Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Clarity Principle in Taxation: An Assessment Regarding Readability Level of The Inheritance and Transfer Tax Law

Yıl 2022, , 207 - 216, 31.12.2022
https://doi.org/10.38009/ekimad.1152397

Öz

The clarity principle in taxation requires that tax legislation be clear and understandable by everyone. This principle is important from the point of taxpayers' compliance and successful tax implementation. In this study, compliance of the Inheritance and Transfer Tax Law No. 7338, which is our oldest tax law that is still effective, with clarity principle in taxation is discussed. Within this scope, Law text is examined in terms of readability level. Readability level of the text was determined by using the Ateşman Readability Formula. In calculations, the readability number of Law text was measured 33, and the readability level was measured as difficult. It has been determined that the Inheritance and Transfer Tax Law is a difficult text to read that can only be understood by undergraduate graduates. However, taxpayers of this tax are not only undergraduate graduates. For this reason, it is necessary to update Law's language, which entered into force approximately 63 years ago, and to make it clearer and more understandable by removing long sentences. These changes will increase the readability level of Law text and will suit clarity principle in taxation.

Kaynakça

  • Adalı, A. (2018). Sosyal Güvenlik Mevzuatının Okunabilirlik Düzeyi ve Buna İlişkin Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdoğan. A. (2020). Kamu Maliyesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Arslan, C. B. (2020). Vergilemede Açıklık ve Basitlik İlkesi: Kurumlar Vergisi Kanunu’nun Okunabilirlik Düzeyine İlişkin Bir İnceleme. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 687-695.1
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede Okunabilirliğin Ölçülmesi. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, Sayı: 58, 71-74.
  • Çakır, M. (2021). Türk Vergi Sisteminde Vergi Karmaşıklığının Analizi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Değirmenci, T. ve Beşel, F. (2022). Türkiye’de Gelir Üzerinden Alınan Vergilerin Karmaşıklık Analizi. Maliye Dergisi, Sayı: 182, 160-178.
  • Eğilmez, M. (2016). Kamu Maliyesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Erduran, A. Ç. ve Arslan, C. B. (2012). Vergilendirme İlkeleri Açısından Türkiye’de Tecil Müessesesi. Vergi Raporu Dergisi, Sayı: 156, 22-32.
  • Gerçek vd. (2014). Vergilemenin Anayasal Temellerinin Çeşitli Ülkeler Açısından Karşılaştırılması ve Türkiye İçin Çıkarımlar. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 63 (1), 81-130.
  • Gökbunar, A. R. (1998). Vergileme İlkeleri ve Küreselleşme. Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Sayı: 4, 1-23.
  • Kalenderoğlu, M. (2017). Kamu Maliyesi Bütçe ve Borçlanma. Ankara: Agon Bilgi Akademisi.
  • Karabacak, Y. (2013). Türk Vergi Kanunlarının Karmaşıklık Düzeyinin Ölçümü Üzerine Bir Deneme. Maliye Dergisi, Sayı: 165, 38-53.
  • Koyuncu, C. (2016). Anayasa Mahkemesi Kararları Işığında Anayasal Vergilendirme İlkeleri. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kırbaş, S. (2012). Türk Vergi Mevzuatında Karmaşa ve Yarattığı Sorunlar. Yaklaşım Dergisi, Sayı: 232.
  • Martinez, A.L. ve Silva, R. (2019). Tax Law Readability and Tax Complexity, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3440547 Erişim Tarihi: 22.06.2022.
  • Öner, S. ve Cural, M. (2019). Vergi Karmaşıklığı: Gelir Vergisi Kanunu, Gelir Vergisi Beyanname Düzenleme Rehberleri ve Beyan Broşürlerinin Okunabilirliği. Maliye Araştırmaları Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 1, 99-114.
  • Saad, N., Udin, N. M. ve Derashid, C. (2014). Complexity of the Malaysian Income Tax Act 1967: Readability. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 164, 606-612.
  • Smith, D. ve Richardson, G. (1999). The Readability Australia’s Laws Supplementary Materials: An Emprical Investigation. Fiscal Studies, 20(3), 321-349.
  • Strauss, R.P. ve Toor, S. (2014). The Readability of the US Federal Income Tax System: Some First Results, Annual Conference on Taxation and Minutes of the Annual Meeting of the National Tax Association, Vol. 107, 1-17.
  • Temur, T. (2003). Okunabilirlik (Readability) Kavramı. TÜBAR, (13), 169-180.
  • Türkçe Okunabilirlik İndeksi. http://okunabilirlikindeksi.com/ Erişim Tarihi: 20.05.2022.
  • Umar, M. S. (2013). Complexity Of Nigerian Company Income Tax Act (Cita 2007): Readability Assessment. https://etd.uum.edu.my/5067/2/s809990_abstract.pdf Erişim Tarihi: 15.06.2022.
  • Yelman, E. (2021). Vergi Karmaşıklığı Bağlamında Türkiye’de Harcama Vergilerinin Okunabilirlik Analizi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 145-165.

