Bu çalışmada,
üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin anne, baba ve akranlarına bağlanma
düzeyleri, toplulukçu-ilişkisel-bireyci benlik kurguları ve üniversiteye uyum
düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca cinsiyet,
yaşanılan şehir, aile ile yaşama durumu, anne ve babanın eğitim düzeyi ile
üniversiteye uyum düzeyi arasındaki ilişki ele alınmıştır. Anneye ve babaya
bağlanma düzeyleri ile anne-babanın eğitim düzeyleri arasındaki ilişkinin yanı
sıra anne, baba ve akrana güvenli bağlanma düzeyi ile benlik kurgularının
cinsiyete göre farklılaşma gösterip göstermediği de analize dahil edilmiştir.
Çalışma grubunu, 183’ü kız, 69’u erkek olmak üzere toplam 252 üniversite
öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi
Formu, Ebeveyne ve Akrana Bağlanma Ölçeği (EABÖ), İlişkisel Toplulukçu Bireyci
Benlik Ölçeği (İTBBÖ) ve Üniversite Yaşamı Ölçeği (ÜYÖ) uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler araştırma sorularının
cevaplanmasına yönelik olarak SPSS kullanılarak gerçekleştirilen standart çoklu regresyon
analizi, Mann Whitney U Testi ve Pearson Korelasyon katsayısı ile analiz
edilmiştir. Çalışma sonucuna göre anneye ve akranlara güvenli bağlanma düzeyi
ile üniversiteye uyum arasında anlamlı bir ilişki vardır. Ayrıca ilişkisel ve
toplulukçu benlik kurgusu ile üniversite uyumu arasında anlamlı düzeyde bir
ilişki varken, bireyci benlik kurgusu ile üniversiteye uyum arasında bir ilişki
çıkmamıştır. Annenin eğitim düzeyi anne ile bağlanmada herhangi bir önem
taşımazken babanın eğitim düzeyi babaya güvenli bağlanma aşamasında önemli bir
etkiye sahiptir.
This study examines the correlation between attachment security both with
parents and peers, self-construals –collectivist, relational and individualist-
and level of university adjustment of students in the first year. The
correlation between gender, city of residence, the state of living with
parents, maternal and paternal educational level and university adjustment has been
analyzed. The correlation between the maternal and paternal attachment and the
education levels of parents has also been considered. The attachment levels and
self-construals have been analyzed to the extent that they differed depending
on the gender, as well. The participants of the research consisted of 252
university students (183 female, 69 male). The Inventory of Parent and Peer
Attachment (IPPA), Relational, Individual and Collective Self Aspects (RIC)
Scale and University Life Scale (ULS) were used for data collection. The data
was analyzed with Multiple regression analysis, Mann Whitney U-test and Pearson
correlation coefficient. The results indicate that there is a significant
correlation between attachment to mother and peers, and university adjustment.
As for the self-construals, there is a significant correlation between the
relational and collective self, and university adjustment. There is no
correlation between the individualist self-construal and university adjustment.
Whereas the maternal education level does not have an impact on attachment,
paternal educational level has a significant impact on attachment
security.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |