Bu araştırmanın amacı matematik öğretmen adaylarının, matematik
derslerinde öğretim materyalleri kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemektir.
Araştırma, 2013– 2014 akademik yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinin
eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan 142 matematik öğretmen adayı ile
yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak 5 açık uçlu sorudan oluşan bir form
kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir.
Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen adayları öğretim materyalini genel
olarak, “öğretimi kolaylaştıran”, “görselliğin ön planda olduğu”, “elle
tutulup, gözle görülen”, “yaratıcılık kullanılarak tasarlanan”, “teknolojik”
“hazır olarak alıp kullanabilecekleri ya da kendilerinin tasarladıkları” araç
gereçler olarak tanımlamışlardır. Öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğu öğretmen
olduklarında matematik derslerinde materyal kullanmayı düşündüklerini
belirtmişlerdir. Materyal kullanmak
isteme nedenleri materyallerin öğretimi kolaylaştırması, duyuşsal alana yönelik
kazanımlar ve psikomotor alana yönelik kazanımlar ve teknolojik gelişmelere
uyum sağlama şeklinde sınıflandırılmıştır. Bazı öğretmen adayları ise materyal
kullanmayı düşünmediklerini ifade etmişlerdir. Materyal kullanmak istememe
nedenleri bilgi ve beceri eksikliği ve sahip oldukları olumsuz duyuşsal
özellikler olarak kategorilendirilmiştir. Özellikle geometri konularının
öğretiminde materyal kullanmak istediklerini belirtmişlerdir. Öğretmen adayları
materyallerin sınıf yönetiminin sağlanamaması, öğrenme güçlüğüne neden olması,
tehlike yaratabilmesi, maddi olanak gerektirmesi, hazırlanmasının ve
kullanılmasının zor olması gibi sınırlılıkları olduğunu düşünmektedirler.
Öğretmen olduklarında okullarda materyal kullanımı esnasında
karşılaşabilecekleri problemlere ilişkin görüşleri ise öğrencilerden
kaynaklanan problemler, yöneticilerden kaynaklanan problemler, fiziki ve maddi
yetersizlikler ve sistemden kaynaklanan problemler şeklinde
sınıflandırılmıştır.
The aim of the study was to investigate pre-service mathematics
teachers’ views about using instructional materials in mathematics lessons.
Study was conducted with 142 pre-service mathematics teachers in 2013 - 2014
academic year at a faculty of education of a public university. The data were
collected from 5 open ended questions. The data were analyzed by content
analysis method. According to the findings of the research, pre-service
teachers defined instructional materials as tools that facilitating teaching,
used in teaching, visualising, hand held, visible, designed by using
creativity, ready-to-use tools. . Majority of pre-service teachers want to use
instructional materials in their classes when they are teachers. The reasons
why they want to use instructional materials are categorized as facilitation of
teaching, gains for the affective field, gains for the psychomotor field and
the adaptation of the technological developments. On the other hand some
pre-service teachers did not want to use materials. The reasons why they did
not want to use materials were categorized as lack of knowledge and skills and
negative affective characteristics. They are most likely to use materials in
geometry and measurement learning area. In addition they think limitations of
using materials is failure of classroom management, difficulty in learning,
danger, financial necessity, difficulty in preparation and using. The problems
that they encounter during using materials in schools are classified as
problems arising from students, problems arising from the managers, physical
and material deficiencies and other factors.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1 |