BibTex RIS Kaynak Göster

AT DIFFERENT CAREER STAGES TEACHERS’ OPINIONS ABOUT STUDENTS’ CAREER DEVELOPMENT

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 1, 11 - 20, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/OTAM_0000000387

Öz

Career development starts in childhood and continues during the whole life. During this stage, individual establishes vocational identity. Vocational identity means establishing self identity related to work life. Career development needs separate attention during high school years. Because the youth should decide on their careers in these years. This study aims to investigate the opinions of teachers who are at different career stages related to students’ career development. To do this, interviews were done with 32 teachers at different career stages from three high schools. The interviews were analyzed using content analysis

Kaynakça

  • Akbalık, G., (1991). Ortaokul III.sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri, Yüksek lisans Tezi.
  • Akanıtuğ,Y.,ve Birol, C., (2011). Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk ve Karar Verme Stratejilerine Yönelik Karşılaştırmalı Analiz, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journal of Education),41,s.01-12.
  • Anılan,H., Çemrek, F., Anagün,Ş.S., (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Üniversite Tercihlerine İlişkin Görüşleri, e-Journal of New World Sciences Academy, 3(2).
  • Ayas, T., Deniz, M., Kağan, M. (2010). Ginzberg ve arkadaşlarının gelişim kuramına dayalı örnek bir mesleki grup rehberliği çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2),s. 1096-1117.
  • Bacanlı, F., Eşici, H. Ve Özünlü.M.B., (2013). Kariyer Karar Verme Güçlüklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(40), 198-211.
  • Bakioğlu, A., (1996). Öğretmenlerin Kariyer Evreleri. II. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Bernes, K., Code, M., (2006). Adolescents’ Perceptions of Career Concern, Natcon Papers.
  • Bozgeyikli,H., Doğan,H.ve Işıklar,A., (2010). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Mesleki Olgunluk Düzeyleri ile Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 133-149.
  • Çoban, A.E., (2005). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Düzeylerinin Yordayıcı Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 39-54.
  • Doğan, H., (2011). Ağ bağlantılı Sınıf Rehberliği Uygulamasının İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Gelişim Düzeylerine Etkisi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1077-1098.
  • Edwards-Leis, C., (2012). Challenging learning journeys in the classroom: Using mental model theory to inform how pupils think when they are generating solutions, PATT 26 Conference, Technology Education http://www.ep.liu.se/ecp_article/index.en.aspx?issue=073;article=018 (erişim 1/7/2014)
  • Ferry, N.M., (2006). Factors Influencing Career Choices of Adolescents and Young Adults in Rural Pennsylvania, Journal of Extension, 44(3).
  • Hamamcı, Z., (2013). İlköğretim Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Mesleki ve Eğitsel Kararlarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), s. 284-299.
  • Hansen, L.S., (1976). Career Development Education: Humanizing Focus for Educators, Journal of Career Development ,3, s. 42-48.
  • Helwig, A.A., (2008). From Childhood to Adulthood: A 15-Year Longitudinal Career Development Study, The Career Development Quarterly, 57(1),s. 38-50.
  • İyibil, Ü.,ve Sağlam Arslan, A., (2010). Pre-service Teachers’ Mental Models About Stars, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(2), 25-46.
  • Khan, H., Murtaza, F. ve Shafa, M. D., (2012). Role of Teachers in Providing Educational and Career Counseling to the Secondary School Students in Gilgit-Baltistan of Pakistan, International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 1(2),s. 85-102
  • Kniveton, B.H., (2004). The Influences and Motivations on Whicm Students Base Their Base of Career, Research in Education, 72,s. 47-57.
  • Kuzgun, Y., (2011). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kuzgun, Y., (2013). Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Lee, J., (2007). Motivational Career Development Group For Hıgh School Females, A Final Project submitted to http://dtpr.lib.athabascau.ca/action/download.php?filename=caap/jeanleeProject.pdf Campus 1/7/2014) the Alberta Applied Psychology, (erişim
  • McMahon, M. ve Watson, M., (2008). Children's Career Development: Status Quo and Future Directions, The Career Development Quarterly, 57, s. 4-6.
  • McMahon, M. ve Watson, M., (2008). Children's Career Development:Metaphorical Images of Theory, Research, and Practice, The Career Development Quarterly, 57, s. 75-83.
  • Nazlı,S., (2009). Career Development Levels of Junior High School Students in Turkey , Decowe Conference: Ljubljana, Slovenia, 24-25.
  • Porfeli, E.J., Lee,B., (2012). Career Development During Childhood and Adolescence, New Directions For Youth Development, No: 134, Wiley Periodicals Inc.
  • Super, D.E., (1980). A Life Span, A Life Space Approach to Career Development. Journal of Vocational Behavior, 16, 282-298.
  • Salmon, A., (2013). Students' Career Perspectives: What Role do Teachers Play?, UNESCO, Bangkok Office role-do-teachers-play/ (erişim 20/12/2013).
  • Ültanır,E., (2003). İlköğretim Birinci Kademede Rehberlik ve Danışma, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Vosniadou, S., ve Brewer, W. (1992). Mental Models of the Earth: A Study of Conceptual
  • Change in Childhood, Cognitive Psychology, 24, s. 535-585.
  • Wilke, R.A., (2008). Developmentel Changes In Preservice Teachers’ Mental Models of Learning and Instruction, Electronic Theses, Treatises and Dissertations. Paper 1005.
  • Yaylacı, G.Ö., (2007). İlköğretim Düzeyinde Kariyer Eğitimi ve Danışmanlığı, Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi,40, s.119-140.
  • Yeşilyaprak, B., (2013). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yeşilyaprak, B., (2011). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı. Pegem Akademi

