This
study was carried out to research whether there is a relationship between the
attitudes towards sex education of teachers who work with intellectually
disabled people and their ethical positions. Sexual inclinations may cause
negative results if not directed correctly. The importance of sex education for
intellectually disabled people is a well known fact. It is believed that determining the factors
that affect the attitudes of teachers who work with intellectually disabled
people towards sex education, the elimination of negative factors and the provision
of positive factors will minimize the issues in the cited field. The importance
of ethical values comes to the fore in this context. A total of 329 teachers
were reached in 7 districts of Istanbul within the purview of the study, which
is a survey model in relational patterns.
As a result of the analysis carried out, a significant difference was
found in favor of special education teachers in their attitudes towards sex
education with regard to the variable field of expertise, and covering all sub
factors; and a significant difference was also found in favor of intellectually
disabled people with regard to the variable: presence of other intellectually
disabled people in their social environment. When the Ethic Position
Questionnaire data were analyzed it was found that average scores of the teachers
for the idealism sub-dimension were significantly higher than the average score
calculated for the relativity sub-dimension. A significant difference between
attitudes towards sex education and ethic position was not found.
Sexual education Ethics People with intellectual disability Relational survey
Bu
araştırmada zihinsel yetersizliği olan bireylerle çalışan öğretmenlerin cinsel
eğitime yönelik tutumları ile etik durumları arasında bir ilişki olup olmadığı
incelenmiştir. Cinsel eğilimler doğru yönlendirilmediğinde olumsuz sonuçlara
yol açabilirler. Zihinsel yetersizliği olan bireylerde cinsel eğitimin önemi
bilinmektedir. Zihinsel yetersizliği olan bireylerle çalışan öğretmenlerin
cinsel eğitime yönelik tutumlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi ve
olumsuz olanların ortadan kaldırılarak olumlu olanların desteklenmesinin bu
alandaki sorunları aza indireceği düşünülmektedir. Bu bağlamda etik değerlerin
önemi ortaya çıkmaktadır. İlişkisel
desende tarama modelli bir çalışma olan araştırma kapsamında İstanbul’un 7
ilçesinde toplam 329 öğretmene ulaşılmıştır. Yapılan analizler sonucunda cinsel
eğitime yönelik tutumlarında branş değişkenine göre özel eğitim öğretmenleri
lehine tüm alt faktörleri kapsayacak şekilde, çevresinde zihinsel yetersizliği
olan birey bulunma değişkenine göre çevresinde zihinsel yetersizliği olan birey
bulunanlar lehine anlamlı fark bulunmuştur. Etik Durum Ölçeği verileri analiz
edildiğinde öğretmenlerin idealizm alt boyutuna ilişkin hesaplanan ortalama
puanları görecelik alt boyutu için hesaplanan ortalama puanından oldukça
yüksektir. Cinsel eğitime yönelik tutumlarla etik durumlar arasında ise anlamlı
bir fark bulunamamıştır.
Cinsel eğitim Etik Zihinsel yetersizliği olan birey İlişkisel tarama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |