According to Lent and Brown (2006) job satisfaction model, there are five components which are related to job satisfaction: (1) personality and affective traits, (2) goals and goal-directed activity, (3) self-efficacy, (4) work conditions, and (5) work related goal support. The present study aims to investigate the relationship between science teachers’ job satisfaction and their self-efficacy to teach science, work conditions and their perceptions about goal support environment. TIMSS 2011 data of Turkey were used in the current study. 239 science teachers from Turkey participated in TIMSS in 2011. According to the multiple linear regression analysis results, science teachers’ self-efficacy beliefs and their work conditions have significant contribution to explain their job satisfaction. Moreover, the predictor variables account for 15% of variance in Turkish science teachers’ job satisfaction.
Lent ve Brown’ un (2006) mesleki doyum modelinde mesleki doyum ile ilişkili 5 önemli eleman vardır: (1) kişilik ve duyuşşal özellikleri, (2) hedefe yönelik aktiviteler, (3) öz-yeterlilik, (4) çalışma koşulları ve (5) mesleki hedefe yönelik destek. Bu çalışma fen öğretmenlerinin öz-yeterlilikleri çalışma koşulları, iş ortamında aldıkları sosyal destek ve mesleki doyum arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada TIMSS 2011 Türkiye verisi kullanılmıştır. 2011 yılında TIMSS çalışmasına Türkiye’den 239 fen öğretmeni katılmıştır. Çoklu lineer regresyon analizi sonuçlarına göre, fen öğretmenlerinin öz-yeterlilikleri ve çalışma ortamları mesleki doyumlarını açıklamada anlamlı bir etkiye sahiptir. Ayrıca, bağımsız değişkenler öğretmenlerin mesleki doyumları varyansının % 15’ini açıklamaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2014 |
Gönderilme Tarihi | 18 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 4 |