BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENME STRATEJİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA VE YAZMA BECERİLERİ İLE TÜRKÇE DERSİNE İLİŞKİN TUTUMLARA ETKİSİ

Yıl 2007, Cilt: 3 Sayı: 1, 69 - 86, 14.01.2013

Öz

Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisini belirlemeye yönelik olarak yapılan bu araştırma, deneme modellerinden kontrollü öntest sontest modele göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2004-2005 öğretim yılı güz döneminde Ahmet Olcay İlköğretim Okulu'na devam eden 5-A ve 5-B sınıflarındaki öğrenciler katılmış; araştırma deney grubunda 22, kontrol grubunda 21 olmak üzere toplam 43 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testleri, ders materyalleri ve yapılandırılmış gözlem formları ile Acat (2000) tarafından geliştirilen “Türkçe Dersine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrenme stratejilerini kullanmanın okuduğunu anlama ve yazma becerilerini geliştirdiği ve öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin olumlu tutumlar geliştirmeleri yönünde etkili olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2000). Dilin İşlevselliği Yaklaşımına Göre Hazırlanmış Türkçe Kazanılmasına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Dil Becerilerinin
  • Arslan, M. (2000). İlköğretim Okulu 5. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Not Alma ve Kavram Haritaları ile Öğretimin Öğrenme ve Hatırlama Düzeyine Etkisi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9: 215-238.
  • Beckman, P. (2002). Strategy Instruction, Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education, (ED474302), (ERIC Database İnternet adresinden 12.02.2005 tarihinde alınmıştır).
  • Bloom, B. S. (1995). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Çev. Durmuş Ali Özçelik. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Bretzing, B. H., R. W. Kulhavy ve L. C. Caterino (1987). Notetaking by Junior High Students, Journal of Educational Research, 80 (6): 359-362.
  • Carter, C., J. Bishop ve S. L. Kravits (2002). Keys to Effective Learning. 3nd. Ed. New Jersey: Printice Hall.
  • Chamot, A. ve P. B. El-Dinary (1999). Children’s Learning Strategies in Language Immersion Classrooms, The Modern Language Journal, 83 (3): 319-338.
  • Demirel, M. (1993). Öğrenme Stratejilerinin Öğretilmesi, Eğitim ve Bilim, 17 (83): 52-59.
  • Demirel, Ö. (2002). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demirel, Özcan (1999). Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Egelioğlu, V. (1993). Okuduğunu Anlama Düzeyinin ve Öğrenme İçin Harcanan Zamanın Bilişsel Öğrenme Düzeyine Etkisi, Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi Bildirileri I, 24-28 Eylül 1990. Ankara.
  • Erden M. ve M. Demirel (1993). İlkokul Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Kullandıkları Öğrenme Stratejilerinin Etkililiği, İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri, 25-27 Kasım 1991. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Erden, M. ve Y. Akman (1995). Eğitim Psikolojisi: Gelişim, Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara.
  • Oğuzkan, F. (1987). Okuma ve Dinleme Öğretimi, B. Özer (Ed.) Türkçe Öğretimi. (36-48) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Oğuz, A. (1999). Derste Not Almanın Öğrenme ve Hatırlama Düzeyine Etkisi, Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe
  • Özdemir, E. (1987). İlkokul Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi Kılavuzu. İstanbul.
  • Özer, B. (2004). Öğretmenin Yeni Görevi: Öğrenmeyi Öğretme, Öğrenmeyi Öğrenme Etkinlikleri Diyaloglar, Sunumlar, Atölyeler 17- 18 Kasım 2003, İstanbul. B. Özer, Programlarında Uygulama, 1 (1):17-32. ve Ortaöğretim Okullarının Eğitim Öğrenme Stratejileri, Eğitim Bilimleri ve
  • Özer, B. (2001). Öğrenmeyi Öğretme, M. Gültekin (Ed.). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. (161-172). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Polloway E. A. ve T. E. C. Smith (1992). Language Instruction for Students with Disabilities. 2nd. Ed. Denver Colorado: Love Publishing Company.
  • Raimes, A. (1983). Techniques in Teaching Writing. London.
  • Schmeck, R. R. (1988). Learning Strategies and Learning Styles. New York: Plenum Publishing Company.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara.
  • Somuncuoğlu Y. ve A. Yıldırım (1998). Öğrenme Stratejileri: Teorik Boyutları, Araştırma Bulguları ve Uygulama İçin Ortaya Koyduğu Sonuçlar, Eğitim ve Bilim, 22 (110): 31-39.
  • Talu, N. (1997). Ankara Özel Tevfik Fikret Lisesi 10. Sınıf Öğrencilerinin Kullandıkları Öğrenme Stratejilerinin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tekin, H. (1977). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara.
  • Tekin, H. (1980). Okuduğunu Anlama Gücü ile Yazılı Anlatım Becerisini Geliştirme Yönünden Okullarımızdaki Türkçe Öğretimi. Ankara.
  • Weinstein, C. E. ve R. E. Mayer (1986). The Teaching of Learning Strategies in Handbook of Research on Teaching. 3rd. Ed. Edited by. M. C. Withrock. New York: Macmillan Company.
  • Weinstein C. E., E. T. Goetz ve P. A. Alexander (1988). Learning and Study Strategies. Issues in Assesment, Instruction, and Evaluation. London: Academic Press Inc.
  • Ysasi, R. S. (1997). The Relationship Between Cognitive Strategies Usage and Reading and Mathematics Achievement of Fifth and Sixth Grade English Language Learners in an Urban School District, Dissertation Abstracts International, 58 (11): 4190.
Yıl 2007, Cilt: 3 Sayı: 1, 69 - 86, 14.01.2013

Öz

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2000). Dilin İşlevselliği Yaklaşımına Göre Hazırlanmış Türkçe Kazanılmasına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Dil Becerilerinin
  • Arslan, M. (2000). İlköğretim Okulu 5. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Not Alma ve Kavram Haritaları ile Öğretimin Öğrenme ve Hatırlama Düzeyine Etkisi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9: 215-238.
  • Beckman, P. (2002). Strategy Instruction, Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education, (ED474302), (ERIC Database İnternet adresinden 12.02.2005 tarihinde alınmıştır).
  • Bloom, B. S. (1995). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Çev. Durmuş Ali Özçelik. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Bretzing, B. H., R. W. Kulhavy ve L. C. Caterino (1987). Notetaking by Junior High Students, Journal of Educational Research, 80 (6): 359-362.
  • Carter, C., J. Bishop ve S. L. Kravits (2002). Keys to Effective Learning. 3nd. Ed. New Jersey: Printice Hall.
  • Chamot, A. ve P. B. El-Dinary (1999). Children’s Learning Strategies in Language Immersion Classrooms, The Modern Language Journal, 83 (3): 319-338.
  • Demirel, M. (1993). Öğrenme Stratejilerinin Öğretilmesi, Eğitim ve Bilim, 17 (83): 52-59.
  • Demirel, Ö. (2002). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demirel, Özcan (1999). Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Egelioğlu, V. (1993). Okuduğunu Anlama Düzeyinin ve Öğrenme İçin Harcanan Zamanın Bilişsel Öğrenme Düzeyine Etkisi, Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi Bildirileri I, 24-28 Eylül 1990. Ankara.
  • Erden M. ve M. Demirel (1993). İlkokul Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Kullandıkları Öğrenme Stratejilerinin Etkililiği, İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri, 25-27 Kasım 1991. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Erden, M. ve Y. Akman (1995). Eğitim Psikolojisi: Gelişim, Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara.
  • Oğuzkan, F. (1987). Okuma ve Dinleme Öğretimi, B. Özer (Ed.) Türkçe Öğretimi. (36-48) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Oğuz, A. (1999). Derste Not Almanın Öğrenme ve Hatırlama Düzeyine Etkisi, Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe
  • Özdemir, E. (1987). İlkokul Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi Kılavuzu. İstanbul.
  • Özer, B. (2004). Öğretmenin Yeni Görevi: Öğrenmeyi Öğretme, Öğrenmeyi Öğrenme Etkinlikleri Diyaloglar, Sunumlar, Atölyeler 17- 18 Kasım 2003, İstanbul. B. Özer, Programlarında Uygulama, 1 (1):17-32. ve Ortaöğretim Okullarının Eğitim Öğrenme Stratejileri, Eğitim Bilimleri ve
  • Özer, B. (2001). Öğrenmeyi Öğretme, M. Gültekin (Ed.). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. (161-172). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Polloway E. A. ve T. E. C. Smith (1992). Language Instruction for Students with Disabilities. 2nd. Ed. Denver Colorado: Love Publishing Company.
  • Raimes, A. (1983). Techniques in Teaching Writing. London.
  • Schmeck, R. R. (1988). Learning Strategies and Learning Styles. New York: Plenum Publishing Company.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara.
  • Somuncuoğlu Y. ve A. Yıldırım (1998). Öğrenme Stratejileri: Teorik Boyutları, Araştırma Bulguları ve Uygulama İçin Ortaya Koyduğu Sonuçlar, Eğitim ve Bilim, 22 (110): 31-39.
  • Talu, N. (1997). Ankara Özel Tevfik Fikret Lisesi 10. Sınıf Öğrencilerinin Kullandıkları Öğrenme Stratejilerinin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tekin, H. (1977). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara.
  • Tekin, H. (1980). Okuduğunu Anlama Gücü ile Yazılı Anlatım Becerisini Geliştirme Yönünden Okullarımızdaki Türkçe Öğretimi. Ankara.
  • Weinstein, C. E. ve R. E. Mayer (1986). The Teaching of Learning Strategies in Handbook of Research on Teaching. 3rd. Ed. Edited by. M. C. Withrock. New York: Macmillan Company.
  • Weinstein C. E., E. T. Goetz ve P. A. Alexander (1988). Learning and Study Strategies. Issues in Assesment, Instruction, and Evaluation. London: Academic Press Inc.
  • Ysasi, R. S. (1997). The Relationship Between Cognitive Strategies Usage and Reading and Mathematics Achievement of Fifth and Sixth Grade English Language Learners in an Urban School District, Dissertation Abstracts International, 58 (11): 4190.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ş. Belet Bu kişi benim

Şefik Yaşar

Yayımlanma Tarihi 14 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Belet, Ş., & Yaşar, Ş. (2013). ÖĞRENME STRATEJİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA VE YAZMA BECERİLERİ İLE TÜRKÇE DERSİNE İLİŞKİN TUTUMLARA ETKİSİ. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 3(1), 69-86.