Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Pre-School Education Administrators’ Levels of Leadership Roles According to Teachers’ Perceptions

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 4, 376 - 388, 30.12.2018
https://doi.org/10.17244/eku.482292

Öz

The aim of this
research is to determine the opinions of pre-school teachers about the
realization of the leadership roles of the principals working in pre-school
education institutions.  The survey model
was used in this research. The population of the study consisted of 310
preschool teachers working in preschool education institutions in Çanakkale in
the 2014 - 2015 academic year. The research sample consisted of 210 teachers
randomly selected. The data were collected by means of a scale that consisting
of 8 questions and 5 options. Data analysis was carried out using the SPSS
program. As a result, according to the teachers' opinions, it was seen that
managers “often” exhibit their leadership roles. To sum up, it can be stated
that preschool education administrators behaved with a leadership role in the
academic sense when carrying out their management activities.

Kaynakça

  • Acar, A.C. (1997). “Hava Harp Okulu ve İ.Ü. İşletme Fakültesi Öğrencilerinin Liderlik Yönelimlerine İlişkin Bir Araştırma”, 21. Yüzyılda liderlik sempozyumu, Tuzla, İstanbul.Akdağ, G. ve Yörük, S. (2010). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretimsel Liderlik Davranışlarının Etkililiği Ölçeğinin Geliştirilmesi, Kuramsal eğitimbilim, 3(1), 66-92.Akyol Kılıç, M. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin yöneticilerinde algıladıkları liderlik stilleri ile kendi iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi, İstanbul.Aslan H. Ve Uslu B. ( 2014). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ile Liderlik Yönelimleri Arasındaki İlişki. Türk eğitim derneği eğitim ve bilim dergisi. 39( 173), 341-355 Ayyıldız, Ş. (2015). Okul Öncesi Kurumlarında Görev Yapan Yöneticilerin Rollerini Gerçekleştirme Düzeylerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı, Çanakkale 2015. Aytürk, N. (1990). Başarılı yönetim ve yöneticilik teknikleri yönetim sanatı. Ankara: Emel Yayınevi, Bakan, İ. (2004). Yöneticiler için başarı stratejileri. İstanbul: Beta Yayım,Bass, B. M. ve Avolio, B. J. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Sage, Thousand Oaks CA. Sage Publications.Buluç, B.(1998). Bilgi çağı ve örgütsel liderlik. Yeni Türkiye Dergisi. 4 (20), 1205-1213.Bursalıoğlu, Z (1994). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara : Pegem Yayınları,.Can, H. (1992). Organizasyon ve yönetimi. Adım Yayıncılık, Ankara..Cole, G.A. (1993). Management theory and practıce. London: 4 th.Edıtıon, DP,Publications Ltd, Aldıne Place.Coşkun, Z. (2006). Okul müdürlerinin yönetim süreçleriyle ilgili davranışlarının öğretmenlerin verimliliği üzerine etkisi konusunda öğretmen ve okul müdürlerinin görüşleri. Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.Eraslan, L. (2004). Liderlik olgusunun tarihsel evrimi. Temel Kavramlar ve Yeni Liderlik Paradigmasının Analizi. Milli Eğitim Dergisi, sayı 162.Erdem O. ve Dikici M. ( 2009). Liderlik ve Kurum Kültürü. Elektronik sosyal bilimler dergisi.8(29),198-213.Erdil, O. (1997). “Lider Yönetici Geliştirmenin Artan Önemi Ve Yeni Yaklaşımlar”, Human resources, 2(1), ss. 23. Ergeneli, A.(2006). Örgüt ve insan. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Ankara.Erdoğan, İ. (2000). Okul yönetimi ve öğretim liderliği. 2.Basım, Sistem Yayıncılık,İstanbul, ss.12-42. Erdoğan, İ. (2002).Eğitimde değişim yönetimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara: 48-50.Erdoğruca, P. (2011). Dönüşümcü (transformasyonel) liderlik ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yönetim Organizasyon Bilim Dalı. Konya. 2011.
  • Gardner (1990), J.W. On leadership. The Free Press, New York.
  • Gül, İ. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Samsun: Yüksel.
  • Gümüşeli, A.İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, sayı: 28, 531-548.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara : Seçkin Yayıncılık. Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: sorunlar – çözümler ve öneriler. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (3): 237-252.Maya, İ.(2017). İlkokul öğretmenlerinin Algılamalarına Göre Okul Müdürlerinin Kültürel Liderlik Davranışlarını Gösterme Düzeyleri. Yönetim bilimi dergisi. 17 (29), 107-126Memişoğlu, S.P.(2003). Yeni Liderlik Yaklaşımları Işığında Eğitim Örgütlerinde Lider Yöneticilere Duyulan Gereksinim. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim fakültesi dergisi. 3(5).87-97.Özalp, İ. ve Öcal, H. (2000). “Örgütlerde Dönüştürücü (Transformatıonal) Liderlik Yaklaşımı”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal bilimler enstitüsü dergisi, 3(4): 207- 227.Tahaoğlu F. ve Gedikoğlu T. ( 2009). İköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Rolleri. Kuram ve uygulamada eğitim. 15 (58): 274-298Toprakçı, F. (2002). Sınıf örgütünün yönetimi. 1. Baskı, Ütopya Yayınevi, AnkaraTürkmen, Ş. (2003). Okullarda yönetim etkinlikleri. Ankara: Alp.Yıldırım, A. (2010). Etik liderlik ve örgütsel adalet ilişkisi üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Karamanoğlu Mehmetbey Ünv. SBE. Kamu Yönetimi ABD. Karaman.Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1996). Örgütsel psikoloji. Ezgi Kitabevi Yayınları, Bursa, 181-189.

Okul Öncesi Eğitim Yöneticilerinin Liderlik Rollerini Gerçekleştirme Düzeylerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 4, 376 - 388, 30.12.2018
https://doi.org/10.17244/eku.482292

Öz

Bu
araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin
liderlik rollerini gerçekleştirmeleri konusunda okul öncesi öğretmenlerinin
görüşlerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın
evrenini, 2014 - 2015 eğitim - öğretim yılı Çanakkale ilindeki okul öncesi
eğitim kurumlarında (bağımsız anaokulu, bünyesinde anasınıfı bulunduran ilkokul
ve ortaokul) görev yapan 310 okul öncesi öğretmenleri teşkil etmektedir.
Araştırma örneklemi ise, evrenden tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş olan
210 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırma verileri sekiz soruluk ve beş
seçenekten oluşan ölçek yoluyla toplanmıştır. 
Verilerin analizinde SPSS programından faydalanılmıştır. Sonuç olarak
öğretmenlerin görüşlerine göre yöneticilerin, liderlik rollerini “çoğu zaman”
sergiledikleri görülmektedir. Bu görüşlere göre, okulöncesi eğitim
yöneticilerin, yönetimlerinde liderlik rollerini bilimsel anlamda yerine
getirdikleri belirtilebilir.

Kaynakça

  • Acar, A.C. (1997). “Hava Harp Okulu ve İ.Ü. İşletme Fakültesi Öğrencilerinin Liderlik Yönelimlerine İlişkin Bir Araştırma”, 21. Yüzyılda liderlik sempozyumu, Tuzla, İstanbul.Akdağ, G. ve Yörük, S. (2010). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretimsel Liderlik Davranışlarının Etkililiği Ölçeğinin Geliştirilmesi, Kuramsal eğitimbilim, 3(1), 66-92.Akyol Kılıç, M. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin yöneticilerinde algıladıkları liderlik stilleri ile kendi iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi, İstanbul.Aslan H. Ve Uslu B. ( 2014). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ile Liderlik Yönelimleri Arasındaki İlişki. Türk eğitim derneği eğitim ve bilim dergisi. 39( 173), 341-355 Ayyıldız, Ş. (2015). Okul Öncesi Kurumlarında Görev Yapan Yöneticilerin Rollerini Gerçekleştirme Düzeylerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı, Çanakkale 2015. Aytürk, N. (1990). Başarılı yönetim ve yöneticilik teknikleri yönetim sanatı. Ankara: Emel Yayınevi, Bakan, İ. (2004). Yöneticiler için başarı stratejileri. İstanbul: Beta Yayım,Bass, B. M. ve Avolio, B. J. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Sage, Thousand Oaks CA. Sage Publications.Buluç, B.(1998). Bilgi çağı ve örgütsel liderlik. Yeni Türkiye Dergisi. 4 (20), 1205-1213.Bursalıoğlu, Z (1994). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara : Pegem Yayınları,.Can, H. (1992). Organizasyon ve yönetimi. Adım Yayıncılık, Ankara..Cole, G.A. (1993). Management theory and practıce. London: 4 th.Edıtıon, DP,Publications Ltd, Aldıne Place.Coşkun, Z. (2006). Okul müdürlerinin yönetim süreçleriyle ilgili davranışlarının öğretmenlerin verimliliği üzerine etkisi konusunda öğretmen ve okul müdürlerinin görüşleri. Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.Eraslan, L. (2004). Liderlik olgusunun tarihsel evrimi. Temel Kavramlar ve Yeni Liderlik Paradigmasının Analizi. Milli Eğitim Dergisi, sayı 162.Erdem O. ve Dikici M. ( 2009). Liderlik ve Kurum Kültürü. Elektronik sosyal bilimler dergisi.8(29),198-213.Erdil, O. (1997). “Lider Yönetici Geliştirmenin Artan Önemi Ve Yeni Yaklaşımlar”, Human resources, 2(1), ss. 23. Ergeneli, A.(2006). Örgüt ve insan. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Ankara.Erdoğan, İ. (2000). Okul yönetimi ve öğretim liderliği. 2.Basım, Sistem Yayıncılık,İstanbul, ss.12-42. Erdoğan, İ. (2002).Eğitimde değişim yönetimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara: 48-50.Erdoğruca, P. (2011). Dönüşümcü (transformasyonel) liderlik ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yönetim Organizasyon Bilim Dalı. Konya. 2011.
  • Gardner (1990), J.W. On leadership. The Free Press, New York.
  • Gül, İ. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Samsun: Yüksel.
  • Gümüşeli, A.İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, sayı: 28, 531-548.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara : Seçkin Yayıncılık. Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: sorunlar – çözümler ve öneriler. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (3): 237-252.Maya, İ.(2017). İlkokul öğretmenlerinin Algılamalarına Göre Okul Müdürlerinin Kültürel Liderlik Davranışlarını Gösterme Düzeyleri. Yönetim bilimi dergisi. 17 (29), 107-126Memişoğlu, S.P.(2003). Yeni Liderlik Yaklaşımları Işığında Eğitim Örgütlerinde Lider Yöneticilere Duyulan Gereksinim. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim fakültesi dergisi. 3(5).87-97.Özalp, İ. ve Öcal, H. (2000). “Örgütlerde Dönüştürücü (Transformatıonal) Liderlik Yaklaşımı”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal bilimler enstitüsü dergisi, 3(4): 207- 227.Tahaoğlu F. ve Gedikoğlu T. ( 2009). İköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Rolleri. Kuram ve uygulamada eğitim. 15 (58): 274-298Toprakçı, F. (2002). Sınıf örgütünün yönetimi. 1. Baskı, Ütopya Yayınevi, AnkaraTürkmen, Ş. (2003). Okullarda yönetim etkinlikleri. Ankara: Alp.Yıldırım, A. (2010). Etik liderlik ve örgütsel adalet ilişkisi üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Karamanoğlu Mehmetbey Ünv. SBE. Kamu Yönetimi ABD. Karaman.Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1996). Örgütsel psikoloji. Ezgi Kitabevi Yayınları, Bursa, 181-189.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Haydar Durukan Bu kişi benim 0000-0003-0236-9269

Arzu Bayındır Bu kişi benim 0000-0002-8214-9292

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Durukan, H., & Bayındır, A. (2018). Okul Öncesi Eğitim Yöneticilerinin Liderlik Rollerini Gerçekleştirme Düzeylerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 14(4), 376-388. https://doi.org/10.17244/eku.482292