Vergilendirmede Açıklık İlkesi: Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu’nun Okunabilirlik Düzeyine İlişkin Bir Değerlendirme

Yıl 2022, , 207 - 216, 31.12.2022
https://doi.org/10.38009/ekimad.1152397

Öz

Vergilendirmede açıklık ilkesi, vergi mevzuatının açık ve herkes tarafından anlaşılabilir olmasını gerektirir. Bu ilke, mükelleflerin vergiye uyum göstermesi ve verginin başarılı uygulama sonuçları vermesi açısından önemlidir. Bu çalışmada bir vergi ihdas eden ve halen yürürlükte bulunan en eski vergi kanunumuz olan 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu’nun vergilendirmede açıklık ilkesine uygunluğu tartışılmaktadır. Bu kapsamda Kanun metni, okunabilirlik düzeyi açısından incelenmektedir. Metnin okunabilirlik düzeyi, Ateşman Okunabilirlik Formülü ile tespit edilmiştir. Yapılan hesaplamalar sonucu Kanun metninin okunabilirlik sayısı 33, okunabilirlik düzeyi zor olarak ölçülmüştür. Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu’nun ancak lisans mezunları tarafından anlaşılabilecek, okunabilirliği zor bir metin olduğu tespit edilmiştir. Oysa bu verginin mükellefleri yalnızca lisans mezunları değildir. Bu sebeple yaklaşık 63 yıl önce yürürlüğe girmiş olan Kanun’un hem dilinin güncellenmesi hem de uzun cümlelerden arındırılarak daha açık ve anlaşılır hale getirilmesi gereklidir. Bu değişiklikler metnin okunabilirlik düzeyini arttıracak ve vergilendirmede açıklık ilkesine de uygun olacaktır.

Kaynakça

  • Adalı, A. (2018). Sosyal Güvenlik Mevzuatının Okunabilirlik Düzeyi ve Buna İlişkin Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdoğan. A. (2020). Kamu Maliyesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Arslan, C. B. (2020). Vergilemede Açıklık ve Basitlik İlkesi: Kurumlar Vergisi Kanunu’nun Okunabilirlik Düzeyine İlişkin Bir İnceleme. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 687-695.1
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede Okunabilirliğin Ölçülmesi. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, Sayı: 58, 71-74.
  • Çakır, M. (2021). Türk Vergi Sisteminde Vergi Karmaşıklığının Analizi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Değirmenci, T. ve Beşel, F. (2022). Türkiye’de Gelir Üzerinden Alınan Vergilerin Karmaşıklık Analizi. Maliye Dergisi, Sayı: 182, 160-178.
  • Eğilmez, M. (2016). Kamu Maliyesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Erduran, A. Ç. ve Arslan, C. B. (2012). Vergilendirme İlkeleri Açısından Türkiye’de Tecil Müessesesi. Vergi Raporu Dergisi, Sayı: 156, 22-32.
  • Gerçek vd. (2014). Vergilemenin Anayasal Temellerinin Çeşitli Ülkeler Açısından Karşılaştırılması ve Türkiye İçin Çıkarımlar. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 63 (1), 81-130.
  • Gökbunar, A. R. (1998). Vergileme İlkeleri ve Küreselleşme. Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Sayı: 4, 1-23.
  • Kalenderoğlu, M. (2017). Kamu Maliyesi Bütçe ve Borçlanma. Ankara: Agon Bilgi Akademisi.
  • Karabacak, Y. (2013). Türk Vergi Kanunlarının Karmaşıklık Düzeyinin Ölçümü Üzerine Bir Deneme. Maliye Dergisi, Sayı: 165, 38-53.
  • Koyuncu, C. (2016). Anayasa Mahkemesi Kararları Işığında Anayasal Vergilendirme İlkeleri. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kırbaş, S. (2012). Türk Vergi Mevzuatında Karmaşa ve Yarattığı Sorunlar. Yaklaşım Dergisi, Sayı: 232.
  • Martinez, A.L. ve Silva, R. (2019). Tax Law Readability and Tax Complexity, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3440547 Erişim Tarihi: 22.06.2022.
  • Öner, S. ve Cural, M. (2019). Vergi Karmaşıklığı: Gelir Vergisi Kanunu, Gelir Vergisi Beyanname Düzenleme Rehberleri ve Beyan Broşürlerinin Okunabilirliği. Maliye Araştırmaları Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 1, 99-114.
  • Saad, N., Udin, N. M. ve Derashid, C. (2014). Complexity of the Malaysian Income Tax Act 1967: Readability. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 164, 606-612.
  • Smith, D. ve Richardson, G. (1999). The Readability Australia’s Laws Supplementary Materials: An Emprical Investigation. Fiscal Studies, 20(3), 321-349.
  • Strauss, R.P. ve Toor, S. (2014). The Readability of the US Federal Income Tax System: Some First Results, Annual Conference on Taxation and Minutes of the Annual Meeting of the National Tax Association, Vol. 107, 1-17.
  • Temur, T. (2003). Okunabilirlik (Readability) Kavramı. TÜBAR, (13), 169-180.
  • Türkçe Okunabilirlik İndeksi. http://okunabilirlikindeksi.com/ Erişim Tarihi: 20.05.2022.
  • Umar, M. S. (2013). Complexity Of Nigerian Company Income Tax Act (Cita 2007): Readability Assessment. https://etd.uum.edu.my/5067/2/s809990_abstract.pdf Erişim Tarihi: 15.06.2022.
  • Yelman, E. (2021). Vergi Karmaşıklığı Bağlamında Türkiye’de Harcama Vergilerinin Okunabilirlik Analizi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 145-165.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Kuzucu Yapar 0000-0003-0816-757X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kuzucu Yapar, B. (2022). Vergilendirmede Açıklık İlkesi: Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu’nun Okunabilirlik Düzeyine İlişkin Bir Değerlendirme. Ekonomi İşletme Ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 4(3), 207-216. https://doi.org/10.38009/ekimad.1152397