Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Qualitative Analysis of The Importance of Organizations in Mission And Vision Concepts According to Google Algorithm

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 4, 407 - 414, 18.12.2019
https://doi.org/10.38009/ekimad.619349

Öz

Organizations define mission and vision in order to introduce their
values, goals and objectives. Each organization has its own mission and vision
definition. These differences emerge according to the priorities that
enterprises attach importance to. The aim of this study is to put forward
different priorities in organizations and to identify the most related notions.
In this study, Google 's intelligent ranking algorithm is used as data
collection method. Accordingly, a total of 100 organizations that ranked first
in Google's search for mission and vision words were analyzed. A total of 7
codes were used for the analysis. The results of the qualitative analysis were
evaluated. As a result of the evaluation, the concepts that organizations value
most have emerged. In addition, which concepts are most related to each other
has emerged. Accordingly, 'Leadership in the Sector' and 'Innovation' were the
most commonly used concepts. In this study, which also includes a sectoral
classification, it was revealed that the mission and visions of the
organizations operating in the education sector were mostly examined.

Kaynakça

  • Alkhafaji, A. (2003). Strategic Management, Formulation, Implementation and Control in a Dynamic Environment. The Haworth Press. New York
  • Ay, Ü., Koca A. (2012). Iso 500 Listesindeki İşletmelerin Misyon, Vizyon ve Değerlerinin İçerik Analizi, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 201-210
  • Bennis, W., Nanus, B. (1997). Leaders: The Strategies For Taking Change. New York: Harper and Row
  • Buble, M. vd. (2005). Strateški Menadžment. Sinergija. Zagreb
  • Chun R., Davies G. (2000). E-Reputation: The Role of Mission and Vision Statements in Positioning Strategy. Brand Management. 8(4).
  • Collins. JC., Porras, J. (1996). Building Your Company's Vision. Harvard Business Review. 74(5). 65-77
  • D. Cochran., F. R. David. (1986). The Communication Effectiveness of Organizational Mission Statements. Journal of Applied Communication Research. 14(2). 108-118
  • Drucker, P. F. (1973). Management: Task, Responsibilities and Practices. Harper & Row. New York.
  • Erol, Y., Kanbur, E. (2014). Misyon ve Vizyon İfadelerine Göre Türkiye’nin İlk 100 Büyük Şirketinin Girişimcilik Özellikleri. Business & Economics Research Journal. 5(3).
  • Hamel, G., Prahalad, C. (1994). Competing for the Future, Mass: Harvard Business School Press. Boston.
  • Joachim A. (2010). Interface between Corporate Vision, Mission and Production and Operations Management. Global Journal of Management and Business Research. 10(2).
  • Johnson, G. Scholes, K., Whittington, R. (2006). Exploring Corporate Strategy. 7. Baskı Essex: Pearson Education Limited
  • Lynch, R. (2006). Corporate Strategy. 4. Baskı Essex: Pearson Education Limited
  • Lynch, R. (2006). Corporate Strategy. Fourth edition. Prentice Hall. Engleska
  • Mainwaring, M. (1997). Strategy's Two Worlds. Accountancy. 119(1244). 70-72
  • Pearce, J. (1982). The Company Mission as a Strategic Tool. MIT Sloan Management Review. 23(3). 15-24.
  • Thompson, A. Gamble, J., Strickland, A. (2004). Strategy: Winning in the Marketplace Core Concepts, Analytical Tools and Cases Irwin. McGraw Hill
  • Ülgen, H., S.K. Mirze. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Version, N. K. J. (2009). Holy Bible: New King James Version. Edinburgh: Thomas Nelson.

Google Algoritmasına Göre Seçilen Örgütlenmelerin Misyon ve Vizyon Kavramlarına Verdikleri Önemin Nitel Analizi

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 4, 407 - 414, 18.12.2019
https://doi.org/10.38009/ekimad.619349

Öz

Örgütler değerlerini, hedeflerini ve amaçlarını tanıtmak amacıyla misyon
ve vizyon tanımlamaları yapmaktadırlar. Her örgütün kendisine ait misyon ve
vizyon tanımlaması bulunmaktadır. Bu farklılıklar işletmelerin önem verdiği
önceliklere göre ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı örgütlerdeki farklı
öncelikleri ortaya koyabilmek ve birbiriyle en fazla ilişkili kavramları
belirlemektir. Bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak Google’ın akıllı
sıralama algoritmasından yardım alınmıştır. Buna göre Google’da yapılan misyon
ve vizyon kelimeleri aramasında ilk sırada çıkan örgütlerden toplam 100 tanesi
analiz edilmiştir. Analiz için toplamda 7 kod kullanılmıştır. Nitel analiz
sonrasında ortaya çıkan verilerin sonuçları değerlendirilmiştir. Değerlendirme
sonucunda örgütlerin en fazla değer verdiği kavramlar ortaya çıkmıştır. Ayrıca
hangi kavramların birbirleri ile en fazla ilişkili olduğu ortaya çıkmıştır.
Buna göre 'Sektörde Liderlik' ve 'Yenilikçilik' en fazla birlikte kullanılan
kavramlar olmuştur. Sektörel bir sınıflamanın da yapıldığı bu çalışmada en çok
eğitim sektöründe faaliyet gösteren örgütlerin misyon ve vizyonlarına bakıldığı
ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Alkhafaji, A. (2003). Strategic Management, Formulation, Implementation and Control in a Dynamic Environment. The Haworth Press. New York
  • Ay, Ü., Koca A. (2012). Iso 500 Listesindeki İşletmelerin Misyon, Vizyon ve Değerlerinin İçerik Analizi, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 201-210
  • Bennis, W., Nanus, B. (1997). Leaders: The Strategies For Taking Change. New York: Harper and Row
  • Buble, M. vd. (2005). Strateški Menadžment. Sinergija. Zagreb
  • Chun R., Davies G. (2000). E-Reputation: The Role of Mission and Vision Statements in Positioning Strategy. Brand Management. 8(4).
  • Collins. JC., Porras, J. (1996). Building Your Company's Vision. Harvard Business Review. 74(5). 65-77
  • D. Cochran., F. R. David. (1986). The Communication Effectiveness of Organizational Mission Statements. Journal of Applied Communication Research. 14(2). 108-118
  • Drucker, P. F. (1973). Management: Task, Responsibilities and Practices. Harper & Row. New York.
  • Erol, Y., Kanbur, E. (2014). Misyon ve Vizyon İfadelerine Göre Türkiye’nin İlk 100 Büyük Şirketinin Girişimcilik Özellikleri. Business & Economics Research Journal. 5(3).
  • Hamel, G., Prahalad, C. (1994). Competing for the Future, Mass: Harvard Business School Press. Boston.
  • Joachim A. (2010). Interface between Corporate Vision, Mission and Production and Operations Management. Global Journal of Management and Business Research. 10(2).
  • Johnson, G. Scholes, K., Whittington, R. (2006). Exploring Corporate Strategy. 7. Baskı Essex: Pearson Education Limited
  • Lynch, R. (2006). Corporate Strategy. 4. Baskı Essex: Pearson Education Limited
  • Lynch, R. (2006). Corporate Strategy. Fourth edition. Prentice Hall. Engleska
  • Mainwaring, M. (1997). Strategy's Two Worlds. Accountancy. 119(1244). 70-72
  • Pearce, J. (1982). The Company Mission as a Strategic Tool. MIT Sloan Management Review. 23(3). 15-24.
  • Thompson, A. Gamble, J., Strickland, A. (2004). Strategy: Winning in the Marketplace Core Concepts, Analytical Tools and Cases Irwin. McGraw Hill
  • Ülgen, H., S.K. Mirze. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Version, N. K. J. (2009). Holy Bible: New King James Version. Edinburgh: Thomas Nelson.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Ali Özay 0000-0001-7625-6916

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özay, M. A. (2019). Google Algoritmasına Göre Seçilen Örgütlenmelerin Misyon ve Vizyon Kavramlarına Verdikleri Önemin Nitel Analizi. Ekonomi İşletme Ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 1(4), 407-414. https://doi.org/10.38009/ekimad.619349