Bu
araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalıkları ile öz
yeterlik algıları arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Ayrıca araştırmada,
öğrencilerinin üst bilişsel farkındalıkları ile öz yeterlik algılarının çeşitli
değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırma
ilişkisel tarama modelinde desenlenmiş olup örneklemini, Kütahya ili merkez
ilçesinde 6,7 ve 8.sınıflarda öğrenim gören 370 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır.
Çalışmanın veri toplama araçları olarak “Çocuklar için Üst Bilişsel Farkındalık
Ölçeği” ile “Çocuklar için Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler, t testi,
Anova ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin üst bilişsel farkındalıklarının
orta düzeyde; öz yeterlik algılarının da orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin üst bilişsel farkındalıkları
cinsiyete ve öğrenim gördüğü sınıfa göre farklılaşırken; öz yeterlik algıları, cinsiyet ve öğrenim gördüğü
sınıf değişkenleri bakımından tüm alt boyutlarda farklılaşırken; ayda okuduğu
kitap sayısı bakımından akademik öz yeterlik ve toplam öz yeterlik algısı
bakımından farklılaşma göstermektedir. Araştırmada, öğrencilerinin üst bilişsel
farkındalıkları ile öz yeterlik algıları arasında pozitif ve orta düzeyde
anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to investigate the
relationship between 6, 7 and 8th grade students’ metacognitive
awareness and their self-efficacy perceptions. In addition, the researchers
examined whether students' metacognitive awareness and self-efficacy
perceptions have differed in terms of various variables. The study employs the
relational survey model. The sample of the study is composed of 370 students
who are in 6, 7 and 8th grade in the city center of Kütahya
province. “The Metacognitive Awareness Scale for Children” and “The
Self-Efficacy Scale for Children” have been used as data collection tools. In
the analysis of the data; descriptive statistics, t-test, ANOVA and Pearson
Product-Moment Correlation Coefficients have been used. In the study, it has
been determined that students’ metacognitive awareness and their self-efficacy
perceptions are at the good level. Students’ metacognitive awareness varies
significantly in terms of gender and grade levels. Students’ self-efficacy
perceptions vary in terms of gender and grade levels in all sub-dimensions. It
has been found that there are significant differences in the academic
self-efficacy sub-dimension and total self-efficacy perceptions of the students
in terms of the number of books they read per month. In the study, positive and
significant relationships have been determined between students’ metacognitive
awareness and their self-efficacy perceptions.
Metacognitive awareness Self-efficacy Secondary school students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |