BibTex RIS Kaynak Göster

ÖNLİSANS DÜZEYİNDEKİ BÜRO YÖNETİMİ PROGRAMLARININ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 323 - 339, 01.08.2014

Öz

Bu çalışmada, yeni düzenlemelere yön verebilecek verilerin elde edilebilmesi amacıyla, Türkiye’de nitelikli büro yönetimi personeli yetiştiren önlisans programlarının mevcut durumu ile bu programlarda öğrenim gören öğrencilerin beklenti ve değerlendirmeleri araştırılmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda öğrencilere; öğrenim görmekte oldukları programlarla ilgili öncelik, bilgi ve beklentileri hakkında bazı sorular sorulmuştur. Araştırmaya 18 meslek yüksek okulunun büro yönetimi programlarında öğrenim görmekte olan 1.229 öğrenci katılmıştır

Kaynakça

  •  Önlisans düzeyindeki büro yönetimi programlarında öğrenim gören öğrencilerin programa kayıt öncesi bilgi düzeyleri genel olarak düşüktür. Ancak genel lise mezunu öğrencilerin programa kayıt öncesi bilgi düzeylerinin meslek lisesi mezunlarına göre daha düşük olduğu söylenebilir.
  •  Önlisans düzeyinde büro yönetimi eğitimi alan öğrencilerin okudukları program hakkındaki kayıt öncesi bilgi kaynaklarına bakıldığında; çevre faktörü dikkat çekmektedir. Öte yandan meslek lisesi mezunu öğrencilerin bilgi kaynakları arasında öğretmenler önemli bir faktör olarak ortaya çıkarken, genel lise mezunu öğrencilerde bilgi kaynağı olarak dershane rehberleri önem arz etmektedir.
  •  Staj dâhil meslek alanında çalışma süreleri açısından bakıldığında; önlisans düzeyinde büro yönetimi eğitimi alan meslek lisesi mezunu öğrencilerin çalışma süreleri genel lise mezunu öğrencilere nazaran daha yüksektir. Bu durumun beklenen bir sonuç olduğunu da belirtmek önem arz edebilir.
  •  Programın bilinçli tercih edilmesinde Ticaret Meslek Lisesi mezunu öğrencilerin oranı diğer lise türlerinden mezun olan öğrencilere nazaran daha yüksektir. Ticaret Meslek Liselerinden mezun olan öğrencilerin büro yönetimi programlarını daha bilinçli tercih ettikleri söylenebilir. ÖNERİLER
  • Bu tarz çalışmalar sayesinde mevcut durum değerlendirilecek ve öğrencilerin istekleri ve gerçek ihtiyaçları doğrultusunda yeni düzenlemeler yapılabilecektir.
  • Önlisans düzeyinde büro yönetimi eğitimi veren yükseköğretim programları hakkında gerek ortaöğretim okullarına, gerek dershanelere ve gerekse yazılı ve görsel medya aracılığı ile topluma etkin ve doğru tanıtım yapılması, bilgilendirmeye yönelik doğru stratejilerin uygulanmasıyla mümkün olabilecektir.
  • Öğrencilere daha iyi bir eğitim verilmesi ve mezun olan öğrenci kalitesinde olumlu artış sağlanmasıyla amacıyla önlisans düzeyinde büro yönetimi eğitimi veren yükseköğretim programlarındaki akademik ve idari personel eksikliğinin doğru kaynaklardan karşılanmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
  • Altınöz, M. (2005). MEB-YÖK Meslek Yüksekokulları Program Geliştirme Projesinde Yer Alan Büro Yönetimi ve Sekreterlik Eğitim Programı ve Hacettepe Üniversitesi Büro Yönetimi ve Sekreterlik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Programını Değerlendirmeleri ile İlgili Bir Araştırma. IV. Ulusal Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi, 20- 21 Mayıs. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çınkır, Ş. (2000). Örgütlerde Personel Geliştirme, Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar, Uygulama ve Sorunlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirezen, M. (2002). Piyasa Meslek Standartları, Planlama Dergisi-Özel Sayı (DPT’nin kuruluşunun 42. Yılı), s.213-218.
  • Düzenli, N. (1986). “İstihdam Sorunu ve Sanayide Eğitilmiş İşgücü İhtiyacı”, T.C. Devlet Bakanlığı Uluslararası İstihdam ve Mesleki-Teknik Eğitim Sempozyumu, 6-9 Ekim 1986, Bildiriler, Ankara.
  • Erbeşler, A. (1987). İstanbul İmalat Sanayiinde İşgücünün Eğitim Yapısı ve Teknolojik Değişmeye Uyum Sorunları, Milli Prodüktivite Merkezi (MPM) Yayınları, Yayın No:356, Ankara.
  • MEB (2012). Mesleki ve Teknik Genel Müdürlüğü . http://mtegm.meb.gov.tr/TR/okullar.asp. adresinden 08.06.2012 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (1986-2012). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Yükseköğretim İstatistikleri, Süreli Yayınlar, Ankara. Tengilimoğlu, D., Tutar, H. (2009). Çağdaş Büro Yönetimi-Büro Yönetiminde Güncel Konular Ve Yaklaşımlar. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Tuncel, M. (2007). Meslek Yüksek Okullarındaki Büro Yönetimi ve Sekreterlik Programlarının Sektörün İhtiyaçlarını Karşılama Durumunun Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

