In the study, meta-analysis study is carried out in order to determine the effect of learning cycle models usage on students’ learning outcome sat science: Master thesis and PhD dissertation consisting of statistical data which can be included in meta-analysis study and appropriate to research problem done in the years between 2007 and 2016 in the literature through using Turkish and English words from national data base. As a consequence of literature review, totally 107 studies (50 PhD dissertations and 57 Master theses) related to the effect of learning cycle models usage on students’ learning outcomes are included in meta-analysis and the effect size of 227 is obtained in total. As a result of the research, it is confirmed that the effect of learning cycle models usage on students’ learning outcomes is in positive way and the determined effect size is found out as .967 (95 % CI, SE = .054) in the confidence interval .862 and 1.072 according to random effects model. This size is an extensive effect size in accordance with effective size classification. 209 of the effect size 227 obtained in the study is positive and 18 of it is negative. Moderator analysis is carried out with regard to students’ learning outcomes, the learning cycle models type, the thesis type and discipline field of the research and education levels of students included in the research. In consequence of analyses, the highest effect size is found out as (ES = 1.521) in the memorability of learned knowledge, (ES = 2.289) in 4E model studies, (ES = 1.081) in post-graduate dissertations studies, (ES = 1.118) in science and (ES = 1.540) in Primary school students.
Science teaching Constructivist approach Learning cycle model Meta-analysis Learning outcomes
Araştırmada, Fen öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım öğrenme halkası
modeli kullanımının öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisini belirlemek
amacıyla meta analiz çalışması yapılmıştır. 2007–2016 yılları arasında yapılmış
araştırma problemine uygun, meta analiz çalışmasına dahil edilebilecek
istatistiksel verilere sahip doktora ve yüksek lisans tezleri Türkçe ve
İngilizce anahtar kelimeler kullanılarak literatür taraması yapılmıştır. Tarama
sonucunda, öğrenme halkası modelleri kullanımının öğrencilerin öğrenme
ürünlerine etkisine ilişkin toplam 107 lisansüstü tez (50 doktora tezi ve 57
yüksek lisans tezi) meta analize dahil edilmiş ve toplamda 227 etki büyüklüğü
değeri elde edilmiştir. Araştırma sonucunda Fen öğretiminde öğrenme halkası
modelleri kullanımının öğrencilerde öğrenme ürünlerine etkisinin pozitif yönde
olduğu tespit edilmiş ve tespit edilen etki büyüklüğü değeri, rastgele etkiler
modeline göre ,862 ile 1,072 güven aralığında, ,967 (% 95 GA, EB = ,054) olarak
bulunmuştur ve bu değer geniş düzeyde bir etkiyi belirtmektedir. Araştırmada
elde edilen 227 etki büyüklüğü değerinin 209’u pozitif, 18’i negatiftir.
Araştırmada öğrencilerin öğrenme ürünlerine, öğrenme halkası modellerine,
araştırmanın tez türüne, araştırmanın yapıldığı Fen alanına ve araştırmaya
katılan öğrencilerin öğrenim düzeylerine göre moderatör analizler yapılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda, en yüksek etki büyüklüğü değerinin öğrenilen
bilgilerin akılda kalıcılığında (EB = 1,521), 4E Modelinde (2,289), yüksek
lisans çalışmalarında (EB = 1,081), Fen bilimler dersleri alanında (EB = 1,118)
ve ilkokul öğrencilerinde (EB = 1,540) olduğu tespit edilmiştir.
Fen öğretimi Yapılandırmacı yaklaşım Öğrenme halkası modeli Meta analiz Öğrenme ürünleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |