This study aims to determine academic motives of the pre-service teachers of Department of Primary Education, Faculty of Education at Canakkale Onsekiz Mart University. 286 teachers have participated in the study in which the scale, developed by Bozanoglu (2004), was used. As a result of the research performed in the survey model, it has been determined that academic motives of the pre-service teachers have significantly differed in favour of the primary school teaching students by the variable of department for which they receive education. However, it has been figured out that academic motivation levels of the primary school pre-service teachers have not significantly differed by the variables of gender, type of education, family income, mother education level, father education level and the number of books read in a year.
Bu araştırma Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü öğretmen adaylarının akademik güdülerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bozanoğlu (2004) tarafından geliştirilen ölçeğin kullanıldığı araştırmaya 286 öğretmen adayı katılmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırma sonucunda ilköğretim öğretmen adaylarının akademik güdülerinin öğrenim gördükleri anabilim dalı değişkenine göre sınıf öğretmenliği öğrencileri lehine anlamlı olarak değiştiği anlaşılmıştır. Bununla birlikte ilköğretim öğretmen adaylarının akademik güdülenme düzeylerinin cinsiyet, öğretim türü, aile geliri, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu ve bir yılda okunan kitap sayısı değişkenlerine göre ise anlamlı olarak farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2013 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 9 Sayı: 3 |