FARKLI KARİYER EVRELERİNDE OLAN ÖĞRETMENLERİN ÖĞRENCİLERİN KARİYER GELİŞİMLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 1, 11 - 20, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/OTAM_0000000387

Öz

Kariyer gelişimi çocukluk döneminde başlar ve yaşam boyunca devam eder. Bu dönem bireyin ‘mesleki kimlik oluşturma’ diye de isimlendirilen çalışma hayatı ile ilgili bir benlik duygusu oluşturması ile devam eder. Kariyer gelişimi süreci lise yıllarında ayrı bir önem arzeder. Çünkü gençler bu dönemlerinde, meslek olarak seçecekleri alanları belirlemek ve kariyerleri hakkında karar vermek durumundadırlar. Bu çalışma farklı kariyer evrelerinde olan öğretmenlerin öğrencilerin kariyer gelişimlerine ilişkin görüşlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla üç Anadolu Lisesinden beş farklı kariyer evresinde olan 32 öğretmenle görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler içerik analizi yolu ile analiz edilmiştir

Kaynakça

  • Akbalık, G., (1991). Ortaokul III.sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri, Yüksek lisans Tezi.
  • Akanıtuğ,Y.,ve Birol, C., (2011). Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk ve Karar Verme Stratejilerine Yönelik Karşılaştırmalı Analiz, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journal of Education),41,s.01-12.
  • Anılan,H., Çemrek, F., Anagün,Ş.S., (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Üniversite Tercihlerine İlişkin Görüşleri, e-Journal of New World Sciences Academy, 3(2).
  • Ayas, T., Deniz, M., Kağan, M. (2010). Ginzberg ve arkadaşlarının gelişim kuramına dayalı örnek bir mesleki grup rehberliği çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2),s. 1096-1117.
  • Bacanlı, F., Eşici, H. Ve Özünlü.M.B., (2013). Kariyer Karar Verme Güçlüklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(40), 198-211.
  • Bakioğlu, A., (1996). Öğretmenlerin Kariyer Evreleri. II. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Bernes, K., Code, M., (2006). Adolescents’ Perceptions of Career Concern, Natcon Papers.
  • Bozgeyikli,H., Doğan,H.ve Işıklar,A., (2010). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Mesleki Olgunluk Düzeyleri ile Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 133-149.
  • Çoban, A.E., (2005). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Düzeylerinin Yordayıcı Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 39-54.
  • Doğan, H., (2011). Ağ bağlantılı Sınıf Rehberliği Uygulamasının İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Gelişim Düzeylerine Etkisi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1077-1098.
  • Edwards-Leis, C., (2012). Challenging learning journeys in the classroom: Using mental model theory to inform how pupils think when they are generating solutions, PATT 26 Conference, Technology Education http://www.ep.liu.se/ecp_article/index.en.aspx?issue=073;article=018 (erişim 1/7/2014)
  • Ferry, N.M., (2006). Factors Influencing Career Choices of Adolescents and Young Adults in Rural Pennsylvania, Journal of Extension, 44(3).
  • Hamamcı, Z., (2013). İlköğretim Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Mesleki ve Eğitsel Kararlarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), s. 284-299.
