Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEKİ EĞİTİM - İSTİHDAM İLİŞKİSİ: TÜRKİYE’DE MESLEKİ EĞİTİMİN KALİTE VE KANTİTESİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 5 - ULUSLARARASI MESLEK YÜKSEKOKULLARI SEMPOZYUMU UMYOS 2015 ÖZEL SAYISI, 173 - 181, 31.12.2015

Öz

Türkiye’de mesleki eğitim ile istihdam arasındaki fonksiyonel ilişki oldukça zayıftır. Bir yandan mesleki eğitim mezunları, işgücü piyasasının talep ettiği niteliklere tam olarak sahip değilken, diğer yandan da işletmelerde nitelikli ara eleman açığı bulunmaktadır. İşgücü piyasasında arz ve talebin uyumsuzluğundan kaynaklanan bu paradoksal sorunun çözülmesi gerekmektedir. Çünkü bu durum, mezunların işsiz kalmasına ya da eğitimini aldıkları alanların dışında başka işlerde çalışmalarına neden olabilmektedir. Genel olarak Türkiye’de mesleki eğitimin kalitesine oranla kantitesine daha fazla önem verildiği görülmektedir. Ancak kalite odaklı çözümlerle mesleki eğitim-istihdam paradoksunun üstesinden gelinebilecektir. Ekonomik gelişme sürecinde mesleki eğitimi önemli bir araca dönüştürmek gerekir. Bu nedenle Türkiye acilen mesleki eğitim sisteminde paradigma değişikliğine ihtiyaç duymaktadır. Türk mesleki eğitim sisteminin kalite ve kantitesinin tartışıldığı bu çalışmada çözüme yönelik bazı düşüncelere de yer verilmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O. C. ve Berk, Ş. (2009). Mesleki ve Teknik Ortaöğretimde Yeni Arayışlar: Yeterliğe Dayalı Modüler Sistemin Değerlendirilmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2009. Cilt:V1, Sayı:1, 220-236.
  • Alkan, C., Doğan, H. ve Sezgin S. İ. (2001). Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Altuncı, Y. T., Salman, C. ve Doğan, Z. M. Mesleki Eğitim Sorunları ve Yeni Model Arayışları, http://www.e-kutuphane.imo.org.tr/pdf/16547.pdf adresinden 12 Kasım 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Aykaç, N. (2002). Türkiye’de ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerinde Mesleki Teknik Eğitim (Almanya, Fransa, İsviçre, İspanya, Yunanistan Örneği), Milli Eğitim Dergisi, Sayı no: 155-156.
  • Eğilmez, M. (2012). İşsizlik Nasıl Hesaplanıyor? http://www.mahfiegilmez.com/2012/01/issizlik-nasl-hesaplanyor.html adresinden 12 Kasım 2014 tarihinde alınmıştır.
  • EARGED. (2010). Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumları Mezunlarının İzlenmesi 2008 Yılı Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara. abm.tobb.org.tr/haberler/taiex2/e-mezun%202008%20Raporu-sunu.ppt adresinden 25 Kasım 2014 tarihinde alınmıştır.
  • ERG ve KOÇ. (2012). Mesleki Eğitimde Kalite İçin İşbirliği: Mesleki ve Teknik Eğitimde Güncellenmiş Durum Analizi, İstanbul, Nisan 2012.
  • Han, E. (2006). İktisada Giriş 1, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 6. bs.
  • İTO. (2006). İş Dünyamızın İhtiyaçları ve İşgücü Arzı Karşısında Mesleki Eğitimimiz: İş Dünyasının Mesleki Eğitime Bakışı, İstanbul.
  • KİP. (2012). İstihdam Politikaları Geliştirme Eğitimi, http://www.kip.org.tr/Portals/0/ipge.pdf adresinden 5 Aralık 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Koçel, T. (2004). Mesleki ve Teknik Eğitim Gerçeği Sorunlar ve Öneriler, MESS Mercek Dergisi, Ekim
  • MEB. (2012). Meslekî ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı (Taslak) 2013-2017, Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Özsoy, C. (2007). Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin İktisadi Kalkınmadaki Yeri ve Önemi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No. 1780.
  • Özsoy, E. A. (2013). Hizmet Sektöründe Kalitenin Önemi. Editörler: Taşçı, D. ve Çabuk, S. N. Kalite Yönetim Sistemleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları No: 1768.
  • Resmi Gazete. (15.07.2010), İstihdam ve Meslekî Eğitim İlişkisinin Güçlendirilmesi Eylem Planı.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2014a). Eğitim Sisteminin Kalitesinin Artırılması Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), Ankara.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2014b). İstihdam ve Çalışma Hayatı Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), Ankara.
  • TÜİK. İşgücü Maliyet ve Kazanç İstatistikleri. www.tuik.gov.tr adresinden 14 Kasım 2014 tarihinde alınmıştır.
  • TÜİK. İşgücü İstatistikleri. www.tuik.gov.tr adresinden 14 Kasım 2014 tarihinde alınmıştır.
  • TÜRKONFED ve ERG. (2006). Beceriler, Yeterlilikler ve Mesleki Eğitim: Politika Analizi ve Öneriler, İstanbul.
  • TÜRKONFED ve ERG (2007). Beceriler, Yeterlilikler ve Mesleki Eğitim: Finansman Yapısı ve Politika Önerileri, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İstihdam
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceyda Erden Özsoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 5 - ULUSLARARASI MESLEK YÜKSEKOKULLARI SEMPOZYUMU UMYOS 2015 ÖZEL SAYISI

Kaynak Göster

APA Özsoy, C. E. (2015). MESLEKİ EĞİTİM - İSTİHDAM İLİŞKİSİ: TÜRKİYE’DE MESLEKİ EĞİTİMİN KALİTE VE KANTİTESİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 5(5), 173-181.