Arguments are often used in science classes. Students encounter arguments in two ways. Teachers present argument to students and ask students produce argument in science classes. This study examined students' written arguments and compared classes of high school 9th-, 10th-, 11th-, and 12th-year students (n = 165), who constructed 495 written arguments related to the issues of chemical reaction, melting and dissolution, and nature of matter from the point of components of the Toulmin‟s Argument Pattern such as claim, evidence, warrant and the quality of these components. Then 14 written arguments were evaluated by eight university students. The research findings are as follows: The skills of making arguments depends on the subject, while the students are successful in making a claim they are insufficient in making justification and showing evidence, it is not right to make a generalization regarding the correlation between the students‟ increased learning and mental development level and skills to make arguments, the students have insufficient skills in testing the connection between claim and justification and in defining whether the justification provides appropriate support for the claim.
Science education generate written argument evaluate argument.
Argümanlar fen sınıflarında sıklıkla kullanılır. Öğrencilerin fen sınıflarında argümanla karşılaşma biçimleri çoğunlukla; kendilerine öğretmenleri tarafından argüman sunulması ve kendilerinden argüman üretilmesinin istenmesi şeklindedir. Bu çalışmada öğrencilerin yazılı argüman yapılandırma ve sunulan argümanı değerlendirme becerileri incelenmiştir. Bu amaçla lise 9., 10., 11. ve 12. sınıf öğrencilerinin (n=165) kimyasal tepkimeler, erime ve çözünme, maddenin doğası konularıyla ilgili yapılandırdıkları 495 yazılı argüman, Toulmin'in Argüman Modeli'nde yer alan iddia, gerekçe, delil bileşenleri ve bu bileşenlerin kalitesi açısından incelenmiş ve sınıflar arası bir karşılaştırma yapılmıştır. Ardından bu yazılı argümanlardan 14 tanesinin, 8 üniversite öğrencisi tarafından değerlendirilmesi sağlanmıştır. Araştırmanın bulguları; argüman oluşturma becerisinin konu içeriğine bağlı olduğunu, öğrencilerin iddia oluşturmada başarılı iken gerekçe ve delil oluşturmada yetersiz olduklarını, öğrencilerin artan öğrenim ve zihinsel gelişim seviyeleri ile argüman oluşturma becerileri arasında ilişki olduğu yönünde genelleme yapılamayacağını, öğrencilerin argüman değerlendirirken iddia-gerekçe bağlantısını test etmede ve gerekçenin iddia için uygun destek sağlayıp sağlamadığını belirlemede yetersiz olduklarını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Şubat 2014 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 1 |