Bu çalışmanın amacı, araştırmaya katılan ortaokul 6.
sınıf öğrencilerinin “Dünyamız, Ay ve Yaşam Kaynağımız Güneş” ünitesi
kapsamında gerçekleştirilen etkinlikler öncesinde ve sonrasında zihinlerinde ‘Dünya’,
‘Ay’ ve ‘Güneş’ kavramlarını nasıl betimlediklerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın
çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Konya ili Çumra ilçesinde
yer alan bir taşıma merkezi ortaokuldaki 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.
Çalışmaya 19’u kız ve 12’si erkek olmak üzere 31 kişi katılmıştır. Bu
çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır.
Öğrencilerin algılarını belirlemek için veri toplama aracı olarak çizim tekniği
kullanılmıştır. Veri toplama aracı, Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri 3-8. Sınıf
Öğretim Programı “Dünyamız, Ay ve Yaşam Kaynağımız Güneş” ünitesi işlenmeden
önce ve sonra uygulanmıştır. Çalışmaya katılan bütün öğrencilerden ‘Dünya’,
‘Ay’ ve ‘Güneş’kavramları ile ilgili düşüncelerini yansıtan bir resim çizmeleri
istenmiştir. Resimlerin altına ise, çizimlerinde anlatmak istediklerini ifade
etmeleri beklenmiştir. Verilerin analizinde fenomenolojik çalışma için kodlama
şablonu ve içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerden çizim yöntemiyle alınan
veriler çözümlenirken ortak kodlar ile sınıflandırılmıştır ve öğrenci
ifadelerinden örneklerle birlikte “Inspiration 9” programı kullanılarak zihin
haritaları oluşturulmuştur. Elde edilen bulgular ışığında, araştırmaya katılan
ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin uygulama öncesi genel olarak ‘Dünya’, ‘Ay’ ve
‘Güneş’ konusunda eksik ve bilimsel olmayan kavramlara sahipken, ilgili ünite
işlendikten sonra, öğrencilerin çoğunun bu Astronomi kavramlarını daha bilimsel
kavramlarla ifade ettikleri ve algılarının bilimsel yönde değiştiği
görülmüştür.
Astronomi eğitimi astronomi algı fenomenoloji fen eğitimi ortaokul
The aim of this
study is to reveal how 6th grade students taking part in the
research describe the concepts of ‘the Earth’, ‘the Moon’ and ‘the Sun’ in
their minds before and after the activities conducted as part of the unit “Our Earth, the Moon and our life source, the
Sun”. The study group of the research constitutes the 6th grade
students at a secondary school which is a transfer center for the secondary
school students from the surrounding villages situated within Çumra town of
Konya province in Academic Year 2015-2016. In the study, 19 female and 12 male,
31 students in total participated. Phenomenology pattern, one of the
qualitative research methods, was applied in this study. Drawing technique was
used as data collection tool in order to determine the students’ perceptions.
The data collection tool was practised before and after teaching the unit “Our
Earth, the Moon and our life source, the Sun” within Secondary School Grade 6
Science of Science Teaching Program Grade 3-8. All the students participating
in the study were asked to draw a picture reflecting their ideas regarding the
concepts of ‘the Earth’, ‘the Moon’ and ‘the Sun’. Beneath the pictures, they
were expected to state what they wanted to express. Analysing the data; coding
template and content analysis were applied for phenomenological study. The
data, collected from the students by drawing technique, were classified with
common codes and mind-maps were composed using “Inspiration 9” program along
with the examples of students’ statements. In consideration of the acquired
results, while 6th grade students participating in the study had
lacking and pseudo-scientific concepts related to the subjects of ‘the Earth’,
‘the Moon’ and ‘the Sun’ before the application, most of the students were seen
to express these astronomy concepts with more scientific terms, and their
perceptions changed in scientific direction after the related unit taught.
Astronomy education astronomy perception phenomenology science education secondary school
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |