The aim of this study was to analyse the mathematical
contents of Bilim Çocuk and TSE Öncü Çocuk periodicals in terms of the physical
characteristics of the magazines, the compatibility with the curriculum and the
characteristics of the problems. Being qualitative in nature, document analysis
was used to analyse the problems in the children’s periodicals. In the scope of
the research, 202 issues of Bilim Çocuk, and 74 issues of TSE Öncü Çocuk were
inspected and the mathematical content pages were compiled. According to the
findings of the research, the mathematical content in the periodicals
corresponded to 4% of the total pages. It was determined that more than half of
the mathematical content in the magazines (63%) was of the problem type, 29% was
planned as play activities and only 8% was mathematical articles. It was noted
that the majority of the images used in the magazines (63%) are suitable for
the content. When reviewing the contents of the periodicals, problem-solving
skills seemed to come to the forefront of the skills involved. In addition, it was
noticed that in children's magazines, the problems of daily life were given
less emphasis than the problems not related to daily life. Moreover, problem
solving abilities were found to be the most needed dimension.
Children periodicals mathematics education problem specifications
Bu
çalışmanın amacı, geçmişten günümüze yayımlanan Bilim Çocuk ve TSE Öncü Çocuk
dergilerinin matematik içeriklerini dergilerin fiziksel özellikleri, ilgili
müfredatla uyumu ve yer verilen problemlerin karakteristikleri bağlamında
analiz etmektir. Nitel doğaya sahip bu çalışmada problemlerin analizinde doküman
analizi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Bilim Çocuk Dergisi’nin 202
sayısı, TSE Öncü Çocuk Dergisi’nin 74 sayısı taranmış, matematiksel içerik
tespit edilen sayfaları derlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, dergilerde
matematiksel içeriğe ayrılan alan toplam sayfaların %4’üne karşılık
gelmektedir. Dergilerdeki matematiksel içeriğin yarıdan fazlasının (%63)
problem türü etkinliklerde olduğu, %29’unun oyun olarak planlandığı ve sadece
%8 matematiksel makale şeklinde olduğu belirlenmiştir. Dergilerde kullanılan
görsellerin çoğunluğunun (%63) içeriğe uygun görseller olduğu fark edilmektedir.
Dergilerdeki içerik incelendiğinde problem çözme becerilerinin yer verilen
beceriler arasında ön plana çıktığı görülmektedir. Çocuk dergilerinde günlük
yaşam problemlerine günlük yaşamla ilgili olmayan problemlere oranla daha az
yer verildiği fark edilmiştir. Ayrıca problem çözme yetisi, en fazla ihtiyaç
duyulan gereklilik boyutu olarak göze çarpmıştır.
Matematik eğitimi problem özellikleri süreli çocuk yayınları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 3 |