücü Devir Hızını Etkileyen Etmenler: Sekreterlik Mesleğinde Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2(4), 93-108.
  • Zaman Kılıç, S. ve Gümüşeli, A. İ. (2010). İstanbul ili vakıf üniversitelerine bağlı meslek yüksekokullarında görevli öğretim elemanlarının is doyum düzeyleri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 39(2), 290-309.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Özdemir Karaca Bu kişi benim

Öznur Aydiner Çakırel Bu kişi benim

Yasin Çakırel

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karaca, P. Ö., Çakırel, Ö. A., & Çakırel, Y. (2014). BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI ÖĞRENCİLERİNİN SEKRETERLİK MESLEĞİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(3), 237-256.