Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SCIENCE TEACHERS’ VIEWS ABOUT THE REALIZATION LEVEL OF THE GENERAL OBJECTIVES OF THE SCIENCE CURRICULUM

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 471 - 497, 31.07.2017
https://doi.org/10.17244/eku.331940

Öz

In this study, it was aimed to investigate the opinions of the science
teachers on the realization of the general objectives of the science
curriculum. The research was conducted through the case study model of
qualitative research. The working group constituted 6 science teachers who are
working in the province of Çanakkale in the academic year of 2015 and 2016. A
semi-structured interview form consisting of 5 categories and 15 questions was
used as the data collection tool. Data was alayzed through descriptive and
content analysis by using comparative technique and five different categories
codings were formulated. It was found that science teachers' levels of
knowledge regarding learning approaches and learning fields at the core of the
Science Curriculum are increased not because of their working duration because
of their high education level. It was also concluded that science teachers
often considered science curriculum as effective/sufficient in the context of
knowledge category
; however they often regarded it as
ineffective/insufficient in the context of skill, sense and
science-technology-society-environment (STSE) categories.

Kaynakça

  • Bakırcı, H. & Çepni, S. (2014). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Temelinde Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin İrdelenmesi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(2), 83-94.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi,.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersi Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(1), 86-106.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karatay, R, Timur, S., & Timur, B. (2013). 2005 ve 2013 Yılı Fen Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 233-264.
  • Miles, MB. & Huberman, AM. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Özden, M. & Cavlazoğlu, B. (2015). İlköğretim Fen Dersi Öğretim Programlarında Bilimin Doğası: 2005 ve 2013 Programlarının İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-ENAD, 3(2), 40-65 .
  • Saban, Y., Aydoğdu, B. & Elmas, R. (2014). 2005 ve 2013 Fen Bilgisi Öğretim Programlarının 4. ve 5. Sınıf Düzeylerinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 62 – 85.
  • Şahin, S., Öz Aydın S. & Yurdakul, B. (2016). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Yedinci Sınıf İnsan ve Çevre Ünitesindeki Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 10(1), 32-59.
  • Toraman, S. & Alcı, B. (2013). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına İlişkin Görüşleri. Ekev Akademi Dergisi 17(56), 11-22.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri., Ankara: Seçkin Yayıncılık.

FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NIN GENEL AMAÇLARININ GERÇEKLEŞME DERECESİ HAKKINDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 471 - 497, 31.07.2017
https://doi.org/10.17244/eku.331940

Öz

Bu çalışmada, Fen Bilimleri Öğretmenleri’nin, Fen
Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın genel amaçlarının ne derecede gerçekleşip
gerçekleşmediği hakkındaki görüşlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma,
nitel araştırmanın  durum çalışması
modeli ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim
yılında Çanakkale ilinde görev yapmakta olan 6 Fen Bilimleri Öğretmeni
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 5 kategoriden ve toplam 15 sorudan
oluşan yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Elde edilen veriler
betimsel ve içerik analizi kullanılarak sürekli karşılaştırmalı metot ile çözümlenmiş,
beş faklı kategori altında çeşitli kodlamalar yapılmıştır. Fen Bilimleri
Öğretmenleri’nin, Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın odağındaki öğrenme
yaklaşımını ve öğrenme alanlarını bilme düzeylerinin, çalışma süresi değil,
eğitim düzeyi arttıkça arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Fen Bilimleri
Öğretmenleri’nin, Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nı; bilgi kategorisi
kapsamında sıklıkla etkili/yeterli; beceri, duyuş ve Fen Teknoloji Toplum Çevre
(FTTÇ) kategorilerinde sıklıkla etkisiz/yetersiz buldukları sonuçlarına
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bakırcı, H. & Çepni, S. (2014). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Temelinde Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin İrdelenmesi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(2), 83-94.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi,.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersi Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(1), 86-106.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karatay, R, Timur, S., & Timur, B. (2013). 2005 ve 2013 Yılı Fen Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 233-264.
  • Miles, MB. & Huberman, AM. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Özden, M. & Cavlazoğlu, B. (2015). İlköğretim Fen Dersi Öğretim Programlarında Bilimin Doğası: 2005 ve 2013 Programlarının İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-ENAD, 3(2), 40-65 .
  • Saban, Y., Aydoğdu, B. & Elmas, R. (2014). 2005 ve 2013 Fen Bilgisi Öğretim Programlarının 4. ve 5. Sınıf Düzeylerinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 62 – 85.
  • Şahin, S., Öz Aydın S. & Yurdakul, B. (2016). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Yedinci Sınıf İnsan ve Çevre Ünitesindeki Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 10(1), 32-59.
  • Toraman, S. & Alcı, B. (2013). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına İlişkin Görüşleri. Ekev Akademi Dergisi 17(56), 11-22.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri., Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sercan Badur

Betül Timur

Serkan Timur

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Badur, S., Timur, B., & Timur, S. (2017). FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NIN GENEL AMAÇLARININ GERÇEKLEŞME DERECESİ HAKKINDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 13(3), 471-497. https://doi.org/10.17244/eku.331940