Many scientists view values as having a basic importance
in understanding and explaining human behavior. Values emerge as criteria in
the individual's thoughts, attitudes, behaviors and works and constitute an
element of social integrity. Individuals generally adopt the values of the
group, the society and the culture
they live in, and use them as a
criterion in their judgments and choices. Thus, they find the possibility of
reaching more general, more accurate, better, more important, more appropriate
and fairer judgments (Boratav, 2009, Kuşdil & Kağıtçıbaşı, 2000). The aim
of this research is to compare the relationship between the value perceptions
of the mothers of primary first grade children and the values they want to
transfer to their children. The study group included 312 mothers of children
who are studying in the first grades of 6 different elementary schools in the
Pendik district of Istanbul. According to this, to determine mothers’ value
perceptions, Portrait Values Questionnaire developed by Schwartz et al. (2001)
and to determine the values they want to transfer to their children, Value
Transfer Questionnaire were used. According to the results of the study, the
mothers attached the most importance to the value of ‘universality’ in their
perceptions of value. Mothers attached the least importance to ‘power’ value
in their own perception of values. However, mothers attached the most
importance to ‘kindness’ and ‘universality’ in conveying values to their
children. Findings of the study were discussed in the light of field research.
Values value perception value transfer primary school education
Birçok
bilimci, değerleri insan davranışlarını anlama ve açıklamada temel bir öneme
sahip olarak görmektedir. Değerler, bireyin düşünce, tutum, davranış ve
yapıtlarında birer ölçüt olarak ortaya çıkar ve toplumsal bütünselliğin bir
öğesini oluşturur. Bireyler, içinde yaşadıkları grubun, toplumun ve kültürün
değerlerini genellikle benimseyerek, bunları muhakemede ve seçimlerinde birer
ölçüt olarak kullanırlar. Böylece daha doğru, daha iyi, daha güzel, daha
önemli, daha uygun ve daha adil gibi genel yargılara varma olanağını bulurlar
(Boratav, 2009; Kuşdil & Kağıtçıbaşı, 2000).Bu araştırmanın amacı ilkokul birinci sınıfa devam eden çocukları olan
annelerin değer algıları ve çocuklarına aktarmak istedikleri değerler arasındaki
ilişkiyi karşılaştırmalı olarak incelemektir. Araştırma gurubunu İstanbul’un
Pendik ilçesinde 6 farklı ilköğretim okulunun birinci sınıflarında eğitim
almakta olan 312 çocuğun anneleri oluşturmuştur. Buna göre, araştırmadaki
annelerin değerler algılarını saptamak için Schwartz ve diğerleri (2001)
tarafından geliştirilen Portre Değerler Anketi (PDA), çocuklarına aktarmak
istedikleri değerleri saptamak için Değer Aktarım Anketi (DAA) uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, anneler kendi değer algılarında en fazla
Evrensellik değerini önemsemiştir. Anneler kendi değer algılarında en az Güç
değerini önemsemiştir. Anneler çocuklarına değer aktarma konusunda ise en fazla
İyilikseverlik ve Evrensellik değeri üzerinde durmuşlardır. Araştırma bulguları
alan araştırmaları ışığında tartışılmıştır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 |