  • Hansen, L.S., (1976). Career Development Education: Humanizing Focus for Educators, Journal of Career Development ,3, s. 42-48.
  • Helwig, A.A., (2008). From Childhood to Adulthood: A 15-Year Longitudinal Career Development Study, The Career Development Quarterly, 57(1),s. 38-50.
  • İyibil, Ü.,ve Sağlam Arslan, A., (2010). Pre-service Teachers’ Mental Models About Stars, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(2), 25-46.
  • Khan, H., Murtaza, F. ve Shafa, M. D., (2012). Role of Teachers in Providing Educational and Career Counseling to the Secondary School Students in Gilgit-Baltistan of Pakistan, International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 1(2),s. 85-102
  • Kniveton, B.H., (2004). The Influences and Motivations on Whicm Students Base Their Base of Career, Research in Education, 72,s. 47-57.
  • Kuzgun, Y., (2011). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kuzgun, Y., (2013). Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Lee, J., (2007). Motivational Career Development Group For Hıgh School Females, A Final Project submitted to http://dtpr.lib.athabascau.ca/action/download.php?filename=caap/jeanleeProject.pdf Campus 1/7/2014) the Alberta Applied Psychology, (erişim
  • McMahon, M. ve Watson, M., (2008). Children's Career Development: Status Quo and Future Directions, The Career Development Quarterly, 57, s. 4-6.
  • McMahon, M. ve Watson, M., (2008). Children's Career Development:Metaphorical Images of Theory, Research, and Practice, The Career Development Quarterly, 57, s. 75-83.
  • Nazlı,S., (2009). Career Development Levels of Junior High School Students in Turkey , Decowe Conference: Ljubljana, Slovenia, 24-25.
  • Porfeli, E.J., Lee,B., (2012). Career Development During Childhood and Adolescence, New Directions For Youth Development, No: 134, Wiley Periodicals Inc.
  • Super, D.E., (1980). A Life Span, A Life Space Approach to Career Development. Journal of Vocational Behavior, 16, 282-298.
  • Salmon, A., (2013). Students' Career Perspectives: What Role do Teachers Play?, UNESCO, Bangkok Office role-do-teachers-play/ (erişim 20/12/2013).
  • Ültanır,E., (2003). İlköğretim Birinci Kademede Rehberlik ve Danışma, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Vosniadou, S., ve Brewer, W. (1992). Mental Models of the Earth: A Study of Conceptual
  • Change in Childhood, Cognitive Psychology, 24, s. 535-585.
  • Wilke, R.A., (2008). Developmentel Changes In Preservice Teachers’ Mental Models of Learning and Instruction, Electronic Theses, Treatises and Dissertations. Paper 1005.
  • Yaylacı, G.Ö., (2007). İlköğretim Düzeyinde Kariyer Eğitimi ve Danışmanlığı, Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi,40, s.119-140.
  • Yeşilyaprak, B., (2013). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yeşilyaprak, B., (2011). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı. Pegem Akademi
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Durmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2014
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Durmaz, A. (2014). FARKLI KARİYER EVRELERİNDE OLAN ÖĞRETMENLERİN ÖĞRENCİLERİN KARİYER GELİŞİMLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(1), 11-20. https://doi.org/10.1501/OTAM_0000000387