The main aim of this research is to determine of the effect of “E-Learning System–Virtual Class” which is a web-based application on students’ motivation in web-based instruction. In this study, post-test applied experimental and control group research design model is used for objective, accurate and economical answer to current research problem. The data on students’ motivation are obtained through “Instructional Materials Motivation Survey” (IMMS) which is contain 36 items and applied to students face to face, at the end of instructional programme. The experimental research was carried out 222 students which are participated to web based instruction on “E-Learning System – Virtual Class.” It is tried to determine of a significant difference the motivation levels of experimental group students who are participated to “E-Learning System–Virtual Class” and control group students for general motivation, attention, compliance, confidence and satisfaction in this research. According to research findings; the experimental group students who are particated E-Learning System Virtual Classaverage scores which are measured at the end of instructionfor general motivation, attention, compliance, confidence and satisfaction is slightly higher than the control group students;however,statistically this difference was not significant(p>0.05). In other words, “E-Learning System–Virtual Class” did not have a significant impact on students’ motivation
Bu araştırmanın amacı, web destekli öğretimde “E-Öğrenme Sistemi-Sanal Sınıfım” uygulamasının öğrencilerin motivasyonlarına etkisini belirlemektir. Araştırma problemine geçerli, nesnel, doğru ve ekonomik cevap bulmak için “deney ve kontrol gruplu son test uygulamalı” araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada veriler öğretim programı sonunda uygulanan “Öğretim Materyali Motivasyon Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırma, web destekli öğretimde e-öğrenme sistemi sanal sınıfım uygulamasına katılan toplam 222 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında web destekli öğretimde “E-Öğrenme Sistemi-Sanal Sınıfım” uygulamasına katılan deney ve kontrol grubu öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin; genel motivasyon, dikkat, uygunluk, güven ve doyum boyutlarında anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma bulgularına göre; web destekli öğretimde “E-Öğrenme Sistemi-Sanal Sınıfım” uygulamasına katılan deney grubu öğrencilerinin öğretim programı sonunda ölçülen genel motivasyon, dikkat, uygunluk, güven ve doyum puan ortalamalarının kontrol grubu öğrencilerine göre biraz yüksek olduğu, ancak bu farkın anlamlı olmadığı sonucuna varılmıştır (p>0.05). Diğer bir ifadeyle, “E-Öğrenme Sistemi – Sanal Sınıfım” uygulamasının öğrencilerin motivasyonlarına önemli bir etkisi olmamıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2 |