Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Action Research Dissertation in the Field of Social Studies Education in Turkey

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 129 - 141, 28.08.2021

Öz

The aim of this study is to examine the master's and doctoral theses written about action research in social studies teaching, which were scanned in the database of the National Thesis Center (YÖK-TEZ) between 2015-2020. A total of 60 theses, including 20 doctorate and 40 master's theses, were reached. The data obtained through the document review method were subjected to content analysis. It has been graphed with the Excel 2016 program. The most action researches carried out by the researcher by intervention were found in 2019 and as master theses. The university with the most studies is Marmara University. In the data collection tools, it is seen that the interviews, the study group between 21-40 people and the students have more content analysis as the analysis method. Teaching materials and design are seen on the main subject. Action research durations are concentrated between 1-10 weeks. As a result of the research, it was revealed that the problems in the social studies course were solved by the researchers in the action research in the form of master's and doctoral studies.

Kaynakça

  • Adelman, C. (1993). Kurt Lewin and the origins of action research. Educational Action Research, 1(1), 7-24.
  • Akkaş Baysal, E. & Ocak, G. (2018). Öğrenme ortamında eylem araştırması kullanan öğretmenlerin eylem araştırması hakkındaki görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(47), 266-290.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başarır, F. (2019) Eylem araştırmasına giriş . Saracaloğlu, A.S. & Eranıl, A.K.(Ed.). Eğitimde Eylem Araştırmaları (s.1-33) içinde. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bulut Şahin, B., & Okur, S., (2019). Bir sistematik derleme çalışması: yükseköğretimde eylem araştırmaları. Saracaloğlu, A.S. & Eranıl, A.K. (Ed.) Eğitimde eylem araştırmaları (s.199-229) içinde. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbulat, T. Görkem, A. & Sipahi, S. (2016). ABD ve Kanada & Rsquo; da sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 351-370.
  • Çalışkan, M., & Serçe, H. (2018). Türkiye’de eğitim alanındaki eylem araştırması makaleleri: bir içerik analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 57-79.
  • Dilek, A., Baysan, S., & Öztürk, A. A. (2018). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan yüksek lisans tezleri: bir içerik analizi çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602.
  • Elliott, J. (1994). Research on teachers' knowledge and action research. Educational Action Research, 2(1), 133-137.
  • Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması. Journal Of International Social Research, 1(6), 425-434.
  • Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of social issues, 2(4), 34-46.
  • MEB.(2018). İlk Öğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4-5. Sınıflar ). Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı . Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi . Ankara. Merriam S.B, (2018). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. Nobel.
  • Nelson, D. (2013). Action research: An appropriate research paradigm for practitioners. Language in India, 13(10), 183-196.
  • Özkan, U.B., (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Pegem Yayıncılık
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research And Evaluation Methods. Thousand Oaks. Cal.: Sage Publications.
  • Şahin, M. Yıldız, D. G., & Duman, R. (2011). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 96-121.
  • Uzuner, Y. (2005). Özel eğitimden örneklerle eylem araştırmaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6(02), 1-13.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Türkiye'de Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Eylem Araştırması Tezlerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 129 - 141, 28.08.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı 2015-2020 yılları arasında Ulusal Tez Merkezi (YÖK-TEZ) veri tabanında taranan sosyal bilgiler öğretiminde eylem araştırmaları hakkında yazılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin incelenmesidir. 20 doktora, 40 yüksek lisans tezi olmak üzere toplam 60 teze ulaşılmıştır. Doküman incelemesi yöntemi ile elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Excel 2016 programı ile grafikleştirilmiştir. Araştırmacının müdahale ederek gerçekleştirdiği eylem araştırmalarına en çok 2019 yılında ve yüksek lisans tezleri olarak rastlanmıştır. En fazla çalışma yapılan üniversite Marmara Üniversitesi’dir. Veri toplama araçlarında görüşmelerin, çalışma grubunu 21-40 kişi arasının ve öğrencilerin, analiz yöntemi olarak içerik analizinin daha fazla olduğu görülmektedir. Esas alınan konuda ise öğretim materyalleri ve tasarımı görülmektedir. Eylem araştırma süreleri ise 1-10 hafta arasında yoğunlaşmaktadır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler dersindeki sorunların eylem araştırmasına araştırmacılar tarafından yüksek lisans ve doktora çalışmaları şeklinde çözüldüğü ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Adelman, C. (1993). Kurt Lewin and the origins of action research. Educational Action Research, 1(1), 7-24.
  • Akkaş Baysal, E. & Ocak, G. (2018). Öğrenme ortamında eylem araştırması kullanan öğretmenlerin eylem araştırması hakkındaki görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(47), 266-290.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başarır, F. (2019) Eylem araştırmasına giriş . Saracaloğlu, A.S. & Eranıl, A.K.(Ed.). Eğitimde Eylem Araştırmaları (s.1-33) içinde. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bulut Şahin, B., & Okur, S., (2019). Bir sistematik derleme çalışması: yükseköğretimde eylem araştırmaları. Saracaloğlu, A.S. & Eranıl, A.K. (Ed.) Eğitimde eylem araştırmaları (s.199-229) içinde. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbulat, T. Görkem, A. & Sipahi, S. (2016). ABD ve Kanada & Rsquo; da sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 351-370.
  • Çalışkan, M., & Serçe, H. (2018). Türkiye’de eğitim alanındaki eylem araştırması makaleleri: bir içerik analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 57-79.
  • Dilek, A., Baysan, S., & Öztürk, A. A. (2018). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan yüksek lisans tezleri: bir içerik analizi çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602.
  • Elliott, J. (1994). Research on teachers' knowledge and action research. Educational Action Research, 2(1), 133-137.
  • Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması. Journal Of International Social Research, 1(6), 425-434.
  • Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of social issues, 2(4), 34-46.
  • MEB.(2018). İlk Öğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4-5. Sınıflar ). Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı . Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi . Ankara. Merriam S.B, (2018). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. Nobel.
  • Nelson, D. (2013). Action research: An appropriate research paradigm for practitioners. Language in India, 13(10), 183-196.
  • Özkan, U.B., (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Pegem Yayıncılık
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research And Evaluation Methods. Thousand Oaks. Cal.: Sage Publications.
  • Şahin, M. Yıldız, D. G., & Duman, R. (2011). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 96-121.
  • Uzuner, Y. (2005). Özel eğitimden örneklerle eylem araştırmaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6(02), 1-13.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

İrem Namlı Altıntaş 0000-0002-3398-5366

Zeynep Koçak Bu kişi benim 0000-0002-0859-5665

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Namlı Altıntaş, İ., & Koçak, Z. (2021). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Eylem Araştırması Tezlerinin İncelenmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 2(2), 129-141.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .