Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ARAŞTIRMA TABANLI FEN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZYETERLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2017, , 551 - 569, 30.10.2017
https://doi.org/10.17244/eku.347786

Öz

Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının
araştırma tabanlı fen öğretimine ilişkin özyeterlik inanç düzeylerinin
belirlenmesidir. Çalışma Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Fen
Bilgisi Öğretmenliği Programı’nda öğrenim gören 51 birinci sınıf, 45 ikinci
sınıf,  44 üçüncü sınıf, 51 dördüncü
sınıf olmak üzere toplam 191 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma
kapsamında öğretmen adaylarına Araştırma Tabanlı Fen Öğretimi Ölçeği
uygulanmış, uygulamadan sonra elde edilen veriler kapsamında her sınıf
seviyesinden 8 öğretmen adayı olmak üzere toplam 32 öğretmen adayı ile yarı
yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonunda öğretmen
adaylarının araştırma tabanlı fen öğretimi konusunda sınıf seviyesi arttıkça daha  doğru bilgilere ve uygulanabilir fikirlere sahip
oldukları bulunmuştur. Bu konudaki özyeterlik inançlarına bakıldığında; 1., 2.
ve 3. sınıftaki öğretmen adaylarının henüz öğretmenlik uygulaması dersini
almadıklarından yeterli deneyimlerinin olmadığı ve bu yüzden de kendilerinin
araştırma tabanlı fen öğretimi becerilerine sahip olmadıklarını düşündükleri yapılan
görüşmelerde ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy, In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of Human Behavior, 4, 71-81. New York: Academic Press.
  • Brody, C. M. & Davidson, N. (1998). Professional development for cooperative learning. Albany, NY: State University of New York Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep Havuz, A. & Karamustafaoğlu, S. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme algılarının incelenmesi: Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 233-247.
  • Chreswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (2. Baskıdan çeviri) (Çev. Y. Dede ve S.B. Demir). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • İnaltekin, T. & Akçay, H. (2011). Araştırma tabanlı fen öğretimi ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 157-185.
  • Lee, C. & Krapfl, L. (2002). Teaching as you would have to teach: An effective elementary science teacher preparation program. Journal of Science Teacher Education, 13, 247–265.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı: Ankara.
  • MEB (2017). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul Ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Taslak Program. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara (Http://Mufredat.Meb.Gov.Tr/Programdetay.Aspx?PID=106).
  • National Research Council (NRC). (2000). Inquiry and the national science education standards. A guide for teaching and learning. Washington, DC: National Academy Press.
  • Schriver, M. & Czerniak, C. M. (1999). A comparison of middle and junior high science teachers levels of efficacy and knowledge of developmentally appropriate curriculum and ınstructio. Journal of ScienceTeacher Education, 10(1), 21-42.
  • Smolleck, L. D. , Zembal-Saul, C., & Yoder, E. P. (2006). The development and validation of an instrument to measure preservice teachers’ self-efficacy in regard to the teaching of science as inquiry. Journal of Science Teacher Education, 17, 137–163.
  • Tatar, N., Feyzioğlu, E., Buldur, S. & Aydoğdu, B. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının araştırmaya dayalı eğitime yönelik algıları: “Bilimsel Araştırmanın İlkeleri” Ölçeği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 577-592.
  • Türk Eğitim Derneği (2009). Öğretmen yeterlikleri özet raporu. Ankara: Adım Okan Matbaacılık.
  • Yaman, S., Koray, Ö. C. & Altunçekiç, A. (2004). Fen bilgisi öğretmen adaylarının özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 355-366.
  • Yaşar, Ş. & Duban, N. (2009). Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına yönelik öğrenci görüşleri. İlköğretim Online, 8(2), 457-475.

DETERMINATION OF THE LEVELS OF SELF-EFFICACY BELIEFS RELATED TO THE INQUIRY BASED TEACHING OF PROSPECTIVE SCIENCE TEACHERS

Yıl 2017, , 551 - 569, 30.10.2017
https://doi.org/10.17244/eku.347786

Öz

The aim of this
study is to determine the levels of self-efficacy beliefs of prospective
science teachers regarding inquiry-based science teaching. The study was
carried out with a total of 191 teacher candidates, 51 first grade, 45-second
grade, 44-third grade, 51-fourth grade, who were enrolled in Balıkesir
University Necatibey Education Faculty Science Teacher Training Program. Within
the scope of the research, Inquiry Based Science Instruction Scale was applied
to teacher candidates and semi-structured interviews were conducted with a
total of 32 teacher candidates including 8 teacher candidates from each class
level considering the data obtained from the scale. Analysis of data showed
that the prospective teachers had more favourable views on inquiry based
science teaching as the class level increased. When teacher candidates'
self-efficacy beliefs are considered the first, second, and third-grade teacher
candidates have not yet taken a course involving teaching practice, it turns
out that they do not have enough experience and they think that they do not
have inquiry-based science teaching skills.

Kaynakça

  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy, In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of Human Behavior, 4, 71-81. New York: Academic Press.
  • Brody, C. M. & Davidson, N. (1998). Professional development for cooperative learning. Albany, NY: State University of New York Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep Havuz, A. & Karamustafaoğlu, S. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme algılarının incelenmesi: Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 233-247.
  • Chreswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (2. Baskıdan çeviri) (Çev. Y. Dede ve S.B. Demir). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • İnaltekin, T. & Akçay, H. (2011). Araştırma tabanlı fen öğretimi ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 157-185.
  • Lee, C. & Krapfl, L. (2002). Teaching as you would have to teach: An effective elementary science teacher preparation program. Journal of Science Teacher Education, 13, 247–265.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı: Ankara.
  • MEB (2017). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul Ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Taslak Program. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara (Http://Mufredat.Meb.Gov.Tr/Programdetay.Aspx?PID=106).
  • National Research Council (NRC). (2000). Inquiry and the national science education standards. A guide for teaching and learning. Washington, DC: National Academy Press.
  • Schriver, M. & Czerniak, C. M. (1999). A comparison of middle and junior high science teachers levels of efficacy and knowledge of developmentally appropriate curriculum and ınstructio. Journal of ScienceTeacher Education, 10(1), 21-42.
  • Smolleck, L. D. , Zembal-Saul, C., & Yoder, E. P. (2006). The development and validation of an instrument to measure preservice teachers’ self-efficacy in regard to the teaching of science as inquiry. Journal of Science Teacher Education, 17, 137–163.
  • Tatar, N., Feyzioğlu, E., Buldur, S. & Aydoğdu, B. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının araştırmaya dayalı eğitime yönelik algıları: “Bilimsel Araştırmanın İlkeleri” Ölçeği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 577-592.
  • Türk Eğitim Derneği (2009). Öğretmen yeterlikleri özet raporu. Ankara: Adım Okan Matbaacılık.
  • Yaman, S., Koray, Ö. C. & Altunçekiç, A. (2004). Fen bilgisi öğretmen adaylarının özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 355-366.
  • Yaşar, Ş. & Duban, N. (2009). Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına yönelik öğrenci görüşleri. İlköğretim Online, 8(2), 457-475.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Turan

M. Sabri Kocakülah

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Turan, A., & Kocakülah, M. S. (2017). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ARAŞTIRMA TABANLI FEN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZYETERLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 13(4), 551-569. https://doi.org/10.17244/eku.347786