ÖNLİSANS DÜZEYİNDEKİ BÜRO YÖNETİMİ PROGRAMLARININ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 3, 323 - 339, 01.08.2014

Öz

In this study, the current situation of associate’s degree programmes which train qualified bureau management personnel in Turkey and the expectations and evaluation of students who are getting associate’s degree have been researched with the aim of getting data that will guide new arrangements. For these aims, some questions were asked to the students about priorities, knowledge and expectations for the programmes they were being educated. 1.229 students who were being educated in bureau management programmes of 18 vocational higher education schools attended the study

Kaynakça

  •  Önlisans düzeyindeki büro yönetimi programlarında öğrenim gören öğrencilerin programa kayıt öncesi bilgi düzeyleri genel olarak düşüktür. Ancak genel lise mezunu öğrencilerin programa kayıt öncesi bilgi düzeylerinin meslek lisesi mezunlarına göre daha düşük olduğu söylenebilir.
  •  Önlisans düzeyinde büro yönetimi eğitimi alan öğrencilerin okudukları program hakkındaki kayıt öncesi bilgi kaynaklarına bakıldığında; çevre faktörü dikkat çekmektedir. Öte yandan meslek lisesi mezunu öğrencilerin bilgi kaynakları arasında öğretmenler önemli bir faktör olarak ortaya çıkarken, genel lise mezunu öğrencilerde bilgi kaynağı olarak dershane rehberleri önem arz etmektedir.
  •  Staj dâhil meslek alanında çalışma süreleri açısından bakıldığında; önlisans düzeyinde büro yönetimi eğitimi alan meslek lisesi mezunu öğrencilerin çalışma süreleri genel lise mezunu öğrencilere nazaran daha yüksektir. Bu durumun beklenen bir sonuç olduğunu da belirtmek önem arz edebilir.
  •  Programın bilinçli tercih edilmesinde Ticaret Meslek Lisesi mezunu öğrencilerin oranı diğer lise türlerinden mezun olan öğrencilere nazaran daha yüksektir. Ticaret Meslek Liselerinden mezun olan öğrencilerin büro yönetimi programlarını daha bilinçli tercih ettikleri söylenebilir. ÖNERİLER
  • Bu tarz çalışmalar sayesinde mevcut durum değerlendirilecek ve öğrencilerin istekleri ve gerçek ihtiyaçları doğrultusunda yeni düzenlemeler yapılabilecektir.
  • Önlisans düzeyinde büro yönetimi eğitimi veren yükseköğretim programları hakkında gerek ortaöğretim okullarına, gerek dershanelere ve gerekse yazılı ve görsel medya aracılığı ile topluma etkin ve doğru tanıtım yapılması, bilgilendirmeye yönelik doğru stratejilerin uygulanmasıyla mümkün olabilecektir.
  • Öğrencilere daha iyi bir eğitim verilmesi ve mezun olan öğrenci kalitesinde olumlu artış sağlanmasıyla amacıyla önlisans düzeyinde büro yönetimi eğitimi veren yükseköğretim programlarındaki akademik ve idari personel eksikliğinin doğru kaynaklardan karşılanmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
  • Altınöz, M. (2005). MEB-YÖK Meslek Yüksekokulları Program Geliştirme Projesinde Yer Alan Büro Yönetimi ve Sekreterlik Eğitim Programı ve Hacettepe Üniversitesi Büro Yönetimi ve Sekreterlik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Programını Değerlendirmeleri ile İlgili Bir Araştırma. IV. Ulusal Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi, 20- 21 Mayıs. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çınkır, Ş. (2000). Örgütlerde Personel Geliştirme, Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar, Uygulama ve Sorunlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirezen, M. (2002). Piyasa Meslek Standartları, Planlama Dergisi-Özel Sayı (DPT’nin kuruluşunun 42. Yılı), s.213-218.
  • Düzenli, N. (1986). “İstihdam Sorunu ve Sanayide Eğitilmiş İşgücü İhtiyacı”, T.C. Devlet Bakanlığı Uluslararası İstihdam ve Mesleki-Teknik Eğitim Sempozyumu, 6-9 Ekim 1986, Bildiriler, Ankara.
  • Erbeşler, A. (1987). İstanbul İmalat Sanayiinde İşgücünün Eğitim Yapısı ve Teknolojik Değişmeye Uyum Sorunları, Milli Prodüktivite Merkezi (MPM) Yayınları, Yayın No:356, Ankara.
  • MEB (2012). Mesleki ve Teknik Genel Müdürlüğü . http://mtegm.meb.gov.tr/TR/okullar.asp. adresinden 08.06.2012 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (1986-2012). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Yükseköğretim İstatistikleri, Süreli Yayınlar, Ankara. Tengilimoğlu, D., Tutar, H. (2009). Çağdaş Büro Yönetimi-Büro Yönetiminde Güncel Konular Ve Yaklaşımlar. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Tuncel, M. (2007). Meslek Yüksek Okullarındaki Büro Yönetimi ve Sekreterlik Programlarının Sektörün İhtiyaçlarını Karşılama Durumunun Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cansu Öztürk Bu kişi benim

Yasin Boylu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öztürk, C., & Boylu, Y. (2014). ÖNLİSANS DÜZEYİNDEKİ BÜRO YÖNETİMİ PROGRAMLARININ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(3), 323-339.